Hjelp - karpaltunnelsyndrom!

Lillevaffel

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg venter en liten gutt i juni, og det er kjempestas - ville ikke byttet denne gleden ut med noe annet!

MEN... Jeg sliter med karpaltunnelsyndrom. Har vært hos legen, blitt henvist til kirurg i slutten av mars. Problemet er at jeg har så utrolig vondt, spesielt om nettene, så noen ganger skjønner jeg ikke hvordan jeg skal overleve en hel måned til med dette.

Noen som har noen tips?!

Hei. Jeg har også symptomer på karpaltunnelsyndrom, og det er værst om nettene (helt jævlig!). Det er helt vanlig at det er værst om nettene, lite bevegelse og mer ødemer osv. Samtidig så er det kun Symptomer på syndromet, mange gravide får dette grunnet økt væskemengde i kroppen og at det er for trangt for nerven i håndleddet.

Du kan bruke håndleddskinne om natten for å stive av leddet, slik at du unngår å ligge bøyd med håndleddet og få blokkeringer for nerven. Samt når du har vondt kan du massere på hver sin side av nerven på innsiden av håndleddet (søk opp carpal tunnel på Google så ser du hvor nerven ligger). Massere slik at det "løsner" litt.

Bare lurer på, hvorfor henviste han deg til kirurg? Det går som oftest over etter svangerskap da væskemengde i kroppen går ned.

Har du prøvd magnesium? Det hjalp mye for meg! Både for smerter i underarmen og rastløse ben på kveld :-)

Hei. Jeg har også symptomer på karpaltunnelsyndrom, og det er værst om nettene (helt jævlig!). Det er helt vanlig at det er værst om nettene, lite bevegelse og mer ødemer osv. Samtidig så er det kun Symptomer på syndromet, mange gravide får dette grunnet økt væskemengde i kroppen og at det er for trangt for nerven i håndleddet.

Du kan bruke håndleddskinne om natten for å stive av leddet, slik at du unngår å ligge bøyd med håndleddet og få blokkeringer for nerven. Samt når du har vondt kan du massere på hver sin side av nerven på innsiden av håndleddet (søk opp carpal tunnel på Google så ser du hvor nerven ligger). Massere slik at det "løsner" litt.

Bare lurer på, hvorfor henviste han deg til kirurg? Det går som oftest over etter svangerskap da væskemengde i kroppen går ned.

Signerer dette i sin helhet.

For meg hjalp det veldig med skinne på om natta. Brukte den på dagtid også av og til, men som deg - det var verst om nettene.

Jeg har hatt karpaltunnel i dette svangerskapet. Fikk det ganske tidlig, så ble henvist til kirurgi.
Det er sant at det som oftest går over etter svangerskapet, men siden jeg fikk det så tidlig var de redd for at nerven skulle ligge i klem for lenge og gi skader i ettertid.
Så har gjennomført operasjon på begge armene og kjenner ingenting til karpal nå.

Nå skal det sies at jeg gikk gjennom en test for å se hvor trangt det var og der var det ikke nye plass.
Har trange tunneler flere steder så har i tillegg null følelse under føttene og ved to anledninger har jeg blitt lam i halve ansiktet pga væske.
Så jeg har vært kjempe heldig! *ironi*

Tusen takk for svar, alle sammen! Skal prøve magnesium og massasje! Bruker også skinne om natta, det hjelper litt, men virker som at det er litt bingo om det funker eller ikke...!

Ja, grunnen til at jeg blir henvist til kirurg er av samme grunn som Myo forklarer over her. De er redde for at nerva skal ligge for lenge i klem og bli ødelagt, siden jeg fikk det så tidlig.

Back
Topp