Hjelp! MME, flaske, pupp, nybakt mamma....

Pia83

Andre møte med forumet
Jeg har en gutt på 10 dager. På barsel fikk jeg ikke melk, så han har fått mme i kopp, og nå tilslutt på flaske.... Har nå fått bittelitt melk.. Men det er snakk om 40 ml per dag. Lillegutt er skrubbsulten og krever en god del mat. Jeg har dårlig samvittighet for mange ting... At han har fått flaske, så puppen frister ikke.. At jeg ikke får nok melk... Redd for at mme gjør at han legger på seg for fort... Usikker på mye og dette gjør at jeg koser meg ikke... Han sover i to- tre timer av gangen og virker svært tilfreds med mme... Mens jeg har gråten i halsen stadig vekk... Jeg pumper og pumper... Men det skjer ingenting.... Noen gode ord på veien?!
 
Kjære du! Kjenner meg godt igjen. Jeg fikk selv ikke nok melk i puppene til å kunne amme noe som helst.
Men som en fantastisk jordmor sa til meg på sykehuset: Det blir sunne,sterke flotte barn av unger som drikker mme også!!
Du må bare rett og slett ta en runde med deg selv og slutte å plage deg selv med dårlig samvittighet. Okei, du kan ikke fullamme, men babyen kommer til å elske deg like fult, og kommer til å bli en perfekt liten skapning :-D

Du trenger heller ikke bekymre deg for at han skal legge på seg for fort. Er veldig skjelden de gjør det. Min lille snuppe ligger faktisk i nedre sikte på vektoppgang. Føler du deg usikker så gå ofte ned på helsestasjonen for veiing. Trenger ikke time for det.

Ellers vil jeg anbefale boka/heftet Flaskemating av Margrethe Vik (Gyldendal forlag). Den får du i mange bokhandler, evnt bokhandel på nett. Der får du masse gode råd og tips. Var gull for min del i hvertfall og hjalp meg å bli kvitt den dårlige samvittigheten ;-)
 
Hva med å kutte ut flasketut og smokk for en stund og begynne med skjemating, og legge barnet til brystet så ofte som mulig? Det skal visst også hjelpe å kle av barnet på overkroppen slik at det ligger hud mot hud, og massere det på bena for å få det til å ta brystet. :-) Det er jo helt rett at barn blir sunne og friske av mme! Man kan jo også prøve hjelpebryst? Da stimuleres brystet samtidig som det får tillegg. Her er en video om hvordan det fungerer i praksis og hvordan man lager sitt eget: http://ammehjelpen.no/hjemmelaget-hjelpebryst?id=914 , http://ammehjelpen.no/amming-med-lact-aid-hjelpebryst?id=926 .
 
Back
Topp