Hjelp med en strikkeoppskrift

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Jeg skal strikke det sjalet her:

54-1.jpg

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=108&d_id=54&lang=no

Jeg forstår ikke oppskriften helt.

"Øketips-1: Øk med et kast innenfor 1 m rille på begynnelsen og på slutten av p på hver 2.p. På neste p strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

Øketips-2: Øk med et kast på hver side av merketrådene på hver 8.p. På neste p strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

Mønster: Se diagram M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten

Sjal: Sjalet strikkes fra nakken midt bak og nedover. For å få plass til alle m strikkes det frem og tilbake på rundp. NB! Pass på å begynne på et nytt nøste på beg av omg og ikke midt i sjalet. Legg opp 12 m på rundp 3 med Kid-Silk. Sett 4 merketråder i arb, etter 3., 5., 7., og 9.m. Videre strikkes det rett på hver p, samtidig økes det 1 m i hver side og 1 m på hver side av merketrådene - Les Øketips-1 og Øketips-2! Fortsett slik til arb måler 35 cm midt bak – det er nå ca 366 m på sjalet. Strikk 1 p rett fra retten der det økes jevnt fordelt til 378 m (delelig med 21). Strikk M.1 1 gang over alle m = 558 m. Videre strikkes M.2 totalt 5 ganger. Fell løst av med 2 tråder, sjalet måler ca 40 cm."

Skal jeg øke på HVER pinne?
Eller på annenhver pinne?

Og hva menes med øketips 2?

Altså, jeg skjønner hvordan man gjør økinga. Men jeg forstår ikke når man skal øke.

Jeg leser det sånn at du skal øke på start og slutt på hver andre pinne.

På øketips 2 skal det Tydligvis økes på hver side av merkettådene (4stk) hver 8 omgang. ..hmmm

Synes garnstudio sine oppskrifter er så tungvinte jeg :confused:

Øke tips1 - er for slutten og starten av pinnene
Øketips 2 er for øking av merketrådene.

Mener at jeg økte på hver pinne ja, derav stor økning og bølge effekt;)

Dette blir en kjempe fint skl har strikker det en gang!

Jeg leser det som at du øker i hver side annen hver pinne og ved alle merkene hver åttende pinne :)

Øke tips1 - er for slutten og starten av pinnene
Øketips 2 er for øking av merketrådene.

Mener at jeg økte på hver pinne ja, derav stor økning og bølge effekt;)

Dette blir en kjempe fint skl har strikker det en gang!

Ja skjønner delvis øketipsene.
Det skal økes på HVER pinne, altså frem og tilbake..

Men hva da med hver 8 pinne?

Skal man øke med kast på hver pinne, men på annenhver og hver 8 skal man følge øketips en og to?

Man skal jo ende opp med ganske mange masker tilslutt.

Bølgeeffekten trodde jeg var diagrammene, altså helt ytterst.

På øketips 2 skal det Tydligvis økes på hver side av merkettådene (4stk) hver 8 omgang. ..hmmm

Synes garnstudio sine oppskrifter er så tungvinte jeg :confused:

Jeg forstod ikke helt når jeg skulle øke.
JEg skal ende opp med ganske mange masker, så må vel egentlig øke på hver pinne... hmm...
Det er vel et sted jeg kan kontakt de på, så kanskje ringe og høre.

"samtidig økes det 1 m i hver side og 1 m på hver side av merketrådene - Les Øketips-1 og Øketips-2!"

Kan ikke se noen steder det står at du skal øke på hver pinne? Men igjen, leser det som at du skal øke i tråd med øketipsene.

Back
Topp