Hjelp! Melkespreng!

Beate

Elsker forumet
Fødte natt til torsdag og melken kom med et smell i går. Lillegutt klarer ikke å tømme en pupp en gang, og jeg vil gjerne ha ham til å tømme begge :p han får nesten ikke tak heller siden jeg er så sprengt, og når han først får tak er det kun i brystvorta. Hva gjør jeg?

Det regulerte seg selv så greit sist, uten st jeg ble kjempe sprengt. Pumpet ut 70 ml etter at han hadde drukket av den ene i går, og jeg kunne sikkert fått ut mer, men er vel litt dumt å pumpe for mye også...? Noen med erfaringer? Har lite lyst på brystbetennelse.... :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Det der er helt for jævlig :P Jeg har hatt ekstremt mye melk 3 ganger, og har hatt pupper under hendene og oppunder haka i noen dager før det har roet seg..

Anbefaler å pumpe fordi at det stabiliserer seg etterhvert likevel, og bedre å slippe kroppsvondt og betennelser..
Ta varm dusj, håndmelk..

Gratulerer så mye! :)

Jeg og trodde jeg skulle sprenge helt et par dager men så gikk det seg til.
Mener de sa at man bør vente med pumpingen slik at babyen regulerer mengden selv. Du kan jo prøve å håndmelke litt, evt så husker jeg de viste meg et grep som jeg ikke husker navnet på som hjalp litt så babyen fikk tak :)

Fødte natt til torsdag og melken kom med et smell i går. Lillegutt klarer ikke å tømme en pupp en gang, og jeg vil gjerne ha ham til å tømme begge :p han får nesten ikke tak heller siden jeg er så sprengt, og når han først får tak er det kun i brystvorta. Hva gjør jeg?

Det regulerte seg selv så greit sist, uten st jeg ble kjempe sprengt. Pumpet ut 70 ml etter at han hadde drukket av den ene i går, og jeg kunne sikkert fått ut mer, men er vel litt dumt å pumpe for mye også...? Noen med erfaringer? Har lite lyst på brystbetennelse.... :p

Det går seg stort sett til. Fortsett som du gjør. Pump bort sprenget og prøv å få han til å ta begge før han er mett. Han får nok snart en økedag. Flott at du har nok melk.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Takk for svar! Føler meg fæl som klager, søsteren min slet med for lite melk og det vet jeg jo at andre også gjør... Får prøvene pumpe ut det verste og så håpe st det går seg til :)

Jeg pumpa og frøs det ned :P Veldig greit å ha noe i frysa også om behovet melder seg :) Regulerte seg etter hvert.

Takk for svar! Føler meg fæl som klager, søsteren min slet med for lite melk og det vet jeg jo at andre også gjør... Får prøvene pumpe ut det verste og så håpe st det går seg til :)

Du trenger jo ikke pumpe deg helt tom, da får du enda mer melk, for da forteller du bare kroppen at det ikke er nok.... Det går seg helt sikkert til og han blir nok snart mer sulten:D
Du kan ha melken i kjøleskapet i 3 døgn eller du kan fryse ned.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Har ikke erfart selv, men fra svangerskapskurset sa jordmor at man kunne klemme/mykne litt opp på det brune rundt brystvorten, før man ammet, så det ikke var så hardt når babyen skulle prøve å få tak. Deretter sa hun at man burde tømme et bryst ved et måltid og ta neste bryst ved neste måltid. Deretter skulle det regulere seg etterhvert:)

Jeg har også slitt veldig de første dagene etter at jeg har kommet hjem fra sykehuset. Ble anbefalt å ikke pumpe da, ettersom det vil gi signal til kroppen om å produsere mer. Jeg tok varm dusj og håndmelka litt for å få bort det verste trykket. Det stabiliserte seg i løpet av noen dager hos meg da :-)

Eg fikk beskjed att du kan pumpa sprengen. Men pumpa aldrig helt tomt.flr då producerar du bara mer.

Pump og doner ? Ikke helt tomt, som di sier, men sprengen.
Tror melk fra den første tiden er det de virkelig ønsker seg med tanke på melkedonasjon :)

Lykke til! Melkespreng er ikke noe trivelig!

De er nok veldig hovene også nå. Det var iallfall mine etter et par dager. To harde steinklumper til pupper omtrent:o måtte pumpe da lille ikke ville spise de første dagene. Ingen sa til meg hvor mye jeg skulle pumpe så jeg pumpet jo "tomt" hver gang:/ hadde melk til trillinger minst. Alle ble overrasket over hvor mye melk jeg hadde, men det var jo ikke rart:p Ville håndmelket den verste sprengen, og prøvd å holde ut:/

Ah ja lilleputt er 3mnd nå men var gjennom det der de første dagene!!! Han tømte ikke puppene ordentlig på kanskje 3-4 dager og jeg trodde jeg skulle klikke!!!!
Det er smart og ikke bruke pumpe fordi det kan gi deg mer melk sånn at sprengen varer lengre....
Her brukte jeg å sette under en kopp så strøk både jeg og sambo på puppen så det rant ut en god del og vi kjente det ble litt mykere. Du kan jo dusje en varm dusj mens du stryker på puppen og :)
Det går heldigvis over, men fy faen det kan Gjøre helt syykt vondt når det står på :p

Ville pumpet vekk det verste av sprengen og fryst melken til senere anledning:)

Var ille her også. Satt våken og gren natt fire. Lillemann hadde sovet 8t og jeg hadde to sprengfulle meloner. Var så vondt at jeg ikke fikk sove. Turte ikke pumpe så mye jeg heller, men håndpumpet litt fordi om jeg nesten ikke merket forskjell.

Det vil stabilisere seg, så bare hold ut. Bare pass på å ikke fryse :-)

Back
Topp