Hjelp til hva baby kan spise (8 mnd.)

lisaoev

Første møte med forumet
Jeg har en jente på 8 måneder som ikke liker å bli matet med skje, men spiser masse når hun får spise selv. Men jeg er veldig i stuss på hva jeg kan gi henne, er så fryktelig redd for at hun setter ting i halsen. Er det noen som har noen gode forslag? Hun liker nesten all mat (så lenge hun får spise selv)
(Så langt har jeg gitt bananer, avokado og omeletter). Vurderer å forsøke biter eller staver av hjemmelaget fiskekake, bløtkokte gulrøtter og brød/polarbrød? Kan jeg gi dette til babyen ?
 
Det kan du helt fint gi, ja :)

Grønnsaker kan du bake/koke så de blir veldig godt myke. Vår elsket søtpotetstenger, men gulrot, kålrabi, og andre grønnsaker går også helt fint. Brokkoli og blomkål kan gis i buketter.

Vår var skikkelig fæl til å sette ting i halsen, så vi var også livredd når vi ga ham ting. Det må være veldig mykt, så det omtrent går i oppløsning av seg selv, fant vi ut.. da går det i oppløsning om han setter det i halsen også.
 
Bare å gi kokte geønnsakstaver og brød. Mine har spist begge deler fra de var 5 mnd. De vil sette ting i halsen det er sånn de lærer å håndtere ulike konsistenser og biter, det vil komme uansett alder. Men de har en ekstra velutviklet brekningsrefleks så de klarer å gulpe det opp igjen. Det viktigste du gjør er ikke å få panikk og skremmer den lille sånn at de blir redd for å spise. Det kan også være en fordel å gi staver fremfor biter, staver må de selv jobbe litt for å lage mindre bit, mens biter har mange en tendens til å svelge hele
 
Les litt om BLW - Baby Lead Weaning :) Konseptet er bra, men noen har en tendens til å bli litt... ja.. regelryttere når det kommer til bwl :p Så det er litt skummelt å anbefale det :p

Staver av mat går fint. Ideen er at de selv skal lære seg å styre maten, både mengde og hvordan de spiser. Vi begynte med brød i staver når hun kunne sitte selv og har gått kjempefint.
 
Min er 7 mnd og elsker når han får spise selv! Vi gir brød med ulikt pålegg (leverpostei, avokado, prim, smøreost) i staver, banan, agurk, paprika, pære i staver, eplebåter (uten skall), skorper, diverse godt kokte grønnsaker i staver, bringebær, kiwi, blåbær, bananpannekaker er en storfavoritt, fiskekaker går ned. De kan spise det meste, brekninger vil du nok dessverre oppleve uansett. Små barn brekker seg lettere enn voksne, naturens måte å forebygge kvelning på, men også sånn de lærer å håndtere konsistenser og å flytte maten i munnen. Motstå fristelsen til å stikke fingeren inn i munnen for å fiske ut mat og hjelpe til ved brekninger- da kan du i verste fall skyve det lenger bak i halsen. Unntaket er om barnet blir stille (= ikke passasje av luft som gir lyd) og/ eller blålig. Da griper man inn. Dog aldri opplevd med noen av mine. De kan bli røde i knotten og brekke seg kraftig, men ordner opp og maten kommer enten ut, eller svelges ned.
 
Back
Topp