Hjelp!

Maddis

Elsker forumet
Hei jenter. Veldig lenge siden sist. Beklager det. Men jeg og forloveden min har bestemt oss for å gå i fra hverandre, så ting er ikke så lett for tiden. Permisjonen min er ferdig nå i februar og jeg har verken barnehageplass til snuppa eller jobb. Jeg trenger sårt hjelp fra dere som vet hva jeg kan søke om/har rett på nå. Har ingen inntket og vi går i fra hverandre. Jeg planlegger å gå på skole fra og med august.
Trenegr med andre ord tips og råd fra dere som har vært igjennom dette. Hvordan går man egentlig fra hverandre? Hva må gjøres?

Overgangsstønad(viss du har hovedomsorgen for jenten), dobbel barnetrygd, støtte til å betale husleige. Det er altså det jeg kommer på i farten. Men det står mye innpå NAV.no.. Også er det jo mange alenemødre her inne som sikkert kan svare MYE bedre enn meg =)

ORIGINAL: mormarion

Overgangsstønad(viss du har hovedomsorgen for jenten), dobbel barnetrygd, støtte til å betale husleige. Det er altså det jeg kommer på i farten. Men det står mye innpå NAV.no.. Også er det jo mange alenemødre her inne som sikkert kan svare MYE bedre enn meg =)

hvor ordner man hvem som har hovedomsorg osv? familievernkontoret? vi har jo begge lyst til å ha snuppa vår.. men hvor mye kan han ha henne max slik at jeg ikke mister stønadene?

Trenegr med andre ord tips og råd fra dere som har vært igjennom dette. Hvordan går man egentlig fra hverandre? Hva må gjøres?

Du må ringe meklingskontoret(hos oss er det på nav) og bestille time til mekling. Det er obligatorisk når du har barn under 16 eller 18 år. Viss du skal flytte ut fra leiligheten, må eksen din signere en flyttemelding, slik at han på den måten gir deg lov til å flytte med datteren deres. Så må dere bli enige om samvær. Hvem skal ha henne fast? hvor mye skal den andre parten ha?
Det er det jeg kommer på i farten.

Du får jo forskjellige stønader ja.

Også får vel du far sine 10 uker.

ORIGINAL: mormarion

Du må ringe meklingskontoret(hos oss er det på nav) og bestille time til mekling. Det er obligatorisk når du har barn under 16 eller 18 år. Viss du skal flytte ut fra leiligheten, må eksen din signere en flyttemelding, slik at han på den måten gir deg lov til å flytte med datteren deres. Så må dere bli enige om samvær. Hvem skal ha henne fast? hvor mye skal den andre parten ha?
Det er det jeg kommer på i farten.

har akkurat bestilt time til mekling.. det tar ca 3-4 uker før man får time.. vi har tenkt at jeg skal fortsette å bo i leiligheta mens han flytter til broren. Jeg skal ha hovedansvaret for Nora. Vet ikke hvordan vi skal gjøre det med samvær da..

ORIGINAL: MamsntilLucasOgLinus

Du får jo forskjellige stønader ja.

Også får vel du far sine 10 uker.

jeg var student så far har ikke hatt rett på permisjon..

Når dere har vært på mekling så får du meklingsattest. Den må du ha før du kan søke om overgangstønad (ca 12600kr), ekstra barnetrygd, farsbidrag, utdanningstønad til høsten, stønad til barnetilsyn (dekker litt over 60% av barnehage/dagmamma)
Husk å søke om bostøtte også[:)]

Men NAV.no har full oversikt og nav ansatte kan også hjelpe til. Men det viktigste er å få meklingsattest, uten den får du ingenting.

ORIGINAL: lillelise

Når dere har vært på mekling så får du meklingsattest. Den må du ha før du kan søke om overgangstønad (ca 12600kr), ekstra barnetrygd, farsbidrag, utdanningstønad til høsten, stønad til barnetilsyn (dekker litt over 60% av barnehage/dagmamma)
Husk å søke om bostøtte også[:)]

Men NAV.no har full oversikt og nav ansatte kan også hjelpe til. Men det viktigste er å få meklingsattest, uten den får du ingenting.

Men kan jeg få dette før jeg begynner på skole nå da?og vi har jo vært registrerte samboere, mister jeg retten til overgangsstønad da? [&:]

Back
Topp