HJELP

Angelmy

Glad i forumet
Er det noen som vet om rettighetene i forhold til bilder som fotograf har tatt???????

Har akkurat snakka med fotograf, og de skal legge ned i september,
De har fan ikke gidda å ta kontakt for å gi beskjed,
venter enda på bildene fra snuppa si fotografering......
vet ikke om vi får de[&o][&o][&o][&o][&o][&o]

Samt at fotografen sitter med negativene fra alle fotograferingene både av barna og fra bryllupet,
når de legger ned vil de ikke være å få tak i,
grunnet at de ikke er tilknyttet en kjede.
Ho jeg snakka med sa at vi kanskje kunne få et tilbud om å kjøpe de,
men det blir sikkert svindyrt[&o][&o][&o][&o][&o][&o][8|][8|][8|][8|][8|][8|][8|]

Kjenne at jeg blei skikkelig lei meg no[:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(]

Jeg vet ikke hvordan det er, men jeg håper virkelig dere får bildene deres![:)] Det synes jeg dere burde ha krav på hvis dere ikke har fått noe beskjed fra de om at de skulle legge ned.[:@] Dere har sikkert betalt for fotograferingen også tenker jeg... Håper noen vet det så du får svar, eller så får du ringe forbrukerrådet eller noe sånt[:)]

ORIGINAL: MammaKarri82

Jeg vet ikke hvordan det er, men jeg håper virkelig dere får bildene deres![:)] Det synes jeg dere burde ha krav på hvis dere ikke har fått noe beskjed fra de om at de skulle legge ned.[:@] Dere har sikkert betalt for fotograferingen også tenker jeg... Håper noen vet det så du får svar, eller så får du ringe forbrukerrådet eller noe sånt[:)]

Jeg har betalt for forstørrelsene og alt.........[&o][&o][&o][&o]
Virker ikke som de hadde noen plan om å gi beskjed heller,
er liksom 4 måneder siden vi var der å tok bilder og bestilte[>:].
Kjenne jeg blir lei, sint, frustrert, forbanna, provosert ja alt på en gang........

Hvis det er svindyrt for alt kan dere kanskje få kjøpt noen utvalgte heller. De gjør jo ikke noe med dem hvis de legger ned uansett. Det du har betalt for håper jeg i alle fall du får fortfort! Håper det ordner seg.

Jeg skal ha bildene av lita mor ihvertfall,
om det så bli mer kostnad for fotografen så drit jeg i det.

Vet at tidligere så har de stemplet bildene
for at man ikke skulle få de forstørret en annen plass,
så de har på en måte sagt at de eier bildene,
men gjelder dette når de legger ned??????
Det vil jo ikke koste han noe å gi det til oss for en symbolsk sum,
alternativet hans er jo å kaste de.......

Et problem den gjøken av en fotograf skulle være borte hele denna uka,
og ho som var der kunne ikke gjør noe på egenhånd.

Håper virkelig dere får bildene deres! I mine øyne så er slikt uerstattelig, så hadde vært trist om dere ikke fikk de..
Men jeg kan ikke skjønne hvorfor dere ikke skulle kunne få kjøpt negativene, han har jo ikke bruk for de! Å han kan jo ikke forlange blodpris for de heller, det er jo tross alt bilder av dere. Å dere har jo betalt for fotograferingen fra før..

ORIGINAL: TJ2008

ORIGINAL: Angelmy

Jeg skal ha bildene av lita mor ihvertfall,
om det så bli mer kostnad for fotografen så drit jeg i det.

Et problem den gjøken av en fotograf skulle være borte hele denna uka,
og ho som var der kunne ikke gjør noe på egenhånd.

Ikkje gje deg hvertfall....For HVIS dei har negativer,og du VIL ha fleire bilder( og betaler såklart) kan dei ikkje nekte deg det...kan eg aldri sjå for meg......

Blir så utmatta av å skal krangle hele tiden, først NAV (som så mange andre) og no det her.

Men sett fra den andre siden jeg vant frem med NAV,
da kan jeg klare å krangle meg til det jeg har krav på fra fotografen å.

ORIGINAL: MotherNorth

Håper virkelig dere får bildene deres! I mine øyne så er slikt uerstattelig, så hadde vært trist om dere ikke fikk de..
Men jeg kan ikke skjønne hvorfor dere ikke skulle kunne få kjøpt negativene, han har jo ikke bruk for de! Å han kan jo ikke forlange blodpris for de heller, det er jo tross alt bilder av dere. Å dere har jo betalt for fotograferingen fra før..

Sant det, akkurat no ser jeg på en vegg der det heng bilda av tre nydelige onga,
der er gjort plass til et bilde til, og det må på plass,
så her må man stå på krava sine.

Skal ringe forbrukerombudet å høre om de kan gjør meg litt klokere......

Når en fotograf tar bilder så er det han som har copyrighten på dem. Her gjelder vel åndsverkloven, og han har rett på bildene i 70 år etter sin død...

MEN; skal de legge HELT ned? For hvis en annen/ny fotograf kommer inn i bildet, kan de kjøpe hele arkivet, og da kan dere kjøpe forstørrelser fra dem igjen.

Forresten så er det UTROLIG dårlig gjort å ikke si fra om at de skal legge ned, for dere skal få muligheten til å kjøpe de bildene dere vil. Om ikke originalene, så iallfall forstørrelser... Hvis de skal legge helt ned og altså kvitte seg med arkivet sitt må du kunne kjøpe igjen originalene av dine bilder.

ORIGINAL: Sin

Når en fotograf tar bilder så er det han som har copyrighten på dem. Her gjelder vel åndsverkloven, og han har rett på bildene i 70 år etter sin død...

MEN; skal de legge HELT ned? For hvis en annen/ny fotograf kommer inn i bildet, kan de kjøpe hele arkivet, og da kan dere kjøpe forstørrelser fra dem igjen.

Forresten så er det UTROLIG dårlig gjort å ikke si fra om at de skal legge ned, for dere skal få muligheten til å kjøpe de bildene dere vil. Om ikke originalene, så iallfall forstørrelser... Hvis de skal legge helt ned og altså kvitte seg med arkivet sitt må du kunne kjøpe igjen originalene av dine bilder.

De skal legge helt ned.

Back
Topp