HJELP! *oppdatert*

Escuro

Forumet er livet
Jeg ringte legevakten, og ble henvist direkte til barneklinikken. Kom opp dit, og de sa med en gang at det så ut som allergisk reaksjon, ja. Det flyttet på seg hele tiden, med blemmer som kom og gikk over alt på kroppen. Aner virkelig ikke hva som har utløst det, for han har ikke spist noe nytt. Har fått samme mat som alltid, drukket det samme som alltid. Ingenting som skiller seg ut fra de vanlige rutinene igrunnen.
Fikk medisiner til han, og fikk beskjed om å lytte etter pusten hans og ringe 113 om han skulle hovne opp/få utslett i ansiktet eller få pustebesvær. Men so far, so good.

[hr]

Milan har fått et utslett som har blusset opp over HELE kroppen iløpet av bare få minutter [:(]
Har lest overalt, og eneste passende sykdomsbeskrivelsen er helvetesilf, men det skal bare være på en side av kroppen...

Her er bilder... Noen som aner hva det kan være?
Det er mye mer rødblussete enn på bildet, men kameraet mitt er litt elendig i dårlig lys...
Er også blusset opp enda mer etter bildene ble tatt...

oisann! har faktisk nylig klødd frem noe sånt på leggen, men det er vel mer neller, og tipper ikke han har klødd seg [&:][:(] spør eventuelt på generelt om du ikke har gjort d! spist eller drukket noe som kan ha forårsaket det?

Får også litt sånn tanker om at det er noe han ikke tåler....har han feber da? eller er han frisk og rask??

Ser ut som elveblesst (?) for min del. Sånt jeg får når jeg spiser noe jeg ikke tåler, altså hyperallergisk mot. De klør no jævlig og er skikkelig ubehagelig. Vet ikke om dette er tilfellet for Milan, men ligner på de jeg får...

fant dette, ingen bilder men kanskje det hjelper?

Tredagersfeber gir et blekt, rødt og sammenflytende utslett på hele kroppen.
Den femte barnesykdom viser seg som blekrøde, sammenflytende utslett på kinn, armer, rumpe og lår. Flekkene kan etter hvert bli bleke i midten.
Vannkopper gir røde blærer over hele kroppen. Blærene klør ofte.
Elveblest skyldes en allergisk reaksjon. Reaksjonen kommer enten direkte på huden eller på grunn av noe man har spist. Man får et rødt, kløende utslett som flytter seg rundt på kroppen.
Eksem kan være kløende. Det viser seg enten som rød og væskende eller tørr og skallende hud.

Hva kan jeg gjøre?

Ved tredagersfeber bør man forsøke å senke feberen, gjerne med paracetamol.
Barn som har den femte barnesykdom trenger ingen behandling.
Har barnet brennkopper bør man prøve å lindre kløen og unngå at barnet klorer seg.
Elveblest kan eventuelt behandles med en krem inneholdende antihistamin.
Eksem med tørr hud kan lindres med krem.

Kan jeg forhindre utslettet?

Ja, men det kan være vanskelig. Det er ikke lett å holde barnet borte fra barn som er syke - husk at man kan smitte andre før man får utslett og vet man er syk.

Elveblest kan unngås ved at man unngår de tingene man er allergisk mot. Dette krever imidlertid at man vet hvilke ting det dreier seg om, og dette er det ikke alltid like lett å finne ut av. Det samme gjelder for eksem.

Kontakt lege med det samme hvis...

Utslettet ikke forsvinner når du trykker på det.
Eksemet dekker store deler av kroppen.
Barnet blir sløvt.
Barnet får elveblest etter å ha tatt medisiner.

Kontakt lege i løpet av 24 til 48 timer hvis...

Utslettet væsker.
Utslettet varer i lengre tid.

ser ut som elveblest .. flytter det seg fra sted til sted på kroppen ???Emil hadde det for litt siden , ikke like sterkt , men legen sa det kunne komme av noe han ikke tålte , kulde, varme , forkjølelse , og uten grunn .. kan være mange årsaker til at det kommer

Enig med de andre om at det kan se ut som elveblest, som kommer dersom han er allergisk mot noe.

Jeg tror ikke man kan få helvetesild dersom man ikke har hatt vannkopper først (samme virus, bare i to ulike utgaver..).

God bedring til den lille gullklumpen!

ORIGINAL: mariannnilsen

ser ut som elveblest .. flytter det seg fra sted til sted på kroppen ???Emil hadde det for litt siden , ikke like sterkt , men legen sa det kunne komme av noe han ikke tålte , kulde, varme , forkjølelse , og uten grunn .. kan være mange årsaker til at det kommer

ORIGINAL: Skorpion77

Enig med de andre om at det kan se ut som elveblest, som kommer dersom han er allergisk mot noe.

Jeg tror ikke man kan få helvetesild dersom man ikke har hatt vannkopper først (samme virus, bare i to ulike utgaver..).

God bedring til den lille gullklumpen!

Signerer.. søsteren min har hatt elveblest å ser sånn ut [&o]
God bedring til lille Milan! Dakar liten [&o]

huff så ekkelt,god bedring ville kanskje ringte legevakta. men det kan være utslett av noe han har spist også

Helvetesild får man bare om man har hatt vankopper først... [;)]

Synes det ser ut som elveblest... Noe han har reagert på... Har han spist noe han ikke har spist før? Går det vekk et ørlite mikrosekund om du trykker undersiden av et glass på det?

Stakkars lille. [&o] Hvordan er allmenntilstanden? Viser han tegn til ubehag? Kløe? Kalde eller kjølige omslag kan hjelpe på sistnevte. Greit å ta glasstesten, slik som nevnt oppe her. Det gjorde vi når han fikk utslett (store blålige flekker) som skyldtes virus. Elveblest kan forsvinne innen et døgn, så jeg krysser fingrene for det. [:)] 

Husker embrik fikk noe slikt utslett da han var liten men det kom og gikk hele tiden i alle slags fasonger

Hei du! Vi hadde en liten i barnehagen jeg jobber i som fikk likt utslett når hun hadde ull rett mot kroppen, spessielt når hun ble varm. Kunne ikke ligge på pels heller. Trenger ikke være noe de får i seg, men på seg... Håper han kommer seg fort:)

Så godt at dere fikk komme på sjekk på barneklinikken!
Håper det har gått fint i natt og at utslettet er borte...

Så godt at dere fikk sjekket han og at han har fått medisin!

Slike allergiske reaksjoner kan komme av kombinasjoner av ting også. Jeg kjenner en som ikke er allergisk mot verken eple eller krabbe, men hvis hun spiser både eple og krabbe samme dag, får hun elveblest.

Det kan være så enkelt som at han har spist eple og at du har hatt på deg parfyme, for eksempel. Mye rart der ute i den store verden... [:)]

Tusen takk for gode svar alle sammen [:)]
Han er bedre i dag, men har fremdeles litt røde flekker og "byller" her og der. Aner fremdeles ikke hva det kan være, men det kan jo godt hende det er en kombinasjon av ting, ja...

Back
Topp