hjelp!! Svangerskapspenger

Malin0991

Glad i forumet
Hei. xsmile9

Jeg lurer på om noen vet om hvilken rettigheter man har hvis man blir gravid igjen under permisjonen? Under forrige svangerskap fikk jeg svangerskapspenger pga jeg jobbet som styrmann og kunne ikke lenger jobbe ombord pga fare for skade på fosteret osv.. men hvilke rettigheter har jeg når man når man er blitt gravid igjen under permisjonen før man egentlig skal ut på jobb igjen? Har de lov til å si meg opp da, eller må de finne passende jobb under svangerskapet eller betale ut svangerskapspenger en stund til? Jeg har virkelig ingen peiling på dette og har undersøkt alle steder men det virker ikke som om det er noen som vet hva man egentlig har rett på. for man har jo rett på hvis man har vært i jobb, men har jo vært i permisjon og er enda i permisjon så er jo egentlig ikke i jobb.. Må vel være et sted man kan finne informasjon om dette? xsmile8 Og er ikke like gøy å måtte fortelle jobben at ooops, er visst blitt gravid igjen og kan ikke reise ut helt ennå xsmile8

Du kan vel få svangerskapspenger fra den tiden du skal tilbake i arbeid (antar at du kanskje rekker litt arbeid). Siden det er like mye fare for barn nr 2 så bør ikke svangerskapspenger være noe problem å få denne gangen heller, men tviler på at du får det i selve permisjonen. Det er NAV som betaler ut disse pengene så der kan ikke arbeidsgiver si noe. Når det gjelder oppsigelse så kan de si deg opp, men de skal ha en såpass god grunn som f.eks. nedbemanning http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Nei vet at jeg ikke får det i permisjonen men tenkte helst på etterpå, har snakket med nav å alle sammen men virker ikke som de har så god peiling på akkurat det der, for vi følger ikke den vanlige arbeidsmiljøloven, vi følger en eller annen sjøarbeidstakerlov, Og i den står det at de ikke har lov til å sparke gravide sjøfolk eller noe sånt, får vel bare snakke med de å høre hva de sier, måtte bare vite hva jeg har krav på for de er ofte veldig flink til å gå rundt loven å få det som de selv ønsker :p
Tusen takk for svar =)

Nei vet at jeg ikke får det i permisjonen men tenkte helst på etterpå, har snakket med nav å alle sammen men virker ikke som de har så god peiling på akkurat det der, for vi følger ikke den vanlige arbeidsmiljøloven, vi følger en eller annen sjøarbeidstakerlov, Og i den står det at de ikke har lov til å sparke gravide sjøfolk eller noe sånt, får vel bare snakke med de å høre hva de sier, måtte bare vite hva jeg har krav på for de er ofte veldig flink til å gå rundt loven å få det som de selv ønsker :p
Tusen takk for svar =)
Bare hyggelig :)
Ingen har lov til å sparke gravide eller folk i fødselspermisjon på land eller på vann, men man kan si opp gravide og syke pga f.eks. nedbemanning (men da skal det var veldig saklig begrunnet) altså Så lenge ikke unnskyldningen er at man er gravid :) NAV er ikke akkurat kjent for å være kompetent på alle områder, men vil jo tro at du har rett på svangerskapspenger på nytt igjen etter permisjonen din. Det å gå hjemme med barn er likestilt med å være i arbeid, dvs. at du opparbeider det trygderettigheter som sykepenger etc, så da vil jeg tro at du også opparbeider deg til ny rett til svangerskapspenger :)
Det kunne gjort var å sende en Mail til noen i arbeidstilsynet for å spørre, så kanskje du får svar fra de? Eller om du er organisert så kan du kontakte de, for de bør ha kontroll over reglene.
Jeg har skummet igjennom deres arbeidsmiljølov, og den er helt lik den vanlige arbeidsmiljøloven når det kommer til oppsigelse ved sykdom/graviditet og fødselspermisjon :)

Permisjonspenger, som du får nå, regnes som opptjening til nye permisjonspenger, sykepenger og svangerskapspenger.
Har du snakket med ditt lokalkontor, eller med Foreldrepengetelefonen? På Foreldrepengetelefonen sitter ekspertene, så jeg ville snakket med dem, få nummer på skjemaene du/arbeidsgiver/lege(?) må fylle ut :)

Tusen takk for svar og hjelp :D nå er 100 kg med bekymringer vekke :D
Nei visste ikke det var en sånn telefon engang, så får ta å ringe dit :)

Tusen takk for svar og hjelp :D nå er 100 kg med bekymringer vekke :D
Nei visste ikke det var en sånn telefon engang, så får ta å ringe dit :)

Ring 55 55 33 33og trykk deg fram til riktig sted - er kjekt når man får ekspertene ;)

Back
Topp