Hjelp meg å velge! (utdanning)

epla25

Forelsket i forumet
Nå er jeg så usikker at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre...
Er i en situasjon der jeg nå kan velge om jeg vil utdanne meg (i voksen alder) som sykepleier eller førskolelærer.

Har to barn i bhg-alder, skolealder etter utdanning. Mann som jobber 2-skift og hver 3. helg (dette kan jo endre seg da)

Jeg har ett veldig stort ønske om å jobbe med barn, gjerne små barn og å hjelpe og veilede. Tenker egentlig på jordmor, barnesykepleier eller helsesøster om jeg går inn i sykepleien, men samtidig ønsker jeg jo ikke å jobbe turnus da dette blir vanskelig i fht. mannens jobb. Hvordan er mulighetene for å få jobb på feks. helsestasjonen som ren sykepleier? Eller innenfor bedriftshelsetjenesten? Andre plasser man jobber dagtid?

Vet nok at jeg kommer til å trives med førskoleutdanningen, men det som stopper meg litt der er mangelen på videreutdanning. Man kan jo selvfølgelig ta master innenfor spes.ped og slike ting, men er så usikker på om det er nok? Fordelen er jo selvfølgelig arbeidstidene.

Noen som kan komme med synspunkt her? Å jeg vil høre alle sider av saken.
Jeg ønsker så mange som mulig, må bestemme meg innen fredag :p

Tja.. Jeg er utdannet lærer, og er strålende fornøyd med det valget! Andrevalget mitt var faktisk sykepleier, og jeg ser ikke bort fra muligheten at jeg tar den utdannelsen en gang også. Fordelen med å være lærer er jo feriene, å være del av en spennende, variert hverdag. Men, det er også utrolig mye jobb, og det er absolutt ikke noen 8-16-hverdag. Det som gjorde at jeg ikke valgte sjukepleieren, er det store ansvaret for mennesker som er sjuke.. Hehe! Men det avhenger jo av slags sykepleier man er òg.. Ellers passet lærer meg fordi jeg er veldig glad i barn, og jeg er veldig fascinert av det å lære, og jeg liker å vite mye. Hva med å sette opp en liste med hvorfor du vil bli akkurat førskolelærer, og en liste over hvorfor du kunne tenke å jobbe innenfor helse og omsorg.

Hva med barnevernspedagog??

Da har du mange valgmuligheter. Du kan jobbe i barnehage eller i skole (som da blir på dagtid), eller du kan jobbe innen barnevernet, ute i felten eller på kontor, du kan jobbe på institusjoner (da blir det gjerne turnus da) og sikkert masse annet også.

Lykkepjuska skrev:
Tja.. Jeg er utdannet lærer, og er strålende fornøyd med det valget! Andrevalget mitt var faktisk sykepleier, og jeg ser ikke bort fra muligheten at jeg tar den utdannelsen en gang også. Fordelen med å være lærer er jo feriene, å være del av en spennende, variert hverdag. Men, det er også utrolig mye jobb, og det er absolutt ikke noen 8-16-hverdag. Det som gjorde at jeg ikke valgte sjukepleieren, er det store ansvaret for mennesker som er sjuke.. Hehe! Men det avhenger jo av slags sykepleier man er òg.. Ellers passet lærer meg fordi jeg er veldig glad i barn, og jeg er veldig fascinert av det å lære, og jeg liker å vite mye. Hva med å sette opp en liste med hvorfor du vil bli akkurat førskolelærer, og en liste over hvorfor du kunne tenke å jobbe innenfor helse og omsorg.

Ja, sitter å jobber med ei liste over for og mot :p
Dette er jommen meg ikke enkelt altså....
Tusen takk for dine synspunkt på saken, setter pris på det. :)

MaryLou skrev:
Hva med barnevernspedagog??

Da har du mange valgmuligheter. Du kan jobbe i barnehage eller i skole (som da blir på dagtid), eller du kan jobbe innen barnevernet, ute i felten eller på kontor, du kan jobbe på institusjoner (da blir det gjerne turnus da) og sikkert masse annet også.

Ja, har vært inne på tanken, men tror ikke jeg vil takle å jobbe i barmevernet - rent psykisk altså.... Tror jeg vil bli veldig styrt av mine egne følelser i en slik jobb.
Huff, er såååå usikker!!

Jeg vurderte også både sykepleien og førskolelærer, endte opp som barnevernspedagog - og elsker det! Tror man bare må finne ut på hvilken måte ønsker du å jobbe med barn, på hvilke arenaer ønsker du å jobbe med barn? Barn som sliter hjemme, er syke, møte dem i hverdagen på skole/barnehage eller på fritiden? Jeg har god erfaring med elimineringsmetoden og, for å se hva man sitter igjen med til slutt og har mest lyst til :P Masse lykke til  

Ang splutdanningen så nevner du jo bare videreutdanninger... Dvs etter tre år på splstudiet så må du jobbe to år med relevant praksis før du i det hele tatt blir vurdert til videreutdanningene, også er det to år til på skole... Er jo like lenge som en legeutdanning det... Og mange går ikke tilbake på skolebenken nårde først har begynt å jobbe pga at de blir avhengige av lønnen.

Jeg holder på å utdanne meg til sykepleier nå.. Det positive med det er at det er et spennende og utfordrende yrke. Det negative er at det er turnus og ikke minst HELLIGDAGER :o(
Jeg har likevel landet på det yrke her, rett og slett for at jeg ikke kan tenke meg et mer spennende yrke. Var inne på førskolelærer.. men slo det fort fra meg. Er ikke så kreativ og i barnehage er det MYE bråk :op

Ikke så lett å hjelpe deg å velge, du må nok bare føle på tankene dine selv. Men jeg kan absolutt anbefale sykepleiestudiet.. Man lærer masse spennende :oD

Jeg er sykepleier og kunne ikke tenkt meg et annet yrke nå, annet enn evt videreutdanning etter hvert. Jobber på sykehus, og jeg synes det er spennende og utfordrende, i tillegg til at det er varierende arbeidsdager. Vet ikke om jeg hadde trivdes like godt på sykehjem, men for noen passer det bedre. For min del passer det veldig bra og jobbe turnus. Synes det er godt å ha litt fri i ukedagene slik at en får gjort unna både husarbeid og butikkturer uten barn. Eneste ulempen er å jobbe på julaften, men de andre helligdagene føler jeg ikke at er så viktige. Det kan kanskje bli vanskelig å kombinere med en mann som også jobber turnus, men vet om flere som gjør det. Hvis en har et nettverk rundt seg og har noen som kan passe barn de gangene dere jobber samtidig går det vel greit.

Tusen takk for alle synspunktene dere kommer med, det hjelper! :D

Ja, må vel rett og slett sette meg ned å eliminere hvilke områder og arenaer jeg ikke ønsker å jobbe på, for når jeg nå tar utdanningen, så blir det jo (sansynligvis) for resten av mitt arbeidsliv.
Tenker at jobben som ren sykepleier ikke er helt for meg, mens derimot helsesøster er veldig intr. Der må man også bare jobbe 1 år før man kan komme inn på helsesøsterstudiet. Men samtidig vil jeg jo komme fortere ut i jobb om jeg tar førskoleutdanningen.

Haff, dette er ikke lett.. :p

Her står det mellom jordmor og helsesøster. Jeg har alltid vært bestemt på å bli jordmor, men pga turnus vurderer jeg nå helsesøster. Vanskelig valg, ja!
Det fine med å gå sykepleie er at du har mange valgmuligheter til etterutdanning 

Jeg er sykepleier, og er veldig fornøyd med valget. Sto også mellom førskolelærer og sykepleier. Er veldig glad i barn, og trodde jeg ville jobbe med det. Men valget ble av en eller annen grunn sykepleier. Jobber i hjemmebaserte tjenester, og det er veldig variert - barn, ungdom, voksne og eldre + mange forskjellige situasjoner. Veldig spennende å være sykepleier.

Det er veldig spennande å vera sjukepleiar, det er det ingen tvil om, men viss ditt hovedfokus er at du vil jobbe med barn, ville eg heller valgt førskulelærar.

Behovet for helsesøstre er svært varierande rundt om i landet, her i Bergen er det veldig vanskelig å få jobb som dette. Det er jo ofte ikkje så mange hs rundt om, og dei fleste blir i jobben sin fram til pensjonsalder, dermed blir det vanskelig å få jobb som dette.
I tillegg så ville eg nok uansett jobba nokre år som spl før eg tok videreutdannelse.

Spørs jo kor lang tid du har, og behovet der du bur. Å få jobb som vanlig sjukepleiar på dagtid er kjempevanskelig her i allefall. Eg har ti år erfaring, pluss at eg har videreutdanning, og jobbane på dagtid står ikkje i kø for å sei det sånn.

Husk at det at begge jobbar turnus er ikkje nødvendigvis umuleg, mange arbeisplassar er flinke til å tilpasse turnusen til den enkeltes behov.

Jeg er sykepleier og er SÅ glad for at jeg valgte dette yrket.
Jobber i hjemmesykepleien og har en kjempe spennende hverdag. Det er selvfølgelig skummelt å ha ansvar for syke mennesker og faktisk være den som skal vurdere deres tilstand i mange tilfeller, men det er derfor en går 3 år på skole.. Jeg var av de som leste mye og det får jeg igjen for i en hverdag hvor jeg er trygg på meg selv og mine kunnskaper. Min mann jobber også turnus, men det går veldig fint bare en planlegger godt, samt at jeg har en sjef som er fantastisk og hjelper meg med de verste vaktene.
Drømmen her er å bli jordmor. Det er ikke riktig som noen skriver at du skal ha jobbet i 2 år. De har gått ned til 1 år på de fleste etterutdanninger. 

Masse lykke til med valget:-D

Jeg trives med å jobbe turnus, men jeg har en mann med 8-16-jobb og flexitid. Jeg ville aldri valgt turnusjobb dersom han også jobbet turnus, det virker som en håpløs kabal for de fleste jeg kjenner. Å finne en dagjobb som nyutdannet sykepleier tror jeg vil være veldig vanskelig. Hvis jeg ble tilbudt det ville jeg blitt veldig mistenksom. Hva er galt med arbeidsforholdene og arbeidsmiljøet hvis de ikke finner noen med erfaring til en slik jobb.... 

Back
Topp