Hjelp til leggerutine

Gunnrid

Betatt av forumet
ganske desperat førstegangsmor, som sitter i nattens mul og mørke med en overtrøtt baby som har sove 20 minutter siden kl 17.00 idag... jenta er 3 måneder, men født seks uker for tidlig, så korrigert alder er 7 uker. Vi sliter med å få henne til å sove andre steder enn stua og vogna. Dum som jeg var så flytta jeg og jenta ut på stua når hun hadde kolikk for p skåne mannen aom skal på jobb, og nå har vi klart å rote det skikkelig til. Hun nekter plent p sove i sprinkelsenga si, til tross for nest og alle slags hjelpemidler for p gjøre det koselig. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få jenta inn i en rutine. Kan dere hjelpe?

ganske desperat førstegangsmor, som sitter i nattens mul og mørke med en overtrøtt baby som har sove 20 minutter siden kl 17.00 idag... jenta er 3 måneder, men født seks uker for tidlig, så korrigert alder er 7 uker. Vi sliter med å få henne til å sove andre steder enn stua og vogna. Dum som jeg var så flytta jeg og jenta ut på stua når hun hadde kolikk for p skåne mannen aom skal på jobb, og nå har vi klart å rote det skikkelig til. Hun nekter plent p sove i sprinkelsenga si, til tross for nest og alle slags hjelpemidler for p gjøre det koselig. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få jenta inn i en rutine. Kan dere hjelpe?

Vi hadde på akkurat samme måte, har samsovet på sovesofaen på stuen i fem måneder:hilarious: eneste som fungerer her.

Tror vi har prøvd absolutt alt som kan prøves. Baby sengen står ubrukt og jeg frykter den vil forbli ubrukt i mange måneder fremover (til svigermor store forundring 'skal du ikke bruke reisesengen når dere er på besøk her!? #### brukte den jo fra han var 2 måneder'

Deres lille er jo liten og det virker som hun likte tryggheten når dere var på stuen sammen og det er jo ikke så rart.
Hva er målet? Kanskje hun kan sovne i vognen og bagdelen settes i sprinkelsengen når hun sover godt?
Hvor lenge og godt sover hun I vognen og/eller på stuen?
Jeg vet om noen som bruker vognen som seng, kan det være noe? Ta med den inn på soverommet?

Kan tipse om denne om du tror det kunne hjulpet med bevegelse:)

https://www.lilleprinsen.no/produkt/britax-bedrocker-black/

Jeg har ikke klart å få til noe rutine som du skjønner og har ikke ønsket å stresse så veldig med det da jeg har flere familiemedlemmer som har samsovet med barna opp mot to års alder. Det er klart det hadde vært deilig å kunne legge henne i sprinkelsengen i 20.00 tiden og ha litt voksenkveld men det lar seg i hvertfall ikke gjøre her i huset ennå:p

Last edited:
Vi hadde på akkurat samme måte, har samsovet på sovesofaen på stuen i fem måneder:hilarious: eneste som fungerer her.

Tror vi har prøvd absolutt alt som kan prøves. Baby sengen står ubrukt og jeg frykter den vil forbli ubrukt i mange måneder fremover (til svigermor store forundring 'skal du ikke bruke reisesengen når dere er på besøk her!? #### brukte den jo fra han var 2 måneder'

Deres lille er jo liten og det virker som hun likte tryggheten når dere var på stuen sammen og det er jo ikke så rart.
Hva er målet? Kanskje hun kan sovne i vognen og bagdelen settes i sprinkelsengen når hun sover godt?
Hvor lenge og godt sover hun I vognen og/eller på stuen?
Jeg vet om noen som bruker vognen som seng, kan det være noe? Ta med den inn på soverommet?

Kan tipse om denne om du tror det kunne hjulpet med bevegelse:)

https://www.lilleprinsen.no/produkt/britax-bedrocker-black/

Jeg har ikke klart å få til noe rutine som du skjønner og har ikke ønsket å stresse så veldig med det da jeg har flere familiemedlemmer som har samsovet med barna opp mot to års alder. Det er klart det hadde vært deilig å kunne legge henne i sprinkelsengen i 20.00 tiden og ha litt voksenkveld men det lar seg i hvertfall ikke gjøre her i huset ennå:p

På stua sover hun stort sett i enten vogga si, i Mamaroo-stolen med bevegelse eller i vippestolen med vinrering. Av og til sovner vi sammen etter mating. Har prøvd å legge henne i sprinkelsengen når hun har sovnet og så liste meg ut, men hun våkner bare etter fem minutter og så må jeg hente henne igjen... målet/håpet var jo at hun kunne sove i sin egen seng på rommet sitt (som ligger vegg i vegg med vårt, vi har ikke plass til senga på soverommet, mye derfor vi flytta på stua også- det blei veldig trangt og klønete å komme til både vår og hennes seng) sånn st jeg kunne få sove i senga igjen. I tillegg er det trasig å måtte slokke alt lys og tv kl 20-21-22 for at hun skal få ro til å sove. Igår kveld var hun nok overstimulert av lys og lyder som gjorde at hun ikke sov. Natta inatt har vært et mareritt. Hun sovna ikke flr halv to, og kl 4 var det mat igjen. Nå sover hun i Mamaroo-stolen og jeg venter bare på at hun skal våkne.

På stua sover hun stort sett i enten vogga si, i Mamaroo-stolen med bevegelse eller i vippestolen med vinrering. Av og til sovner vi sammen etter mating. Har prøvd å legge henne i sprinkelsengen når hun har sovnet og så liste meg ut, men hun våkner bare etter fem minutter og så må jeg hente henne igjen... målet/håpet var jo at hun kunne sove i sin egen seng på rommet sitt (som ligger vegg i vegg med vårt, vi har ikke plass til senga på soverommet, mye derfor vi flytta på stua også- det blei veldig trangt og klønete å komme til både vår og hennes seng) sånn st jeg kunne få sove i senga igjen. I tillegg er det trasig å måtte slokke alt lys og tv kl 20-21-22 for at hun skal få ro til å sove. Igår kveld var hun nok overstimulert av lys og lyder som gjorde at hun ikke sov. Natta inatt har vært et mareritt. Hun sovna ikke flr halv to, og kl 4 var det mat igjen. Nå sover hun i Mamaroo-stolen og jeg venter bare på at hun skal våkne.

Det er nok ganske vanlig at de ikke sover i senga si på dette tidspunktet, og foretrekker samsoving. Dere kan såklart forsøke, men det kan være at det bare er for tidlig å miste så mye nærhet og trygghet når hun skal sove. Hva med at mannen sover på sofaen og at dere samsover? Kanskje hun sover bedre i deres seng selv om dere er i stua, bare for at der lukter det mamma og pappa?
Vår ble lagt i vår seng på den alderen, og måtte mye ut og inn av soverommet før vi selv skulle legge oss fordi han sov mer urolig alene.
Prøvde flere ganger, men han var ikke klar for sprinkelsenga gjennom hele natta før han var rundt 12 mnd. Man må ta det gradvis i babyens tempo. Første steg er å sovne i senga si, også kan det hende at hun sover der bare 10 minutter. Om hun da trenger nærhet fra foreldre ville jeg gitt det, og forsøkt på nytt neste kveld, da sover hun kanskje 12 minutter i egen seng. Det kan ta lang tid, og det er veldig mange babyer som ikke sover i egen seng før nærmere året :)
Gjør det som gjør at dere får mest søvn tenker jeg ❤️

Det er nok ganske vanlig at de ikke sover i senga si på dette tidspunktet, og foretrekker samsoving. Dere kan såklart forsøke, men det kan være at det bare er for tidlig å miste så mye nærhet og trygghet når hun skal sove. Hva med at mannen sover på sofaen og at dere samsover? Kanskje hun sover bedre i deres seng selv om dere er i stua, bare for at der lukter det mamma og pappa?
Vår ble lagt i vår seng på den alderen, og måtte mye ut og inn av soverommet før vi selv skulle legge oss fordi han sov mer urolig alene.
Prøvde flere ganger, men han var ikke klar for sprinkelsenga gjennom hele natta før han var rundt 12 mnd. Man må ta det gradvis i babyens tempo. Første steg er å sovne i senga si, også kan det hende at hun sover der bare 10 minutter. Om hun da trenger nærhet fra foreldre ville jeg gitt det, og forsøkt på nytt neste kveld, da sover hun kanskje 12 minutter i egen seng. Det kan ta lang tid, og det er veldig mange babyer som ikke sover i egen seng før nærmere året :)
Gjør det som gjør at dere får mest søvn tenker jeg ❤️
Vil ikke ha henne i senga vår fordi vi snuser. Men mulig vi må holde ut til 4 mnd og hun begynner å produsere melatonin og forstår mer at det er natt og legge tid...

Vil ikke ha henne i senga vår fordi vi snuser. Men mulig vi må holde ut til 4 mnd og hun begynner å produsere melatonin og forstår mer at det er natt og legge tid...
Så bra at dere tenker sikkerhet:) Hadde snusslutt vært noe i noen måneder sånn at hun fikk den nærheten og tryggheten hun søker og dere kunne fått bedre søvnkvalitet om natten?

Babyen begynner å produsere melatonin ved 6 måneders alder, men bare fordi de produser søvnhormonet betyr ikke at de ikke lenger ønsker tryggheten om de er sånn av personlighet. Det er desverre bare sånn veldig mange små bebiser er, de vil og trenger trygghet for å slappe av og sove og det er jo absolutt ikke noe uvanlig eller noe vi bør avvende dem når de er så små. Som hun over skrev, du/dere må bare ta det i babyens tempo. Det er jo vi som har valgt å få barn og dedikere oss til å følge deres utvikling og behov:) Babytiden er for de aller fleste en unntakstilstand.

Last edited:
Amm i søvn. Samsov. Byssing. Bæretøy. Sjekk ut lilleminis på Instagram og facebook.evt www.lillemini.com

Hun høres ut som en helt normal baby. Lille kan våkne hver andre time hun også men siden vi sluttet med morsmelkerstatning og bare ammer så slipper jeg å stå opp, koke, blande, mate, koke igjen og så legge meg igjen. Det var slitsom! Hun har fri puppebufé hele natten.

Jeg føler med deg:Heartred om du klarer å se det fra babyens perspektiv så føles det lettere psykisk. Man forstår hvorfor de er så "vanskelige". Når jeg endelig kastet bort alle tanker og beskjeder fra andre om at babyen skulle bli et tilskudd til familien som skulle følge oss men heller at vi selvfølgelig må følge den lille en ganske lang stund fremover så fikk vi alle en helt annen hverdag. Hun gjør det ikke av kravstorhet eller trass, hun er jo bare babyen. Målet er ikke å ha en baby som "er snill og lett" fordi h*n har erfart at mamma og pappa er ikke der så da må jeg bare bli liggende her. Alle babyer er forskjellige og for de som har babyer som ikke er så avhengig av foreldrene så vil det gå naturlig men i de aller fleste hjem så har de babyer som helst vil ha nærhet døgnet rundt. Det går seg til naturlig etterhvert det også.

Første måneden sov jeg sittende og gikk med bæresele hele dagen. Resten har jeg som skrevet sovet på sovesofaen med henne. Hun sover godt og jeg får i hvert fall sove. Jeg trodde kroppen skulle føles bra igjen etter graviditeten var over men jeg har vært støl og stiv i snart et halvt år:rolleyes: Det er bare sånn med sånne små.
Ei på barselgruppen min fortalte at hun satt store deler av døgnet på badet, eneste stedet hennes lille roet seg på.

Babytiden er slitsom med man gjør så godt man kan og det blir lettere på veldig mange plan. Klarer du å finne en løsning som passer for dere, uansett om den ikke er A4 så blir det mye bedre.

Tusen takk for mange fine svar! Vil bare presisere at målet er ikke å slutte å gi henne nærhet og kos når hun vil ha det! Målet er igrunnen å få oss ut av stua så både hun og jeg kan sove bedre og vi kan bruke stua uten å liste oss på tå og være livredd for å lage oss mat i frykt for å vekke henne :P (Jeg vet nøyaktig hvilke steder i huset hvor gulvet knirker, for å si det sånn ;) ) Hun sover veldig lite oppå meg for tiden, hun sover stort sett for seg selv i vugga eller i vippestolen. Planen var egentlig å sette inn en godstol på rommet hennes der jeg kan sitte å gi henne flaske og kose litt før jeg legger henne i senga, men frykter hun vil hate sprinkelsenga like mye som før. Så jeg trenger egentlig bare litt erfaringsutveksling på hvordan det er å innarbeide en slik rutine på en 7 uker (korrigert alder) baby.

Hun pleier forøvrig å sove ganske bra om natta (gårsdagen var et unntak håper jeg...), kan sove 4-5 timer i strekk og så få mat. Sover som regel litt dårligere etter nattmatingen som pleier å være mellom 03.00-04.30 avhengig av når hun la seg for kvelden, men ikke noe stort problem.

Tusen takk for mange fine svar! Vil bare presisere at målet er ikke å slutte å gi henne nærhet og kos når hun vil ha det! Målet er igrunnen å få oss ut av stua så både hun og jeg kan sove bedre og vi kan bruke stua uten å liste oss på tå og være livredd for å lage oss mat i frykt for å vekke henne :p (Jeg vet nøyaktig hvilke steder i huset hvor gulvet knirker, for å si det sånn ;) ) Hun sover veldig lite oppå meg for tiden, hun sover stort sett for seg selv i vugga eller i vippestolen. Planen var egentlig å sette inn en godstol på rommet hennes der jeg kan sitte å gi henne flaske og kose litt før jeg legger henne i senga, men frykter hun vil hate sprinkelsenga like mye som før. Så jeg trenger egentlig bare litt erfaringsutveksling på hvordan det er å innarbeide en slik rutine på en 7 uker (korrigert alder) baby.
Hjelper det å flytte vugga inn på rommet da? Hvis hun finner roen og sovet godt i den?

Men da får du inn rutinen på at han legger seg på rommet;) så har du noe å gjøre mens dere jobber med det.

Ja, det er sant! ;) Litt usikker på hvordan og når vi skal angripe dette. Men dåpen står 30.06, og hadde jo vært greit om hun sov på rommet i senga da...

Høres (dessverre) ut som en helt vanlig baby, når min var samme alder måtte han ha omtrent kontinuerlig kroppskontakt. Har du lest om det fjerde trimester? Det ga meg mye trøst i den perioden :) Her samsov vi lenge da (samsover fortsatt, hehe), men han hadde bikket 3 mnd før det i det hele tatt var aktuelt å legge ham på rommet kvelden og så sitte i stua uten baby i fanget på kvelden, og selv da kunne han våkne temmelig hyppig i perioder. Mellom 3-5 mnd fikk han mer tydelig leggetid og leggerutiner, selv om han fortsatt trengte mye kroppskontakt på kveld og natt, men her og ble det mye mye lydbok på kvelden også satte vi veldig pris på de kveldene vi kunne ha egentid sammen. Og plutselig var det hver kveld :) Det er en intens periode dere står i nå, og mange barn har mange runder med et steg frem og to steg tilbake første leveåret, og ofte de første to årene og, sånn med tanke på søvn. Var litt sånn her at hver gang vi kom inn i en rutine skjedde det en endring med mini som snudde alt på hodet, så vi fant tidlig ut at det var bare å hive forventninger og planer ut av vinduet og henge med i svingene istedetfor :)

http://lykkeligbarndom.no/2012/08/0...or-den-nyfodte-bare-er-tilfreds-i-dine-armer/

Her sov vi stort sett alle sammen i senga sammen (men da kan man jo ikke snuse, da), men de nettene det ble mye uro flyttet mannen på sofaen med mindre jeg trengte hjelp :)

Høres (dessverre) ut som en helt vanlig baby, når min var samme alder måtte han ha omtrent kontinuerlig kroppskontakt. Har du lest om det fjerde trimester? Det ga meg mye trøst i den perioden :) Her samsov vi lenge da (samsover fortsatt, hehe), men han hadde bikket 3 mnd før det i det hele tatt var aktuelt å legge ham på rommet kvelden og så sitte i stua uten baby i fanget på kvelden, og selv da kunne han våkne temmelig hyppig i perioder. Mellom 3-5 mnd fikk han mer tydelig leggetid og leggerutiner, selv om han fortsatt trengte mye kroppskontakt på kveld og natt, men her og ble det mye mye lydbok på kvelden også satte vi veldig pris på de kveldene vi kunne ha egentid sammen. Og plutselig var det hver kveld :) Det er en intens periode dere står i nå, og mange barn har mange runder med et steg frem og to steg tilbake første leveåret, og ofte de første to årene og, sånn med tanke på søvn. Var litt sånn her at hver gang vi kom inn i en rutine skjedde det en endring med mini som snudde alt på hodet, så vi fant tidlig ut at det var bare å hive forventninger og planer ut av vinduet og henge med i svingene istedetfor :)

http://lykkeligbarndom.no/2012/08/0...or-den-nyfodte-bare-er-tilfreds-i-dine-armer/

Her sov vi stort sett alle sammen i senga sammen (men da kan man jo ikke snuse, da), men de nettene det ble mye uro flyttet mannen på sofaen med mindre jeg trengte hjelp :)

Har lest om det fjerde trimester og gjør mye av det som er anbefalt :) Gleder meg til å få tilbake kvelden, det er en unntakstilstand denne perioden som hun ene over her beskriver :P Spørs nok om vi venter med soveromstilvenning til hun bikker 3 mnd (korrigert). Vi er nok litt ekstra slitne også siden lillemor var seks uker prematur, så vi har liksom vært inne i det fjerde trimesteret lengre enn det som er normalt :P I tillegg hadde hun kolikk utløst av noen multivitaminer premature skal ha, og det tok lang tid før vi skjønte hva det var som forårsaket all skrikingen og luften i magen. Er fremdeles litt plaget med luft og forstoppelse, men en hel del bedre enn hva det var :)

Har lest om det fjerde trimester og gjør mye av det som er anbefalt :) Gleder meg til å få tilbake kvelden, det er en unntakstilstand denne perioden som hun ene over her beskriver :p Spørs nok om vi venter med soveromstilvenning til hun bikker 3 mnd (korrigert). Vi er nok litt ekstra slitne også siden lillemor var seks uker prematur, så vi har liksom vært inne i det fjerde trimesteret lengre enn det som er normalt :p I tillegg hadde hun kolikk utløst av noen multivitaminer premature skal ha, og det tok lang tid før vi skjønte hva det var som forårsaket all skrikingen og luften i magen. Er fremdeles litt plaget med luft og forstoppelse, men en hel del bedre enn hva det var :)

Ja, det er selvfølgelig tungt når det er tilleggsutfordringer og! Men det kommer en tid hvor alt blir lettere. Kunne også tenkt meg kvalitetstid med mannen hver kveld selv, savnet det masse når mini var på sitt mest nærhetssøkende, men heldigvis var jeg og mannen enige om at her må vi bare prioritere babyens behov, vår tid kommer. Nå er det bare uker til nestemann er ventet og vi vet begge at nå blir det nok en stund til det blir rolige kjærestekvelder igjen, men de kommer. Her har jo storebror trengt oss mye, men fra han var 2 år ca har vi kunnet lettere ha barnevakt etc. Så forholder oss til samme tidsregning nå og får heller bare bli positivt overraska om lillebror er en som lettere sover uten kroppskontakt etc, men lettere å bare innse nå at det sikkert blir lenge måneder med bæretøy og puppen ute kveld og natt, hehe.

Ja, det er selvfølgelig tungt når det er tilleggsutfordringer og! Men det kommer en tid hvor alt blir lettere. Kunne også tenkt meg kvalitetstid med mannen hver kveld selv, savnet det masse når mini var på sitt mest nærhetssøkende, men heldigvis var jeg og mannen enige om at her må vi bare prioritere babyens behov, vår tid kommer. Nå er det bare uker til nestemann er ventet og vi vet begge at nå blir det nok en stund til det blir rolige kjærestekvelder igjen, men de kommer. Her har jo storebror trengt oss mye, men fra han var 2 år ca har vi kunnet lettere ha barnevakt etc. Så forholder oss til samme tidsregning nå og får heller bare bli positivt overraska om lillebror er en som lettere sover uten kroppskontakt etc, men lettere å bare innse nå at det sikkert blir lenge måneder med bæretøy og puppen ute kveld og natt, hehe.
Ja, vi ser frem til ungen sover om kvelden vi også! :P Vi er rimelig utslitt etter den starten på foreldreskaoet vi fikk, og med fire timer søvn i døgnet i tre måneder blir man rimelig mørbanka i hodet og kropp til slutt! Men om et år er det vel glemt :)

Back
Topp