Hjelp

Bruker59ce

Flørter med forumet
Hei. Jeg har akkurat fått ei lita jente. Ho er ikke mer en 4 dager og jeg prøver å amme henne.
Ho tar brystet og suger, men suger bare en bitte liten stund og så sovner ho. Er dette normalt og hva kan jeg gjøre? Synes det er litt vanskelig fordi det første barnet mitt ble et flaskebarn

Nå har virkelig melken begynt å komme og dette fører til at jeg får harde og vonde bryster. Fordi jeg får så mye melk når jeg først får. Har også såre brystknopper.
Hva gjør jeg?
Hvordan får jeg henne til å være mer våken på dagen enn på natten?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei!
Jeg så den andre tråden din først så jeg har svart deg der på det du spurte om der, svarer litt her også :)

Det er veldig vanlig at de er trette den første tiden. Hvor lenge dier hun hver gang? Sovner hun etter bare et par minutter eller går det 10- 15 min? Kle av henne når hun skal spise, skift bleie slik at hun våkner og la henne spise i bare bleia, de sovner ikke så lett når de er avkledd. Når hun tar pauser i måltidet så masserer du henne inni hendene og under føttene og på ryggen (ikke alt på en gang men en ting om gangen) da stimuleres hun til å die mer. Hvis hun ser ut til å sovne helt så tar du henne av brystet og forsøker å legge til på det andre brystet. Mange våkner når de tas bort fra brystet. Ha henne mest mulig hud mot hud og kos masse, det gjør at hun vil bli stimulert til å die hyppigere enn om hun ikke ligger hos deg.

For å sjekke inntak så teller du antall bæsjebleier nå den første tiden. Dersom hun bæsjer to ganger eller mer per dag så er det et godt tegn på at hun får nok melk. Dette gjelder de første 4-6 ukene.

De fleste er mer våkne på natt enn på dag den første tiden, det er ikke så mye å gjøre med det- trøsten er at det snur av seg selv :) Bare pass på at du får sove hver dag på dagtid. Vi skal huske på at vi ER slitne når vi nettopp har født. Kroppen vår har gjort en kjempeprestasasjon og fortjener å hente seg inn igjen- og det tar tid. Så vær god mot deg selv og gi deg tid til å hvile på dagtid når babyen sover.

Masse lykke til med den lille :)

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg
 
Takk for svar:) er litt forskjellig egentlig. I natt og i dag tidlig var det vel i 10-15 min kanskje.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Ho vil som regel ikke ha mer en et bryst om gangen. Suger seg stort sett ferdig, men pleier å sovne. Tar av henne klær og masserer henne, men blir bare et bryst av gangen og da endee det med at jeg må pumpe det andre eller så blir det melkespreng/tette kanaler. Er det noe annet jeg kan gjøre??,

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei igjen!

Har du hatt tilstoppede melkeganger? Hadde du mye melk til det forrige barnet også?
Nå disse første ukene skal produksjonen din tilpasse seg barnets behov så når du pumper så øker du produksjonen i forhold til hvor mye melk barnet trenger. Mange barn har bare behov for å spise ett bryst til hvert måltid. Så det beste er om du klarer å la være å pumpe. Disse første dagene er sprengen på det verste, om noen dager vil det sannsynligvis være bedre. Det er noen som får veldig kraftig produksjon videre også, da kan dette med intervallamming være løsningen, men det anbefaler vi stort sett ikke før det har gått ca 14 dager etter fødselen. Du kan lese om overproduksjon her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon
 
Back
Topp