Hjelp - julegodt

SHS

Elsker forumet
Har så lyst til å lage noe godt til jul. Småkaker eller konfekt som inneholder sjokolade. Må være raskt og enkelt å lage, da dagene her hjemme er litt hektiske. Hva i all verden kan jeg lage? Håper noen kan tipse meg om en god oppskrift [:D]

Idag lagde jeg kransekakestenger som jeg dyppet i sjokolade. De ble veldig gode! Kjøpte bare ferdig kransekakedeig, så det var veldig fort gjort [;)]

Sjokoladetrøfler:

200g sjokolade - 1dl kremfløte

1. Kok opp fløten.
2. Knus sjokoladen.
3. Hell fløten over sjokoladen. Rør rundt til du har en jevn blanding.
4. La det avkjøle seg, ca 2 timer i kjøleskap. Du har nå laget en ganache. Gratulerer.
5. Trill kuler (bruk gjerne plastikkhansker).
6. Rull dem i kakaopulver, sjokoladestrøssel, kokos eller noe annet digg.

peanøtter i smelta sjokolade en veldig lettvint iallefall, en teskje omtrent i hver konfektform. kan jo buke hvordan sjokkis man vil, og andre nøtter for den saks skyld [;)]

Jeg laget kjempegode cookies idag, brukte maks en halvtime på 40 stykker.

125 gram mel
200 gram smør/margarin
1/2 ts natron
6 strøkne spiseskjeer brunt sukker
6 strøkne spiseskjeer hvitt sukker
1 kopp hakkede mandler
1 kopp hakket bitter sjokolade (70% ble godt)
1 stort egg
1 klype salt

Bland alt det tørre, samt sjokolade og nøtter.
Smuldre inn smøret (IKKE smelt det)
Bland så inn egget.

Legg de med god avstand på en bakeplate, de flyter mye utover.
Stek i 8-10 minutter på 200 grader (jeg stekte de ikke mer enn 7 min, da ble de litt mykere)
og avkjøl. NAM!

ORIGINAL: mammagutt

Sjokoladetrøfler:

1. Kok opp fløten.
2. Knus sjokoladen.
4. La det avkjøle seg, ca 2 timer i kjøleskap. Du har nå laget en ganache. Gratulerer.

Sånne skal jeg lage imorgen! Takk! [:D]

mint konfekt!

2 eggeplommer
175gr melis
mint dråper

bland i et bolle over vannbad, legg det på et kaldt fat m bakepapir i små "durter", ha på nonstop eller sjokolade[:D]
hæææærli

ORIGINAL: MammaSN

mint konfekt!

2 eggeplommer
175gr melis
mint dråper

bland i et bolle over vannbad, legg det på et kaldt fat m bakepapir i små "durter", ha på nonstop eller sjokolade[:D]
hæææærli

Bruker du plommen til egget? Lager sånne jeg åå, men bruker hvitten! [:D] Men om man kan gjøre sånn her og bruke plommen, så slipper jeg jo å kaste den neste gang.... [X(] Men blir disse stive da?

Sjokoladetrøfler:

1. Kok opp fløten.
2. Knus sjokoladen.

Høres godt ut, er de holdbare? Tenker på en uke eller to?

ORIGINAL: Anetteee..

ORIGINAL: MammaSN

mint konfekt!

2 eggeplommer
175gr melis
mint dråper

hæææærli

Bruker du plommen til egget? Lager sånne jeg åå, men bruker hvitten! [:D] Men om man kan gjøre sånn her og bruke plommen, så slipper jeg jo å kaste den neste gang.... [X(] Men blir disse stive da?

ooops, jeg mente hviten[:-]

ORIGINAL: knertpåvei

peanøtter i smelta sjokolade en veldig lettvint iallefall, en teskje omtrent i hver konfektform. kan jo buke hvordan sjokkis man vil, og andre nøtter for den saks skyld [;)]

det var god ide. Bruker du sånne "aluminiumsformer"? sånne i forskjellige farger?[:-]

ORIGINAL: *lai*

Sjokoladetrøfler:

1. Kok opp fløten.
2. Knus sjokoladen.

Høres godt ut, er de holdbare? Tenker på en uke eller to?

Dette er første året jeg har laget dem så jeg vet faktisk ikke hvor holdbare de er. Mine har stått i kjøleskap i to dager nå og er bare blitt bedre [:)] Vil tro at så lenge de står kaldt holder de en uke eller to... hvis de ikke blir spist før den tid. [;)]

Back
Topp