Personlig er jeg enig med deg. Matkontrollen i Norge er veldig god, og kravene til oppbevaring under lagring og transport er høye. Man skal virkelig ha maks uflaks om man treffer på en salami som er fordervet. Jeg spiser både salami og en del skinker og sånn. Jeg spiser også biff som ikke er gjennomstekt, men jeg spiser ikke rå kjøttdeig (f.eks hamburgere som er røde i midten). Og så styrer jeg unna myke muggoster. Og sushi av tunfisk. Ellers tenker jeg at mest sannsynlig går det helt fint, og livet er en risiko - jeg kan bli overkjørt av bussen på vei til jobb med eller uten salami på matpakken.
Men dette er bare min måte å takle det på. Som lege prøver jeg å forklare at risikoen er liten (samme som fastlegen din gjør vil jeg tro), men at man aldri har noen garantier. Hvis man er veldig bekymret, er det enklere å forholde seg til matportalen enn å gå rundt og hele tiden være redd for å gjøre noe galt. Men mange gravide tror nok at mye av det som står der er farligere enn det har vist seg å være, altså, de tenker f.eks at bittelitt koffein mer enn grensen omtrent garanterer at man vil få et lite barn eller føde tidlig. Slik er det jo ikke. De fleste vil kunne drikke mye kaffe og allikevel føde normalstore barn til termin. Men når man gjør opp store tall, viser det seg at høyt koffeininntak gir en viss risiko for lav vekt eller tidlig fødsel. Det er ikke det samme. Jeg er nok mer tolerant for den lille risikoen i mange ting, enn det andre er. Det er litt personavhengig tror jeg.