Hjelp! Posten har levert ut min pakke til noen andre.

LilleTrille81

Betatt av forumet
Saken er løst! [:D]

Takk for alle svarene og spesielt takk til Kajen for tipset om å be postkontoret gjennomsøke hele postkontoret på nytt. Jeg gjorde nettopp det idag og de fant den [:D]

[hr]

Jeg har bestillt og betalt en vare fra en nettbutikk. Fikk beskjed om at bestillingen var behandlet og varen ble sendt med posten. Etter å ikke ha hørt noe mer på noen noen uker etterlyste jeg pakken idag. Fikk da opplyst at pakken avhentet på postkontoret mitt forrige uke. [:@]

Fikk da også oppgitt sporingsnummer på pakken og sjekket på Postens sider. Her står det at det ble sendt SMS til mottaker og pakken ble avhentet et par timer senere. Jeg har aldri fått noen sms, og da heller aldri pakken. [8|]

Snakket med Posten og fikk bekreftet at telefonnummeret oppgitt på pakken stemte. De så også at pakken var avhentet, men de hadde ikke noen signatur på avhentingen.

Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har nå? Jeg har snakket med nettbutikken og de skulle ta kontakt med Posten, så skulle jeg høre med dem igjen om en uke om hva som skjer.

Er det ikke noe mer jeg kan gjøre? Finnes det noen måte jeg kan bevise at jeg aldri fikk sms fra Posten? Er det noe håp om at jeg enten får varen evt pengene igjen?

De skal vel få en underskrift når de leverer ut en pakke som er betalt for.[>:]
De har driti seg ut, og det bør posten ta på sin kappe

Om du ikke får pengene tilbake så håper jeg de kan sende deg
en ny pakke.. denne personen som har hentet ut din har jo faktisk stjålet den, for man vet
vell hva man bestiller![>:] dårlig av posten å ikke sjekke dette grundigere da, signatur og legitimasjon skal
jo vises når vi tar ut pakker.. [:-]

Jeg kjenner ikke reglene spesifikt, men jeg har prøvd å sende noen andre for å hente en pakke for meg en gang, og da gikk det ikke pga. manglende leg.

Tror ganske sikkert de plikter å sjekke id når pakken skal hentes, med mindre det er oppkrav. Høres ut som det er posten som har driti seg ut.

du vettu hva, noe lignende skjedde meg! de sa de hadde sendt ut sms, og at pakken var blitt hentet med hentelappen..
det viste seg at pakken min lå der nede, de lette i maaange timer.. hadde skjedd en feil i systemet...

be dem sjekke hele posten igjen =)

På vanlige pakker trenger man ikke å vise leg, det holder å ha med hentelapp/vise sms. Kun hvis det er rekommandert eller PUM må mottaker hente pakken selv, og vise leg.

Her er det posten som har gjort en feil, for de skal ha underskrift på hentelapp uansett.

har aldri vært borti at jeg har måttet vise leg på posten for å hente en pakke. å jeg har hentet veldig mange pakker. har hentet pakker som har kommet i sambos navn å uten problemer. mange ganger har jeg hverken hatt med hentelapp eller sms med pakkenr. men posten har jo underskriften til personen som har hentet ut pakken.

ORIGINAL: annickenvalseth

På vanlige pakker trenger man ikke å vise leg, det holder å ha med hentelapp/vise sms. Kun hvis det er rekommandert eller PUM må mottaker hente pakken selv, og vise leg.

Her er det posten som har gjort en feil, for de skal ha underskrift på hentelapp uansett.

søstra mi fikk en pakke som var rekommandert, sambo fikk tatt den ut etter at søstra mi ringte til postkontoret her...

Jepp. Om de har levert ut pakken til en annen enn den som er mottaker, så er det postens ansvar å ersatte innholdet i pakken.

Jeg har og har opplevd noe i den duren. Jeg hadde bestilt no vara, og visste jo at det tok litt tid. Tenkte liksom ikke noe mer over det... Så fikk jeg endelig pakkelapp i posten (den kom på en fredag), og rett over helga dro jeg på posten og skulle hente pakka mi... nei den hadde blitt sendt tilbake for litt over 1 uke siden den... hallo jeg hadde jo først fått pakkelappen min på fredag... de kan jo ikke da ha sendt den tilbake da... men jo da det hadde de.
Jeg ringer firmaet og forteller hva som har skjedd, ber de sende den i retur igjen og så gi meg beskjed når de har sendt pakken. Det var jo ok, men heller ikke denne gangen får jeg pakkelapp, men møter opp på posten å spørr om de har motatt en pakke til meg. Oh ja det har de for flere dager siden.. De fikk jaggu meg høre hva jeg mente om det der for det var 2 gangen de skjedde.

Så kom jula, pappa og resten av familien min sendte gaver i posten til meg, men trur dokk jeg fikk pakkelapp,, hehe nei.. også da dro jeg på posten og spurte om det var kommet noen pakker.. og ja dt var det også denne gangen....

Nå har det postkontoret blitt lagt ned og noen andre har tatt over.... når får jeg hvertfall pakkelappene mine....

ORIGINAL: Heijdii

en ny pakke.. denne personen som har hentet ut din har jo faktisk stjålet den, for man vet
vell hva man bestiller![>:] dårlig av posten å ikke sjekke dette grundigere da, signatur og legitimasjon skal
jo vises når vi tar ut pakker
.. [:-]

Det praktiseres jo ikke i hele tatt, altså å vise legitimasjon, signatur vil de alltid ha. Har ALDRI måttet vise legitimasjon når jeg har hentet pakke på posten og har sagt til sambo noen ganger at jeg synes det er dårlig, er jo null problem for andre å hente ut pakker som ikke er deres da. Andre har jo lov å signere for den som skal ha pakken så. [:-]

ORIGINAL: giggsy

ORIGINAL: Heijdii

jo vises når vi tar ut pakker
.. [:-]

Det praktiseres jo ikke i hele tatt, altså å vise legitimasjon, signatur vil de alltid ha. Har ALDRI måttet vise legitimasjon når jeg har hentet pakke på posten og har sagt til sambo noen ganger at jeg synes det er dårlig, er jo null problem for andre å hente ut pakker som ikke er deres da. Andre har jo lov å signere for den som skal ha pakken så. [:-]

Jeg må alltid vise... synes det er helt supert, står også på hentelappene at
vi må vise legitimasjon, så er utrolig dårlig at det ikke skjer overalt!!

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

søstra mi fikk en pakke som var rekommandert, sambo fikk tatt den ut etter at søstra mi ringte til postkontoret her...

Ja, jeg skrev vel litt fort her, hehe.. Ved rekommandert kan man gi fullmakt til at noen andre får hente ut pakken for deg, men ved PUM er det kun mottaker som har lov. Med alle andre typer pakkesendinger kan hvem som helst hente, så lenge de har sms eller pakkelapp. I noen tilfeller går det faktisk an å bare oppgi navn på vedkommende pakken er til. For dårlig, etter min mening [>:]

ORIGINAL: VR

Jeg kjenner ikke reglene spesifikt, men jeg har prøvd å sende noen andre for å hente en pakke for meg en gang, og da gikk det ikke pga. manglende leg.

Tror ganske sikkert de plikter å sjekke id når pakken skal hentes, med mindre det er oppkrav. Høres ut som det er posten som har driti seg ut.
Slik praktiseres det ikke, og det sier posten selv at de ikke gjør. Hadde en lignende sak rett før jul, og da sa posten rett ut at de sjekket aldri id eller underskrift.. så lenge de som hentet pakken hadde sendings/sporingsnummeret så var det nok.

Var i nyhetene rundt juletider og, mange hentelapper som ble stjålet i postkassene til folk, og hentet ut.

Takker for svar, ser ut til at det kanskje er håp da. [:)]

Her er det et "skikkelig" postkontor det er snakk om, så ikke post-i-butikk, har aldri opplevd noe rot med dem før og har jo alltid skrevet under når jeg henter pakker, men sjeldent/aldri vist ID. Må også alltid oppgi navnet pakken skal til. Om en tilfeldig person har fått sms så skal det jo litt til at de vet navnet mitt, og også at de tilfeldigvis bor så nærmt at de kan plukke opp pakken 2 timer senere... Vet ikke hvordan det sms systemet til Posten virker, men antar jo at det er noe automatiske greier.

Tror ikke de har rotet med sporingsnummer for posten bekreftet både navn, adresse og telefonnummer knyttet til.

Skikkelig kjipt, men får håpe at pakken dukker opp. Kanskje jeg skal troppe opp og forlange at de gjennomsøker hele kontoret [;)] det er et hovedpostkontor så ganske stort, men de må vel rydde der avogtil...

Vil tro de har overvåkningskamera også, da vil de kunne gå inn og sjekke hvem som hentet ut pakken, for tidspunkt og dato ligger registrert når man leverer ut pakker. Det er heller ikke nødvendig med legitimasjon på vanlige pakker. Kun rekomnadert og PUM som må legitimeres. Rekomandert kan leveres ut til andre mot fullmakt fra den som brevet er adressert til.

Posten tar ikke ansvar for post/pakker som blir borte! Det er min erfaring, i sommer så skulle posten oppbevare ferieposten vår....
Da vi kom hjem kom det aldri noe "gammel" post bare ny! Jeg ringte og etterlyste, snakket med de maaaange ganger posten var og ble borte!!!

Det eneste de kunne gjøre var å betale tilbake pengene for oppbevaringen og dekke evt gebyr på ubetalte regninger! DE sa også at det er ikke de som er ansvarlig for at posten kommer fram, men det er avsenders ansvar!???!

Har faktisk det siste skriftlig fra Posten Norge, de beklaget ikke en gang!!!

Men hvem tilhører telefonnummeret som har fått SMS da? Altså, jeg skjønner jo at posten ikke kan gi deg det, men kanskje de kan nøste det derfra da?

Det er jeg rimelig sikker på også. Har mått ut i bilen å hente legitimasjon et par ganger hvis jeg bare har hatt med meg lappen fra posten inn.

ORIGINAL: MammanTilPeder

Det er jeg rimelig sikker på også. Har mått ut i bilen å hente legitimasjon et par ganger hvis jeg bare har hatt med meg lappen fra posten inn.

De er ikke pliktige til å sjekke leg når pakker leveres ut via hentelapp/sms [;)]

Back
Topp