Hjelp!! Wilfa brødbakemaskin....

Krilla76

Forelsket i forumet
Jeg fikk en brødbakemaskin til jul, Wilfa BMA-25 med to eltekroker, hurra!! [:)] MEN, hvordan i alle dager er det mulig å få et bra brød ut av den da?? Jeg har nå bakt to brød, fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke men det blir ikke bra. Er som om deigen ikke eltes bra nok, slik at det blir bare klumper oppi der og ikke en hel fast deig.

Er det noen hemmelige supertriks der ute noen kan dele med meg??

Har du brukt riktig program?

Ja jeg tror da det. Har prøvd meg på middels stort brød, halvgrovt og satt på program 1.
Jeg synes den bruksanvisningen er litt "krøkkete", så kan godt være jeg har lest feil!!

Har samme maskin og aldri hatt problemer med at brødene ikke blir bra. Og jeg har alltid fulgt de oppskriftene som følger med i bruksanvisningen.
Du kan jo prøve og elte en ekstra runde eller to før det begynner og heve og steke.

ORIGINAL: linnth85

Har samme maskin og aldri hatt problemer med at brødene ikke blir bra. Og jeg har alltid fulgt de oppskriftene som følger med i bruksanvisningen.
Du kan jo prøve og elte en ekstra runde eller to før det begynner og heve og steke.

Ja, jeg har tenkt at det burde eltes mer, men hvordan får jeg stilt inn på ekstra elting?

Bruker du utelukkende de to målene som er med maskinen? Jeg undrer meg også litt over at det er litt lite gjær som brukes, hm....
Men bra å høre at andre lykkes da, da er det vel håp for meg òg!! [;)]

fikk samme maskin til jul her også og får fine brød der. Setter du eltekrokene hver sin vei? Står at eltingen blir bedre da. 

har du olje i deigen
da jeg begynte med det så ble brødene her helt fine

Det enste probleme jeg har er at eltekrokene sitter fast i brødet når det er ferdig så jeg må grave de ut...

ORIGINAL: Krilla76

Ja, jeg har tenkt at det burde eltes mer, men hvordan får jeg stilt inn på ekstra elting?

Bruker du utelukkende de to målene som er med maskinen? Jeg undrer meg også litt over at det er litt lite gjær som brukes, hm....

Det brukes ganske lite gjær i brød i brødbakemaskin, så det stemmer sikkert. [:)]

Jeg har både olje i deigen og eltekrokene hver sin veg.... [8|] Men det er helt tydelig at jeg likevel gjør noe helt feil her altså, for det brødet som heves nå ser ikke ut som skal bli et fint ferdig formet brød til slutt....

hvilken temperatur har du på væsken da? 

ORIGINAL: Azoria

hvilken temperatur har du på væsken da? 

40 grader, sjekkes med termometer for å være sikker.

ORIGINAL: Krilla76

Litt usikker på hvordan det gjøres, siden jeg aldri har gjort det selv. Men skal vel stå greit forklart i boka. Maskina sier jo i fra når det er eltinga snart er ferdig og da skal det vel bare være og trykke på ett eller annet så den fortsetter og elte en stund til.

Jeg fikk samme brødbakemaskin i julegave! Har slitt noe enormt! [:-]

Mitt første brød ble bløtt inni, og klumpete..

Brød nr 2:

Brød nr 3:

Blir visst bedre etterhvert.. Men nå følger jeg oppskrift fra svigers, og da funker det.

Litt flytende margarin/olje i bunnen
5 dl vann
12 dl mel
og 1 ss gjær på toppen

Sløyfer sukker og salt!

ORIGINAL: Caya

Jeg har Wilfa brødbakemaskin (ikke WilFra, bare måtte[8D])

Mormor sa til meg at man måtte ha alt det våte i først og så det tørre, og gjæren på toppen.
Ikke at jeg skjønner at det har så stor betydning, i og med at alt blandes med engang når den begynner å elte. Men jeg gjør nå ihvertfall det.[:D]
Du må også være VELDIG nøye med målene.

Jeg har kun den med en eltekrok da, og bruker den nå kun til pizzadeig[8D]

Hehe, jeg var så ivrig at det kom en skrivefeil gitt! [;)]

Ellaumbrella: det første brødet du har bilde av her likner skremmende mye på det som er til heving nå gitt!!
Har notert dine svogers oppskrift, den skal testes ut senere!

Eg har det med en sånn eltedings, for de i butikken sa de hadde fått så masse klager på det andre. Brødene ble sjeldent skikkelige.

Eg har aldri varm veske i, kun kaldt vann rett fra springen først, så alt det tørre og gjær til slutt. Fikk den til jul så har ikkje lest hele bruksanvisningen, men må man ha lunkent vann.

ORIGINAL: eplemos

Eg har det med en sånn eltedings, for de i butikken sa de hadde fått så masse klager på det andre. Brødene ble sjeldent skikkelige.

Eg har aldri varm veske i, kun kaldt vann rett fra springen først, så alt det tørre og gjær til slutt. Fikk den til jul så har ikkje lest hele bruksanvisningen, men må man ha lunkent vann.

har du for kaldt vann hever ikke deigen (gjæren "virker" ikke), har du for varmt dreper du gjæren og får samme resultat som ved for kaldt vann.

Jeg lurer på om feilen min er litt for lite væske rett og slett, neste brød skal bakes med en dæsj mer vann!!

Du må ha væsken først og det tørre på toppen!!![;)]
(vet ikke om du allerede gjør det, men det er viktig)[;)]

Kanskje vurdere å ta frem igjen min maskin som jeg ikke har brukt på 3 år...[8D][;)]

Akkurat den samme vi kjøpte til jul. Brødet ser fint ut og får rett form, men toppen av brødet er råstekt. Kan ikke forstå at en dings til 1000 kr ikke skal virke bedre enn det. Svigerfar mente at det var vanlig på hans[:'(]

Back
Topp