Hjelp!

Maddis

Elsker forumet
Hei jenter. Veldig lenge siden sist. Beklager det. Men jeg og forloveden min har bestemt oss for å gå i fra hverandre, så ting er ikke så lett for tiden. Permisjonen min er ferdig nå i februar og jeg har verken barnehageplass til snuppa eller jobb. Jeg trenger sårt hjelp fra dere som vet hva jeg kan søke om/har rett på nå. Har ingen inntket og vi går i fra hverandre. Jeg planlegger å gå på skole fra og med august.
Trenegr med andre ord tips og råd fra dere som har vært igjennom dette. Hvordan går man egentlig fra hverandre? Hva må gjøres?

Jeg vet ikke. Men følte jeg trengte å sende deg en god klem og lykke til

huff da.. sender deg en god klem!

du kan søke om kontantstøtte (men får ikke det før mnd etter at mini er 1år)
boligstøtte kan du vel søke om

ellers veit jeg ikke.. beste er vel og snakke med de på NAV...
selv om de ikke altid veit hva de snakker om der heller da! [8D][8|]

Sender deg først en klem!

Har du ansvaret for barnet får du 12000.- (ca, husker ikke akkurat beløp) i overgangs stønad.
3300.- ca i kontantstøtte fra barnet er et år
Barnetrygd 1940,-
Så kan du søke om bostøtte..

Rett meg hvis det er feil, har ikke vært igjennom det selv, men har venninner som har det og dette var det jeg husket[:)]

Du må reisa til nav og få satt i gong papirmølla så fort som mogleg. Du har fleire rettigheitar som aleina mor, og student. Trist når slikt skjer, håpar du får den hjelpen du treng. Klem!![:)]

Men jeg må jo nesten vente med å dra til nav inntil jeg har fått meklingsattesten?

og en ting til.. har jeg rett til overgangsstønad når jeg ikke er student? for nå når permisjonen min går ut er jeg ikke student og kan ikke jobbe siden Nora ikke har barnehageplass

ORIGINAL: *Kassika*

Sender deg først en klem!

Har du ansvaret for barnet får du 12000.- (ca, husker ikke akkurat beløp) i overgangs stønad.
3300.- ca i kontantstøtte fra barnet er et år
Barnetrygd 1940,-
Så kan du søke om bostøtte..

Rett meg hvis det er feil, har ikke vært igjennom det selv, men har venninner som har det og dette var det jeg husket[:)]

trur faktisk kontantstøtte er mer når man er alene.. .

ORIGINAL: Maddis

Men jeg må jo nesten vente med å dra til nav inntil jeg har fått meklingsattesten?

og en ting til.. har jeg rett til overgangsstønad når jeg ikke er student? for nå når permisjonen min går ut er jeg ikke student og kan ikke jobbe siden Nora ikke har barnehageplass

Ja så lenge barnet er under 3 år får du OS uten arbeid/utdanning.
Send inn søknader! Meklingsattesten kan du sende når du har fått den. Husk å ta kopi( blir lett borte i NAV systemet[8|])

Kontantstøtten mener jeg er det samme uansett, men man får dobbel barnetrygd.

Sender deg en stooor klem! Det kan ikke være noe gøy å gå igjennom dette her, så masse lykke til!
Som Amethyst sier, reis til Nav snarest å forklar saken, og at du venter på meklingsattest. Alt som kan legges inn og forberedes på forhånd hos Nav, gjør det lettere til selve søkingen begynner.

Lykke til![:)]

Send inn søknader! Meklingsattesten kan du sende når du har fått den. Husk å ta kopi( blir lett borte i NAV systemet[8|])

men jeg og forloveden min har jo vært samboer i de siste 12 av 18 mnd (hatt felles bostedadresse) og da står det joa t man mister retten til OS???

men jeg og forloveden min har jo vært samboer i de siste 12 av 18 mnd (hatt felles bostedadresse) og da står det joa t man mister retten til OS???

Hvor finner du det?

Edit: De to jeg kjenner som har fått OS har bodd med barnefar mer enn 18 mnd ihvertfall...[:)]

Huff, så trist da :( Men ikke godt å være i et forhold som ikke fungerer heller. Vet ikke hvilken støtte du kan søke om, men ser det er flere her inne som vet det :)

Sender deg en stooor klem og håper det ordner seg <3

Hvor finner du det?

det står inne på nav sine sider.. under overgangsstønad..

Maddis: Jeg må være blind, Har lest det to ganger, finner det ikke...[8D] men se edit siste innlegg...

Uff så trist da. Ikke noe gøy når slikt skjer... Men angående penger, så bør du besøke nav med en gang. Få i gang dette så fort som mulig så du får penger fortere. Ganske sikker på at du har rett på endel penger, både OS og annet. Syns du skal gå å snakke med de selv om du ikke har fått meklingsattesten, den kan du i såfall etterlevere. Jo lenger du venter med dette jo lenger går du uten penger vettu.

Forklar de at du vil være student til høsten, få deg utdanning og jobb. Og si at du ikke kan jobbe nå siden du ikke har dagmamma/barnehageplass til ungen. Du kan spør om de kan behandle det som hastesak siden du nå er alene og har utgifter og trenger penger nå med en gang. Om de behandler det som hastesak så går det ganske fort, som regel. Om du er usikker på hvordan du skal fylle ut papirer osv som du får av de så spør du de om hjelp til å fylle ut så du ikke bruker lang tid på dette. Er ikke alltid lett å fylle ut de innvikla papirene som de har [8D]

Masse lykke till!

Maddis: Jeg må være blind, Har lest det to ganger, finner det ikke...[8D] men se edit siste innlegg...

Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene, og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene, og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Hvis du har samboer, og det har du ikke lenger.....

Hvis du har samboer, og det har du ikke lenger.....

men det står jo hvis man har hatt samboer i 12 av de siste 18 mnd? er det bare jeg som blir forvirra av det?

bare glem det! tror jeg skjønner nå

Husk at du har rett til å ta med deg ut det du tok med deg inn i forholdet. Hvis dere ikke har kontrakt er det egne regler for fordeling av goder (erveret etterpå) som jeg ikke husker. Ellers er det som nevnt over penger å få fra nav man kan søke på, alt etter hvor mye ansvar man har for barnet (hvor mange %) og han har krav på å betale bidrag om du har største ansvaret.

Lånekassen har ekstrastøtte til enslige studerende foreldre samtidig som at barnet mest sannsynlig går foran i køen om barnehageplass i studentbarnehage så lenge du er enslig forsørger.

ORIGINAL: BirgitteB

Jeg vet ikke. Men følte jeg trengte å sende deg en god klem og lykke til

Back
Topp