Hjelp!! Tidlig overgangsalder

Jeg leser nå boken «it starts with the egg» - og blir litt blown away av hvor mye de foreslår som skal bedre tidlig eggstokksvikt, som eks tidlig overgangsalder, og at ingenting av dette er nevn av klinikken. Eksempelvis: coq10, melatonin, e-vitamin, dhea osv.

Har noen av dere andre med disse problemene:
1) innsikt i om forskningen boken baserer seg på er såpass testet som de sier?
2) prøvd noen av rådene i samråd med klinikk?
3) prøvd noe på egenhånd?
 
Jeg ville sett litt på hvem som tok blodprøven. Som jeg skrev over her så har min AMH gått fra 0.5 til 2.0, det er stor forskjell i denne situasjonen. Min første blodprøve ble analysert på Haukeland sykehus, den andre av Aker via Furst. Som jeg har skrevet lengre oppe er det to måter å måle på, sørg for at legen bruker den nyeste metoden. Jeg er 33 og kommer nok og under kategorien tidlig overgangsalder, men jeg er ikke helt der enda. FSH har begynt å stige, men den er ikke helt ute å kjøre enda. Husk at lav AMH alene ikke tilsier overgangsalder. Lav AMH kan komme av flere ting. I mitt tilfelle er det nok betennelse på eggstokkene pga endometriose som er årsaken. Haukeland ville i utgangspunktet bare gi ett forsøk, men sa at det var deres feil at første forsøk ikke kalaffet (ingen uttak), så vi fikk ett til. Det avbrøt de midt i stimuleringen. Da tok vi litt tid før vi kontaktet Hausken som gav oss ny amh vurdering og sa at pga alder så er det håp for at eggene har ok/god kvalitet. Det er aldri bare en ting når det først er noe galt. Vi er som biler, er det først noe galt så er det mere galt rett rundt hjørnet :hilarious: Jeg sender dere en klem:smiley-angelic003 Lykke til!
Du sier noe der!! Har faktisk lest at AMH variere mer enn det man først antok. Men det kan jo vøre det faktisk er noe med målemetoden, som du sier. Synes det er litt rart at studier viser at AMH kan variere fra syklus til syklus:confused004

Har også lest at AMH alene sier ingenting om hvor fertil du er, tvert i mot. Om FSH er høy, da er det verre.. og det er nettopp det de har målt hos meg. Men pga alderen min er det ikke sikkert det er såå galt.

Haha, vi er som biler ja:hilarious: Vi kan fikses også da! Med litt hjelp, så er vi i gang igjen (forhåpentligvis).

Tusen takk for svar! Lykke til videre og klem tilbake❤️
 
Jeg leser nå boken «it starts with the egg» - og blir litt blown away av hvor mye de foreslår som skal bedre tidlig eggstokksvikt, som eks tidlig overgangsalder, og at ingenting av dette er nevn av klinikken. Eksempelvis: coq10, melatonin, e-vitamin, dhea osv.

Har noen av dere andre med disse problemene:
1) innsikt i om forskningen boken baserer seg på er såpass testet som de sier?
2) prøvd noen av rådene i samråd med klinikk?
3) prøvd noe på egenhånd?

Jeg prøvde et regime før siste forsøk, med coq10, melatonin, mellomhøy dose evit (ikke dhea for jeg gjorde dette på egenhånd) og om det hjalp eller ikke vet jeg ikke, men etter 2 ferskforsøk og 3 frys så satt spira. Jeg hadde også lap hvor de sanerte en god del endo så det har nok hatt god innvirking på implantasjon men jeg er overbevist om at vitaminene hjalp på kvaliteten. Mannen gikk også på cvitamin, omega3, sink og evitmin et par måneder før forsøket.

Det fine er jo at du ødelegger ingenting om du forsøker å ta disse vitaminene innenfor de anbefalte dosene, det er jo bare win-win i denne situasjonen :)
 
Jeg prøvde et regime før siste forsøk, med coq10, melatonin, mellomhøy dose evit (ikke dhea for jeg gjorde dette på egenhånd) og om det hjalp eller ikke vet jeg ikke, men etter 2 ferskforsøk og 3 frys så satt spira. Jeg hadde også lap hvor de sanerte en god del endo så det har nok hatt god innvirking på implantasjon men jeg er overbevist om at vitaminene hjalp på kvaliteten. Mannen gikk også på cvitamin, omega3, sink og evitmin et par måneder før forsøket.

Det fine er jo at du ødelegger ingenting om du forsøker å ta disse vitaminene innenfor de anbefalte dosene, det er jo bare win-win i denne situasjonen :)

ikke sant! Vi har tatt multivitamin og omega3 siden pp3 eller noe, og kjenner jeg er litt klar for å føle at jeg gjør noe selv. Kuttet bruk av plast og parfymerte produkter etter å ha lest litt mer om dette, og blir vitaminene nå :) fint å høre at jeg ikke er den eneste som er gal nok til å lese denne boka ;)
 
Jeg har en solskinnshistore du skal få! En venninne av meg hadde AMH på 2 første gang det ble målt (da var hun 27-ish?) og 0 andre gang (28), hun har to barn etter IVF. Det tok noen forsøk, og hun gikk direkte på nye forsøk da første var under året for å ha noen sjanse på søsken, men det gikk det. Tidlig overgangsalder alene er ikke avgjørende for suksess, og du kan fremdeles også ha sjans på å bli spontant gravid, så kjør på begge deler og skriv av deg sorgen her inne. Vi heier alle sammen!
 
Åå tusen takk for svar!❤️ Grei info, da får jeg sjekke postkassa fremover:joyful: Skal prøve meg på Crypho om jeg ikke får innkallingsbrev i løpet av sommeren tenker jeg. Litt hast vil jeg si det er da jeg redd for å gå tom for egg..

Hei du! Ville bare også tipse om at det er fritt sykehusvalg, så du kan be om å bli henvist til et annet offentlig sykehus med kortere ventetid. St. Olavs pleier ikke å ha ventetid så vidt jeg vet. Det kan kanskje være et alternativ som er mer økonomisk gunstig hvis du vil komme fort i gang. Det er vel et stykke å reise fra Kristiansand til Porsgrunn også, så litt reiseveg får dere vel uansett.. Ønsker deg uansett masse lykke til! ❤️
 
Hei du! Ville bare også tipse om at det er fritt sykehusvalg, så du kan be om å bli henvist til et annet offentlig sykehus med kortere ventetid. St. Olavs pleier ikke å ha ventetid så vidt jeg vet. Det kan kanskje være et alternativ som er mer økonomisk gunstig hvis du vil komme fort i gang. Det er vel et stykke å reise fra Kristiansand til Porsgrunn også, så litt reiseveg får dere vel uansett.. Ønsker deg uansett masse lykke til! ❤️
Åh, takk! Det visste jeg ikke! Har fått innkalling til forsamtale i november (5 mndrs ventetid), synes jo dette er fryktelig leenge. Satt oss opp på ringeliste, så kanskje vi kommer inn før der, men skal absolutt sjekke opp i st.olavs også. Takk!❤️❤️
 
Jeg har ikke fått den diagnosen, men jeg har og lav AMH (2)o forhøyet FSH (19), jeg er 33 år.

I 2016 tok jeg mine første hormonprøver, de viste amh på 3,3 , FSH vet jeg ikke (ble aldri opplyst).
Vi rykket frem i køen pga lav AMH. Din er fortsatt på nivå for fertile, selv om den er lav for alderen.

Det tok to runder med stimulering og ett uttak, så satt spiren (han er 2,5 år). Jeg fikk bare ut to egg, det ene ble fryst, men tålte ikke tining så da må vi ta hele runden på nytt.

Nå er vi straks i gang på tredje runde i søskenforsøk. Jeg vil egentlig si første da KK har fucket det til to ganger før de sa at dette går ikke. Nå er vi tilknyttet Hausken. Det koster mer, men hvis det går så er det verd det! De er milevis mer positive, selv om de også er realistiske og sier at det kan gå fort, ta lang tid eller aldri skje.

Jeg heier på dere!:Heartred

Hei Poojenta. Jeg kom over hele "bloggen" din her inne og du beskriver min situasjon. Med tanke på hvordan du ble møtt av legen. Replikken "du vet hva dette betyr?" hendte meg for ikke lenge siden og jeg ble såå utrolig traumatisert. Midt i et forsøk, fikk jeg den beskjeden. Ikke bare avbryter vi, men tror ikke vi skal hjelpe deg mer og at du bør vurdere eggdonasjon.
Jeg kjente sorgen bare velle over meg og påvirket av masse hormoner i tillegg føltes det ut som verdens største mareritt.
Det var veldig god å finne noen med samme erfaring, eller først og fremst trist og provoserende at du har opplevd det samme, men godt å vite at man ikke er alene.

Hadde vært veldig kjekt å høre mer av din historie, akkurat nå frister det lite å bli behandlet av en lege som ikke har troen. Og jeg vurderer sterkt å gå videre privat..
 
Back
Topp