Hjelp?

April2015

Flørter med forumet
Jeg ble permittert i sommer i fjor, og ble gravid samtidig. Etter at jeg hadde vært permittert i 26 uker måtte jeg tilbake på jobb 7 måneder gravid for å jobbe ut oppsigelsestiden min. ( 2 mnd før fødsel/Mammaperm og 1 mnd etter permisjon)

Spørsmålet mitt er da:
Jeg ønsker å sykemelde meg da jeg har 1 times pendling til og fra jobb, og sitter opp ned i en kontorstol resten av dagen. Dette har resultert i vond rygg og rumpe. Jeg sliter voldsomt med halsbrann, så pga det sover jeg dårlig om nettene for jeg får ikke søvn. Jeg trives heller ikke på jobb, gjør ikke saken bedre at arbeidsgiver ikke gir meg arbeid, sier de i utgangspunktet ikke vil ha meg her og ønsker at jeg skal sykemelde meg.

Har jeg krav på sykepenger ettersom jeg har vært permittert? evt når?
Gjelder krav om arbeid i 4 uker for meg?
Har hatt 1 uke ferie nå, teller den som 1 av de 4 ukene jeg da evt må jobbe?

Jeg er redd at dersom jeg sykemelder meg og ikke får lønn går dette utover foreldrepengene mine.

Jeg har ikke svar på alle spørsmålene dine. Men, det er jo legen som må avgjøre sykmeldinger, og det kan jo hende han vil prøve å ordne tilrettelegging på arbeidsplassen din. Men ring Nav og høre med dem:)

Ja, jeg har ikke snakket med legen men kommer til å si det som det er når jeg først snakker med ham. Forventer ikke en sykemeliding di siste ukene men håper på det :)
Er mest redd for å tape inntekt. Skal prøve å få snakket med nav iløpet av dagen :)

Prøvde å søke litt på google for deg, men fant vel egentlig bare dette
http://daldata.no/4673.H-L-sykepenger.html
Og her sto det mest om egenmelding, og at man må ha jobbet 2 mnd etter permittering for å kunne ta ut egenmelding igjen. Dessverre fant jeg ingenting for sykemelding, men man skal jo kunne ta ut sykemelding etter en dag på jobb. Vi har jo den tryggheten her i Norge.
Det å være sykemeldt er det samme som å være i arbeid når det kommer til opptjening av foreldrepenger, så om du blir sykemeldt så vil du fortsatt tjene til det.
Lykke til :)

Tusen takk for svar, og ikke minst takk for informasjonen :)

Jeg kontaktet nav og det stemmer det du sier, jeg hadde rett på sykepenger som normalt så lenge jeg hadde vært permittert, for da har vi jo hele tiden hatt et arbeidsfohold. Og at foreldrepengene ikke ville endre seg om jeg ble sykemeldt stemmde også :)

Nå ble det plutselig lys i tunnellen :)

Tusen takk for svar, og ikke minst takk for informasjonen :)

Jeg kontaktet nav og det stemmer det du sier, jeg hadde rett på sykepenger som normalt så lenge jeg hadde vært permittert, for da har vi jo hele tiden hatt et arbeidsfohold. Og at foreldrepengene ikke ville endre seg om jeg ble sykemeldt stemmde også :)

Nå ble det plutselig lys i tunnellen :)
Så bra :-) er så deilig når ting ordner seg sånn :)

Back
Topp