Hjelp! Trenger gode argumenter!!

Ville ikke ha dratt bort 14 dager når babyen er så liten. Det går til nød når babyen er med den andre omsorgspersonen, men her er det snakk om at begge skal dra. Skjønner godt at du er ukomfortabel med dette. Ville ha konferert med helsestasjon og fått back-up for ditt syn på det.

Ettersom det er en familietur med voksne og barn så synes jeg deres barn har like mye rett til å bli med som større barn. Ikke minst når storebror er med, så skal vel også de minste få lov å være med. Jeg hadde i alle fall aldri reist fra en 15 mnd gammel baby i to uker for å dra med resten av familien til syden. Er ikke barnet mitt min familie så vet ikke jeg. Hadde det vært snakk om noen dager så greit, men ikke to uker. Det er lang tid.

Jeg og samboeren har en evig krangel om dagen føles det som ettersom neste års ferie skal bestilles i løpet av denne måneden.
For det første ville jeg vente med å bestille til etter lillebror har kommet, men ingen av de vi skal dra med ville vente til oktober så der ble jeg overkjørt med en gang...
For det andre så ville jeg egentlig vente til sommeren 2019 med å dra til "syden" ettersom barna våre er så små at de ikke har noe særlig glede av det neste år uansett, men samboeren har aldri vært på solferie og nå planlegger flere av søsknene hans å dra til samme sted samtidig så ofrer meg for hans skyld.

MEN her kommer det store, samboeren vil dra på to ukers ferie UTEN barna som i mine øyne er helt uakseptabelt!
Jeg har klart å få han til å forstå at jeg ikke drar ifra en 7 måneder gammel baby, men han mener at vi kan la storesøster være hjemme som da kommer til å være litt over 1,5 år. Jeg har ikke planer om å forlate dattera mi i to uker, selvom jeg vet at hun vil bli tatt godt vare på hos mine foreldre, men jeg føler at hun er altfor liten til å være borte fra mamma og pappa så lenge.
Han bruker helt absurde argumenter som er helt uaktuelle i dagens dato, og han mener at det ikke gjør noe skade for en 1,5 åring å være borte fra både mamma og pappa så lenge.
Føler jeg sitter igjen som skurken uansett her fordi han skal være så trangsynt og faktisk ikke klare å se behovene til sine egne barn...

Jeg trenger noen gode argumenter jeg kan gi han, så hjelp meg jenter!

Til din mann fra min mann: Han bør skamme seg!

Jeg synes også at han bør ta en tur med gutta hvis han har behov for barnefri.

Jeg liker også å bestille i god tid i forveien, he he. Så det syns jeg ikke var så ille. Reiseforsikringen dekker om noe skulle skje også.
Vi reiste til Spania da vår første var 10 mnd og syns absolutt han hadde utbytte av å plaske i bassenget og leke på stranden. Og ikke minst godt for oss. Vi elsker å reise. Men i Spania bor vi i huset til svigerfar og det er jo mye roligere enn på et hotell og lager mat der osv.

Men å reise fra barna i 2 uker hadde vært helt uaktuelt! Reiser ikke fra 3åringen min så lenge en gang. Ksn reise 3 dager om pappaen er hjemme liksom..

Håper dere finner ut av det med en god løsning for både små og store. :)

Vi fikk ikke bestilt reise sist, fordi vi ikke ble enige om navn før lenge etter.. Og de fleste flyselskap vil at man skal registrere passasjerene med navn.

Når det gjelder argument, så har jeg bare ett å tilføye til de som allerede er nevnt: hvordan har han tenkt å forklare dette for kidden om noen år, og hun ser på bilder av familietur hvor tilsynelatende alle er med, inkludert storebror og minste, men ikke hun?
For tro meg, det er gjerne sånne spørsmål som dukker opp når det blir snakket om eller når man ser på bilder i etterkant - og da ble forklaringen være bedre enn 'det var så mye jobb å ta deg med'

Når han velger å få barn så tett så velger han også å skulle ta seg av de. Som mulige argument utenom at det e for meg helt utenkelig, tror ikke eg hadde godtatt å måtte argumentere for å tilbringe tid med egne barn. Men en ting er at det er lenge, det skaper et stort brudd i barnets hver dag, hvis det er kun det og ingen andre som blir «forlatt» kan det være en tung følelse, barn har ikke så god hukommelse, men de har en veldig sterk underbevissthet som sitter dypt og er ganske ukontrollerbar. En annen ting er følelsen.seinere, i disse digitale tider, masse bilder av alle som koser seg men hvor var jeg? Er ikke det like kjekt å ha meg med på ferie,? Nei huff eg får ondt i mamma hjertet av dilemmaet ditt, tror wg ville brukt mamma kortet på dette. Han er en voksen mann så her må han.ta ansvar for alle barna han har selv valgt å få. Det høres ut som du som meg har fått barn for å være med de ikke for å plassere de vekk, stå på ditt.

To uker er veldig lenge. Vi var begge foreldrene borte i 4 dager (5 netter) pga jobbrelatert reise, da var ungene 2 og 3 år. Synes det var lenge, og tenkte mye på de hele tiden. Men de hadde det fantastisk hos besteforeldre, som de møter veldig ofte og er vant til å være hos.

Var forresten på Gran Canaria med norsk charterselskap da minstemann var 8 mnd, og uvaksinert mot meslinger. En gutt + mor hadde boardet flyet da vi skulle hjem, men måtte gå av igjen før flyet tok av da gutten hadde meslinger. Broren og faren fikk være med flyet (jeg vet ikke om broren hadde hatt sykdommen eller om han var smittsom). Ikke noe gøy med 7timers flytur i flykabin med mulig meslingsmitte og uvaksinert baby, men vi måtte jo hjem og gikk heldigvis bra. Men kommer til å vente med tur til minsten kan få mmr-vaksine denne gang.

Takk for alle tips jenter! [emoji1]
Nå er det bestemt at alle barna skal med (takk Gud og lov for at han endelig forsto!)
Men vi har også bestemt oss at hele turen er med forbehold at lillebror i magen klarer av en sånn tur. Vi var jo ikke alene om å bestemme hvor vi skulle dra og vi trakk det korteste strået når det kom til valg av hotell som betyr at alt blir mye mer tungvint for oss og at det blir mye mer soving i vogna for de små. Og får vi et barn som ikke vil sove i vogna for eksempel så er det ikke så veldig mye vits med å dra når man blir sittende på et hotellrom store deler av døgnet og ikke har mulighet til å lage mat på rommet engang. Føler at vi ble veldig overkjørt av de andre når det kom til valg av hotell men vi kan jo heller ikke forvente oss at de skal betale mer bare fordi det andre hotellet passet oss bedre. Så for min del så grugleder jeg meg til mai neste år, det skal bli deilig med solferie for første gang på et par år men føles dumt at det ikke riktig blir ferien vi kunne tenke oss [emoji53] men alle barna skal iallfall med og kose oss kommer vi nok til å gjøre uansett [emoji1]

Oi. En ting er jo at det går i mot anbefalingene om å reise fra så små barn (og da spesielt så lenge som 2 uker?!) jeg hadde ikke ville dratt på ferie uten barna mine. Langhelg med kjæresten når ungen er over 2 år kanskje, men 2-ukers ferietur er familietur! Vi har vært på mange ferieturer med vår sønn (snart 3 år) og han har elsket det! Både som 9 mnd (vi fikk da meldinga kusine) og som 2,5 år! :) er jo mer slitsomt å dra med han nå enn før. Da duppet han, satt mer i ro og puppen var alfa omega på flyturene :)

Edit: så først siste innlegget nå :p

Last edited by a moderator:
Back
Topp