Hjelp, såre nippler!

MarMa89

Glad i forumet
nå trenger jeg gode tips!
Den ene puppen er jo helt herpa:confused: jeg håndmelker, lufttørker, smører, osv.. bruker også litt sånne «skåler» for at ikke niplene skal gnisse eller sette seg fast i klær, ammeinnlegg osv, har også byttet ammestillinger uten hell..
den andre puppen er helt fin, men kan jo ikke bare amme på en pupp..
prøvde litt ammeskjold, men det er jo i utgangspunktet ikke anbefalt..

Noen?:happy::happy:
 
nå trenger jeg gode tips!
Den ene puppen er jo helt herpa:confused: jeg håndmelker, lufttørker, smører, osv.. bruker også litt sånne «skåler» for at ikke niplene skal gnisse eller sette seg fast i klær, ammeinnlegg osv, har også byttet ammestillinger uten hell..
den andre puppen er helt fin, men kan jo ikke bare amme på en pupp..
prøvde litt ammeskjold, men det er jo i utgangspunktet ikke anbefalt..

Noen?:happy::happy:

Jeg sliter også. Lufttørke funker ikke for meg siden det da blir harde skorper. Jeg skyller med rent vann morgen og kveld, bruker purelan og multimam. Men det viktigste er at baby har riktig sugetak. Min vil ikke gape nok, så jeg sliter med å få nok pupp inn i munnen hennes.. så sjekk sugetak :)
 
Jeg sliter også. Lufttørke funker ikke for meg siden det da blir harde skorper. Jeg skyller med rent vann morgen og kveld, bruker purelan og multimam. Men det viktigste er at baby har riktig sugetak. Min vil ikke gape nok, så jeg sliter med å få nok pupp inn i munnen hennes.. så sjekk sugetak :)
Jeg får be helsesøster hjelpe meg med sugetabletter når hun kommer på hjemmebesøk på tirsdag.. huff er jo så vondt! Kjipt å sitte å gråte når man ammer:p
 
Lufttørking gjør det bare verre. Sår skal zbehandles vått for at da skal gro innenfra. Ved lufttørking risikerer du at det aldri får grodd ordentlig.

Anbefaler virkelig multimam kompresser. De kan brukes 2 t om gangen eller slikt, står på pakka. Klipp et kompress i 2så varer pakka lenger
God bedring, vondt med såre pupper ❤️
 
Jeg får be helsesøster hjelpe meg med sugetabletter når hun kommer på hjemmebesøk på tirsdag.. huff er jo så vondt! Kjipt å sitte å gråte når man ammer:p

Ja, gjør det! Jeg merker kjempeforskjell når jeg klarer å få nok pupp inn i munnen hennes. Jeg gråt i nesten hele natt og må bite meg i hånden når hun kobler seg på. Herlig tid dette :p:wacky: men min trøst er at det var mye verre med storesøster og det gikk bra til slutt, ammet ett år med henne. Men da måtte jeg gå over på tillegg og pumping en periode. Har gitt litt tillegg nå også og prøver å få henne til å ta smokk.
 
Prøv nye ammestillinger, dersom baby får godt tak på den ene puppen så kan det tyde på at baby suger fint men at sugetaket kanskje blir feil på den ene puppen pga ammestillingen. Er jo ikke så lett å få til like bra ammestilling på begge brystene. Tvillingstilling, tilbakelent amming, liggende amming osv kan hjelpe på den vonde puppen. Ellers fortsett med melkeoppsamlere, multi-mam og purelan. Gjerne luft puppene litt rett etter amming, men smør så godt med purelan på og sett på melkeoppsamlere. Viktig at det ikke er tørre skorper på såret når baby legges til brystet, da sprekker alt opp og blir mye verre for hver gang. Og ikke minst - spør om hjelp og HOLD UT! Det blir bedre! Jeg gråt og måtte bite i en «bitering» hver gang jeg la baby til brystet de første 3-4 ukene, det var så vondt. Men så ble det bedre, nå er hun 1 år, vi ammer fortsatt helt smertefritt ☺️☺️
 
nå trenger jeg gode tips!
Den ene puppen er jo helt herpa:confused: jeg håndmelker, lufttørker, smører, osv.. bruker også litt sånne «skåler» for at ikke niplene skal gnisse eller sette seg fast i klær, ammeinnlegg osv, har også byttet ammestillinger uten hell..
den andre puppen er helt fin, men kan jo ikke bare amme på en pupp..
prøvde litt ammeskjold, men det er jo i utgangspunktet ikke anbefalt..

Noen?:happy::happy:
Jeg hadde samme problem som deg, og brukte ammeskjold en liten stund bare til nipplen hadde blitt litt bedre. Har fremdeles et krater i den ene nipplen, men nå er det ikke verre enn at det er overkommelig, og jeg kan fullamme min 4,5 uker gamle babis :dummy: det hjalp veldig å få hjelp med sugetaket. Selv om det gikk helt fint på den ene puppen, så er ikke puppene mine helt like, så tror det er det som gjør at den ene har krater, da babis ikke fikk nok av brystet i munnen :sour: jeg investerte også i en ordentlig ammepute, og etter det så har jeg sett at krateret faktisk blir mindre :joyful:
 
Multimam kompresser!!
 
Back
Topp