HJELP Røde hunder

• Trådstarter Trådstarter Asdfklmno
  • Opprettet Opprettet
A

Asdfklmno

Guest
Hjelp har vært til første kontroll og fått beskjed om at jeg ikke lenger er beskyttet mot røde hunder. Kroppen produserer ikke antistoff lenger, så jeg kan bli smittet og fosteret dø. Har noen andre her vært i samme situasjon?
Hvor mye bør jeg bekymre meg?
Bør jeg avbestille sommertur til utlandet? UMULIG å vite hvem som er vaksinert og ikke rundt om i offentligheten :(

Nå er det jo slik at selv om voksne ikke er så flinke til å oppdatere vaksinene sine, så er de sykdommene vi vaksineres mot stort sett blitt veldig sjeldne nettopp fordi "alle" vaksineres og har blitt det så lenge. Dermed er nok sjansen for å bli smittet med røde hunder neppe så stor i Norge. Men prøv å søk litt og finn ut om det er noe som forekommer i det landet dere har tenkt å reise til, og ellers vær ekstra forsiktig med håndhygiene og slikt. Tror ikke det er noen grunn til å isolere seg. :)

https://no.wikipedia.org/wiki/Røde_hunder

Her står det litt om det. Står at røde hunder er en vanlig reisesykdom. Vil tolke det som står der som at dersom landet du skal reise til er et land man anbefaler å vaksineres før man reiser til, ville jeg ikke reist dit.

Takk for svar! Skal til Kroatia, så skal sjekke hvordan det er der!

Men står jo at vaksinen varer livet ut. Har du ikke tatt vaksinen?

Jeg har lavt nivå antistoffer, så jeg har trolig ikke fått oppfrisket vaksinen siden jeg ble født. Per dags dato gis det ny vaksine på barneskolen.

Jo, men den varer tydeligvis ikke for alle. Er ellers helt frisk. Synes det er veldig rart at det ikke opplyses om. Hvis ikke hadde jeg såklart sjekket at den fortsatt funker, og evt tatt ny vaksine og ventet 3 måneder med å bli gravid :-( legen sa bare at jeg må holde meg unna uvaksinerte folk og at det ikke var mulig å vite hvem som er vaksinert eller ei. Ikke akkurat betryggende svar heller..

Jo, men den varer tydeligvis ikke for alle. Er ellers helt frisk. Synes det er veldig rart at det ikke opplyses om. Hvis ikke hadde jeg såklart sjekket at den fortsatt funker, og evt tatt ny vaksine og ventet 3 måneder med å bli gravid :-( legen sa bare at jeg må holde meg unna uvaksinerte folk og at det ikke var mulig å vite hvem som er vaksinert eller ei. Ikke akkurat betryggende svar heller..

Har faktisk tenkt selv på å ta diverse vaksiner på nytt av de som ikke funker lengre. Jobber med barn og kan da få hva som helst.

Har faktisk tenkt selv på å ta diverse vaksiner på nytt av de som ikke funker lengre. Jobber med barn og kan da få hva som helst.

Ja, problemet nå, er jo at jeg ikke kan vaksineres under graviditet. Tror nok jeg dropper utenlandstur. Faren for røde hunder er jo svært liten i Norge, så jeg skal nok ikke bekymre meg så mye. Får bare ha god håndhygiene osv., men skulle jeg bli smitta i utlandet og skadet fosteret er ikke det noe jeg akkurat kunne levd godt med. Får bare være litt surt at man taper penger på å avbestille. Leste for øvrig også at faren er mindre ved smitte etter 20 uker, så det er jo noe positivt.

Ja, problemet nå, er jo at jeg ikke kan vaksineres under graviditet. Tror nok jeg dropper utenlandstur. Faren for røde hunder er jo svært liten i Norge, så jeg skal nok ikke bekymre meg så mye. Får bare ha god håndhygiene osv., men skulle jeg bli smitta i utlandet og skadet fosteret er ikke det noe jeg akkurat kunne levd godt med. Får bare være litt surt at man taper penger på å avbestille. Leste for øvrig også at faren er mindre ved smitte etter 20 uker, så det er jo noe positivt.

Kan ikke du får skriv fra legen så du får igjen fra forsikringsselskapet?

Det kan du nok få på forsikring :) mamma fikk tilbake på forsikring da de hadde bestilt flybilletter til bryllupet vært og mannen min ble syk så vi måtte utsette. Trenger bare beskjed fra legen :)

Jeg fikk påfyll av vaksinen etter fødsel sist. Mens jeg var på barsel.

Anna enn det vet jeg ingenting om, men legen bør vel kunne svare på det?!

Jeg har fått inn i helsekortet at vaksinen skal fylles på mens jeg er på barsel. Og det er visst lave antall antistoffer, men ikke helt tomt.
Skal reise med min svigermor som er sykepleier, og hun mente det ville gå fint. Vi skal til en liten by, ikke noe turistområde og jeg sjekket at Kroatia var et land med svært få utbrudd av røde hunder hvert år. Så risikoen er tilnærmet i Norge. Jeg tenker jeg unngår steder med store folkemengder og er nøye med håndhygiene og antibac. :)

Har hørt noe av at ting som omhandler graviditet ikke er godkjent som avbestillings grunn :-S

Har hørt noe av at ting som omhandler graviditet ikke er godkjent som avbestillings grunn :-S

Er jo ikke graviditeten i seg selv, men at vaksinen ikke virker. Må uansett sjekkes opp med forsikringsselskapet. Latterlig om alvorlig risiko ikke skal gjelde, bare fordi det kom i følge med svangerskap. Er jo ikke bestandig man vet man er gravid på reisetidspunktet engang. :o

Jeg er i samme situasjon som deg, når jordmor fortalte meg i forrige graviditet så sa hun at det ikke var noen grunn til å bekymre seg. Begynte med å prøve å bli gravid igjen rett etter jeg var ferdig å amme, så har ikke fått sjangs til å ta vaksinen på nytt. Men bli jo litt bekymret nå da siden vi har bestillt tur til polen :(

Er jo ikke graviditeten i seg selv, men at vaksinen ikke virker. Må uansett sjekkes opp med forsikringsselskapet. Latterlig om alvorlig risiko ikke skal gjelde, bare fordi det kom i følge med svangerskap. Er jo ikke bestandig man vet man er gravid på reisetidspunktet engang. :o
Var en sak i avisen her eg bor om noen som ikke fikk igjen pengene når hun var blitt gravid og det var risiko ved å reise. De hadde bestilt reisen dagen før de fant ut om graviditeten og ville da avbestille med en gang, men tapte da mye penger. Av og til er regler helt bak mål.
Reiseselskapet mente at en graviditet var noe man planla, er ikke bare bare for alle å planlegge en graviditet, og en kan ikke sette livet på vent

Da jeg gikk med han første for 5 år siden, fikk jeg vite at jeg ikke hadde ett spor av antistoffer på røde hunder. Fikk bare beskjed om ta vaksinen på nytt når jeg hadde født... Hørtes jo veldig dramatisk ut, at du kan bli smitta, å fosteret dør. Tenk heller at siden ALLE normenn i dag er vaksinert, så er det liten sjangs for at du blir smittet. Og det er sikkert lurt å holde seg i landet, og ikke stikke seg inn i store folkemengder. Min lege er super på å ikke skremme livet av sone pasienter. En gang hadde jeg fått en kjøttetende bakterie i ett sår, og det hele var ganske ekstremt. Jeg spurte han om det var kjøttetende, for slik så det ut, neida, det var bare en mild liten infeksjon, som ville gå bort med 3 forskjellige antibiotika kurver, og antibiotika salver. Trodde på han jeg, helt til jeg var ferdig med kurene, og las meg opp på de pillene jeg hadde fått :-)

Last edited:
Back
Topp