hjelp!!:( spiste fetaost fra salatbar, føler meg som shit nå

mylittlepony007

Betatt av forumet
Oktobermirakler 2013
Sommerfuglene
buuh... dette er ikke første gang heller! Men idag tok jeg MASSE fetaost på salaten min på skolen, og spiste det med god samvittighet. Begynte å søke på om gravide kunne spise fetaost, helt tilfeldig, og leste nå at gravide ikke burde spise det. Eller, hvis fetaost skal spises, så helst nytt fra glass. Dette er fra salatbar, sikkert stått ute i flere dager !!:(

Kjente babyen begynte å bevege seg etter jeg spiste, så fikk ekstra dårlig samvittighet. Blææ... :(

Slapp av, det går nok helt fint. Matrådene over hva du bør holde deg unna er rimelig strenge, en bom i ny og ne skader sjelden ;)

Slapp av, det går nok helt fint. Matrådene over hva du bør holde deg unna er rimelig strenge, en bom i ny og ne skader sjelden ;)

Tusen takk, håper virkelig det! Leste at en dame mistet tvillingene sine etter at hun spiste pasteurisert ost (som skal liksom være trygg) :arghh: Omg håper virkelig det går bra denne gang, så skal jeg AAAALDRI røre ost mer... Har så dårlig samvittighet nå

Tusen takk, håper virkelig det! Leste at en dame mistet tvillingene sine etter at hun spiste pasteurisert ost (som skal liksom være trygg) :arghh: Omg håper virkelig det går bra denne gang, så skal jeg AAAALDRI røre ost mer... Har så dårlig samvittighet nå

Har ikke lest saken, men tror det ikke er hele sannheten. Ja, man kan være ekstremt uheldig å få bakterier osv som ikke er bra, men da skal barna gjerne være syke for at det skal gå så ille.

Det aller viktigste du som gravid gjør er å ikke google!!

Har lært at man skal prøve å holde seg unna google når man er gravid! Alt går jo gærnt om man begynner å google og lese :o Tror du bare skal slappe av <3

Har ikke lest saken, men tror det ikke er hele sannheten. Ja, man kan være ekstremt uheldig å få bakterier osv som ikke er bra, men da skal barna gjerne være syke for at det skal gå så ille.
Var stor sak om det for en del år siden. Kvinnen ble servert Camembert på rikshospitalet, der hun var innlagt til observasjon. Begge tvillingene døde på grunn av Listeriasmitte.

Var stor sak om det for en del år siden. Kvinnen ble servert Camembert på rikshospitalet, der hun var innlagt til observasjon. Begge tvillingene døde på grunn av Listeriasmitte.

I alle dager. Camembert er jo frarådet å spise når man er gravid fordi den kan inneholde listeria selv om den er pasteurisert? Det er sjeldent men påvist flere ganger. Ganske merkelig at de da serverer det til en gravid kvinne på observasjon :(

Det aller viktigste du som gravid gjør er å ikke google!!
Har lært at man skal prøve å holde seg unna google når man er gravid! Alt går jo gærnt om man begynner å google og lese :eek: Tror du bare skal slappe av <3

Tullball ;) Google er ett bra verktøy, hvis man lærer seg å bruke det riktig. Det aller viktigste er at man er kildekritksk og ikke tar alt man leser for god fisk.

I alle dager. Camembert er jo frarådet å spise når man er gravid fordi den kan inneholde listeria selv om den er pasteurisert? Det er sjeldent men påvist flere ganger. Ganske merkelig at de da serverer det til en gravid kvinne på observasjon :(

Den anbefalingen kom på grunn av den saken. Tidligere ble det oppfattet som ok dersom osten var laget av pasteurisert melk.

Da går jeg dessverre under dem som ikke bruker det riktig :') Huff.. Kanskje på tide og lære seg i en alder av 20 år :eek: :D

Sjekk alltid kildene på det som kommer opp i søk. Er det du leser skrivet av helsedirektoratet eller f.eks Babyverden? Da kan du være sikker på at du leser fra gode kilder.
Leser du en random blogg eller en "nettavis" som du ikke klarer å se hvem som står bak..? Da hadde jeg ikke tatt det for god fisk.

Husk også at her på forumet får du råd og tips fra andre brukere. Ikke ta alt for god fisk..
Når det gjelder egen helse, graviditet og barns helse så skal man følge norske retningslinjer og lytte til helsepersonell ;)

Viktigste som finnes når du beveger deg på nett: kildekritikk ;)

Sjekk alltid kildene på det som kommer opp i søk. Er det du leser skrivet av helsedirektoratet eller f.eks Babyverden? Da kan du være sikker på at du leser fra gode kilder.
Leser du en random blogg eller en "nettavis" som du ikke klarer å se hvem som står bak..? Da hadde jeg ikke tatt det for god fisk.

Husk også at her på forumet får du råd og tips fra andre brukere. Ikke ta alt for god fisk..
Når det gjelder egen helse, graviditet og barns helse så skal man følge norske retningslinjer og lytte til helsepersonell ;)

Viktigste som finnes når du beveger deg på nett: kildekritikk ;)
Ja i det siste har jeg forholdt meg til babyverden sine innlegg. Syns det er veldig intressant og skrevet veldig fint også :)
Å jeg jobber jo selv i helsevesnet eller jeg holder på å utdanne meg så vet jo at det er de man skal lytte til. Men probleme mitt er jo at jeg er veldig flink til å google symptomer og slikt... Å da kan man jo havne inne på lommelegen og all de der sidene og da ender det jo som regel i det værste. Det jeg må bli flinkere på og da syns jeg det var supert og komme hit og kunne spørre andre som er i samme sitasjon om de har de symptomene eller plagene og jeg kjenner kroppen er mye roligere allerede :)

Listen i Norge vs bare Danmark og Sverige er forøvrig ganske avvikende, og den er mye lenger i Norge. Jeg hadde tatt dette med knusende ro. Uhell kan skje og helt til det siste er som regel maten i Norge veldig trygg.

Jeg tror vi er mange som synder ved uhell, ettersom listen er lang og endres hele tiden. Jeg forsøker å ikke miste nattesøvnen av det.

Tullball ;) Google er ett bra verktøy, hvis man lærer seg å bruke det riktig. Det aller viktigste er at man er kildekritksk og ikke tar alt man leser for god fisk.
Vel, min mening om google var til trådstarter og det står jeg ved. Hvis ikke hadde hun ikle startet tråden. Og det gjelder mange gravide når man blir overhysteriske for noe, havner på div forum og leser alltid skrekkhistoriene om "in worst case" og selv om man også leser de pålitelige kildene kverner det upålitelige i bakhodet. Har et par sånne venninner, så lurer de på noe googler jeg for dem og screener alt de ikke bør se :p

Jeg har forstått det som at den vanlige "fetaosten" vi ofte bruker (Arla sin f.eks) ikke er ekte fetaost, men såkalt salatost. Den er ihvertfall pasteurisert og jeg spiser den fra nyåpnet glass, men har også spist den fra salatbar (Rema sin). Vet jo ikke om det var salatost du spiste men tror den blir ofte brukt og om det ikke var det så har det helt sikkert gått bra likevel!

Jeg fikk beskjed om at fetaost kun er på listen fordi det tidligere ble laget på en annen måte men at det utgangspunktet skal vøre trygt så lenge det er av nordiske merker. Jeg kan ikke gå god for infoen men venninner av meg spiser fetaost til de grader i svangerskapet, sånn på glass og med oliven osv.

Jeg tror det går bra men kontakt lege på mandag for sikkerhetsskyld du så blir du beroliget.

Du kan nok slappe av altså :)

Lurer litt på fetaost jeg også, om det er greit å spise fra glass åpnet for to dager siden?

Det går sikkert bra med fetaostspisingen din!

Back
Topp