Hjelp! Trenger gode argumenter!!

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Jeg og samboeren har en evig krangel om dagen føles det som ettersom neste års ferie skal bestilles i løpet av denne måneden.
For det første ville jeg vente med å bestille til etter lillebror har kommet, men ingen av de vi skal dra med ville vente til oktober så der ble jeg overkjørt med en gang...
For det andre så ville jeg egentlig vente til sommeren 2019 med å dra til "syden" ettersom barna våre er så små at de ikke har noe særlig glede av det neste år uansett, men samboeren har aldri vært på solferie og nå planlegger flere av søsknene hans å dra til samme sted samtidig så ofrer meg for hans skyld.

MEN her kommer det store, samboeren vil dra på to ukers ferie UTEN barna som i mine øyne er helt uakseptabelt!
Jeg har klart å få han til å forstå at jeg ikke drar ifra en 7 måneder gammel baby, men han mener at vi kan la storesøster være hjemme som da kommer til å være litt over 1,5 år. Jeg har ikke planer om å forlate dattera mi i to uker, selvom jeg vet at hun vil bli tatt godt vare på hos mine foreldre, men jeg føler at hun er altfor liten til å være borte fra mamma og pappa så lenge.
Han bruker helt absurde argumenter som er helt uaktuelle i dagens dato, og han mener at det ikke gjør noe skade for en 1,5 åring å være borte fra både mamma og pappa så lenge.
Føler jeg sitter igjen som skurken uansett her fordi han skal være så trangsynt og faktisk ikke klare å se behovene til sine egne barn...

Jeg trenger noen gode argumenter jeg kan gi han, så hjelp meg jenter!

Hjelpes! Ingen gode råd å gi, men dette høres jo helt urimelig ut! Hvis det er fylletur uten barn han har lyst på får han heller ta en tur med gutta tenker jeg...

Kan du "alliere" deg med noen av de andre som skal dra mtp barna? Alle med normalt vett skjønner jo at man ikke gjør sånt!

Hjelpes! Ingen gode råd å gi, men dette høres jo helt urimelig ut! Hvis det er fylletur uten barn han har lyst på får han heller ta en tur med gutta tenker jeg...

Kan du "alliere" deg med noen av de andre som skal dra mtp barna? Alle med normalt vett skjønner jo at man ikke gjør sånt!

Det er ingen fylletur vi skal på, alle vi skal dra sammen med har barn og sønnen hans på 6 år skal være med så barnefri er han ikke uansett men han ville bare slippe å ta med de minste barna fordi de er mer "jobb" [emoji849] men med baby Club på hotellet (barnepass i tre timer om dagen), og to barn som fortsatt sover lur på dagen så ser jeg ikke riktig problemet...
Kan prøve å snakke med søsteren hans, men vil liksom ikke skape konflikter i hans familie [emoji21]

Hvor er syden? :P snakker vi spania, hellas, italia, Frankrike ?
Det er ihvertfall ikke noe problem å dra med så små barn til utlandet ihvertfall :) vi tenker å ta 2-3 utenlandsturer neste år :)

Når det kommer til å dra fra de unge barna dine forstår jeg godt at du nekter. Jeg hadde bare vært vrang og sagt at hvis han ikke vil ha med barna så blir du hjemme også :P. Ferietid er jo familietid i mine øyne :)

Jeg ville ikke dratt på sydenferie med et barn på 7 mnd nå som det faktisk er meslingutbrudd i mange land. Ja, dette kan ha bedret deg til neste år, men det kan også bli værre. Barna får ikke meslingvaksine før de er 15mnd, de kan gi de helt ned til 9 mnd, men da må man ha en god grunn. Og ferie er ikke god grunn.

Jeg ville heller ikke reist fra mi jente på 1.5 år for å dra på ferie uten henne. Men min søster gjør det uten å blunke.

Mitt beste argument er "NEI - skjer ikke!"
Har ikke forståelse for hans synspunkter for hvorfor dette ikke kan vente/hvorfor hun ikke skal få være med. Min eldste var i Spania både som 3 mnd og 15, og i tillegg til Portugal og Italia som 18 mnd. Hun storkosa seg alle ganger.

Hvor er syden? :P snakker vi spania, hellas, italia, Frankrike ?
Det er ihvertfall ikke noe problem å dra med så små barn til utlandet ihvertfall :) vi tenker å ta 2-3 utenlandsturer neste år :)

Når det kommer til å dra fra de unge barna dine forstår jeg godt at du nekter. Jeg hadde bare vært vrang og sagt at hvis han ikke vil ha med barna så blir du hjemme også :P. Ferietid er jo familietid i mine øyne :)

Mest sannsynlig så bli det gran canaria [emoji4] jeg tror ikke det blir så ille som han skal ha det til, ja jeg er også skeptisk til flyreisen med to barn under 2 år men jeg tror ferien blir bra så lenge vi klarer å holde på rutinene der nede [emoji4]
Tenker det samme som deg at ferietid er familietid, og det skal masse barn med så kaos blir det nok uansett [emoji28]

Høres ganske sprøtt ut, reise på ferietur uten unger [emoji21] langhelg, ja kanskje greit om en har en trygg plass å parkere ungene, men to uker??? Enig med deg, uten at eg har allverdens argumenter, kanskje utenom at når en har unger må en også ta ansvar for de. Ønsker en ferie med hjelp/fritid, ta med noen som vi hjelpe (søsken, foreldre, venner som liker å passe barn og forstår at dere har behov for litt alenetid iblant).
Lykke til med planlegginga!

Mitt beste argument er "NEI - skjer ikke!"
Har ikke forståelse for hans synspunkter for hvorfor dette ikke kan vente/hvorfor hun ikke skal få være med. Min eldste var i Spania både som 3 mnd og 15, og i tillegg til Portugal og Italia som 18 mnd. Hun storkosa seg alle ganger.

Jeg skjønner jo at hun ikke har like mye glede av det som en 4-åring vil ha, men hun elsker å bade og jeg tror at hun vil storkose seg på tur med bading hver eneste dag og masse søskenbarn som gir henne masse oppmerksomhet og kos!
Og det er jo ikke bare det at det ikke er bra for henne å være vekk fra oss i to uker, jeg vet jo at jeg ikke hadde klart å kose meg på ferie i to uker uten barnet mitt [emoji17]

Har desverre ikke noe gode råd.

Ville nok ikke godtatt argumentene hans, så for min del hadde det enten ikke blitt noe ferie eller så hadde vi tatt det igjen året etter.

Håper dere finner ut av det :Heartred

Jeg skjønner jo at hun ikke har like mye glede av det som en 4-åring vil ha, men hun elsker å bade og jeg tror at hun vil storkose seg på tur med bading hver eneste dag og masse søskenbarn som gir henne masse oppmerksomhet og kos!
Og det er jo ikke bare det at det ikke er bra for henne å være vekk fra oss i to uker, jeg vet jo at jeg ikke hadde klart å kose meg på ferie i to uker uten barnet mitt [emoji17]
Om en 4 åring hadde hatt mer glede av det er jeg sannelig ikke sikker på. Annen glede, ja. Men mam skal ikke undervurdere den gleden de likevel har. Glede over å bade, være naken, foreldre med god tid og lave skuldre. Glede over oppmerksomhet fra andre personer som du selv nevner..
For meg hadde det vært uaktuelt å dra alene både mtp henne og deg selv. Du får tilby sambo å reise alene!

Økonomisk utgjør det vel heller ingen stor forskjell? Jeg har aldri vært på pakkereise/charter, men når du bestiller rutefly koster jo barn under 2 år kun et par hundrelapper og på de fleste hoteller jeg har vært på kan barn under 6 år bo gratis i babyseng/ekstrasenger på foreldres rom..

Vil ikke dra på ferie med de små fordi det er mere "stress og mas" Hvorfor var han med på å lage de da? Man gjør jo akkurat det samme som man gjør hjemme. Man får ikke unger bare for å plassere de her og der fordi det passer enn... egoistisk av samboeren din synes jeg. Og som du skrev, det er jo ikke en barnefri tur. Det er alle eller ingen.
Hadde det vært meg hadde jeg sagt at, da får han nok dra på tur alene, fordi jeg vil ha ferie med barna mine og drar ikke fra de. En overnatting er greit, men ikke 1-2 uker borte.
Og som det ble skrevet over her... meslingutbrudd her og der og vaksiner som ikke er gitt enda.
Og et annet argument, når man drar flere sammen, så er det aldri vanskelig med å få hjelp og bistand om man har med barn. Det blir ikke stress ut av sånt og det er jo mange flotte tilbud på slike feriesteder/feriesenter

Økonomisk utgjør det vel heller ingen stor forskjell? Jeg har aldri vært på pakkereise/charter, men når du bestiller rutefly koster jo barn under 2 år kun et par hundrelapper og på de fleste hoteller jeg har vært på kan barn under 6 år bo gratis i babyseng/ekstrasenger på foreldres rom..

Nei, alt i alt med leie av vogn, og diverse annet utstyr så kommer det på ca 1500 kr pr barn og det er penger jeg gjerne bruker for å dra på ferie med hele familien min og det er jo ikke der skoen klemmer for han heller, er jo rett og slett latskap som gjør at han ikke vil ha de med seg, men med 6 andre barn der inkludert sin egne sønn så kan han jo bare drømme og glemme om å ligge ved bassengkanten hele dagen [emoji28]

Vil ikke dra på ferie med de små fordi det er mere "stress og mas" Hvorfor var han med på å lage de da? Man gjør jo akkurat det samme som man gjør hjemme. Man får ikke unger bare for å plassere de her og der fordi det passer enn... egoistisk av samboeren din synes jeg. Og som du skrev, det er jo ikke en barnefri tur. Det er alle eller ingen.
Hadde det vært meg hadde jeg sagt at, da får han nok dra på tur alene, fordi jeg vil ha ferie med barna mine og drar ikke fra de. En overnatting er greit, men ikke 1-2 uker borte.
Og som det ble skrevet over her... meslingutbrudd her og der og vaksiner som ikke er gitt enda.
Og et annet argument, når man drar flere sammen, så er det aldri vanskelig med å få hjelp og bistand om man har med barn. Det blir ikke stress ut av sånt og det er jo mange flotte tilbud på slike feriesteder/feriesenter

Hotellet vi kunne tenke oss har flotte muligheter for oss som er småbarnsfamilie, selvsagt mot en pris men det er penger jeg gjerne betaler for å dra på ferie alle sammen! Vi skal prøve å lene oss minst mulig på de andre vi skal dra med ettersom vi har gitt beskjed om at vi ikke vil være barnevakt for de dagen lang (har blitt veldig mye at vi automatisk har tatt hånd barna til svigersøster når vi har vært sammen hos svigers og vi er lei), men det finns "barnehage" for de under to år også er ingen problemer med å la storesøster være der noen timer på dagen så vi kan få det litt roligere [emoji4]
Jeg tenker det samme som deg at det er utrolig egoistisk av han... han vet at jeg ikke vil la barna mine være hos svigermor alene og moren min er kreftsyk så vi har liksom begrenset med barnevakter hjemme i Norge. Nå vet vi ikke hvordan helsen til moren min er på det tidspunktet, men selv om hun skulle være inne i en bra periode så er hun fortsatt syk og jeg har ikke samvittighet til å la henne ta vare på mitt barn så lenge da!

Nei, alt i alt med leie av vogn, og diverse annet utstyr så kommer det på ca 1500 kr pr barn og det er penger jeg gjerne bruker for å dra på ferie med hele familien min og det er jo ikke der skoen klemmer for han heller, er jo rett og slett latskap som gjør at han ikke vil ha de med seg, men med 6 andre barn der inkludert sin egne sønn så kan han jo bare drømme og glemme om å ligge ved bassengkanten hele dagen [emoji28]

Tenkte kanskje argumentet hans med at hun ikke ville ha utbytte og glede av det var helt eller delvis økonomisk motivert..

Håper han tyr til fornuften snart.. [emoji1360]

Ut fra egen erfaring så er det langt mer traumatisk for et barn på halvannet år å bli "forlatt" av foreldrene enn for en på under året (og det er ille nok for en som er så liten).

Vi var forresten på sydenferie med gutten på halvannet år i fjor, det var helt nydelig, han storkoste seg med strand og vann.

Min førstefødte slet veldig med diverse helseproblemer det første året sitt, og det gjør at jeg ikke tør å planlegge så veldig langt fram i tid før jeg har møtt barnet som kommer og vet hvilke behov hun har. Godt han i alle fall ser at man selvfølgelig ikke skal forlat et så lite barn.

Last edited:
Jeg har ikke ord, syns ikke argumenter trengs engang! Barnesynet hans er jo helt på trynet. Unnskyld meg!

Jeg ville ikke dratt på sydenferie med et barn på 7 mnd nå som det faktisk er meslingutbrudd i mange land. Ja, dette kan ha bedret deg til neste år, men det kan også bli værre. Barna får ikke meslingvaksine før de er 15mnd, de kan gi de helt ned til 9 mnd, men da må man ha en god grunn. Og ferie er ikke god grunn.

Jeg ville heller ikke reist fra mi jente på 1.5 år for å dra på ferie uten henne. Men min søster gjør det uten å blunke.
Ikke noe problem å få meslingevaksine ved 9 mnd alder. Vet om mange som har fått det pga ferie.

Back
Topp