Hjelp jenta mi er 4.5 mnd og nesten 10 kilo!

Mammanerver

Andre møte med forumet
Heisann! Fikk ei jente 29 juli, rund og god . 13 dager på overtid vart e satt igang, å ut kom ei tutte på 4190. ho spiser godt , veldig godt. Ho får kun mme da amminga gjekk helt skeis.. på 4 mnd kontrollen var ho akkurat 9 kg blank, og HS Mente da at ho ikkje skulle få noke form for fast føde før 6 mnd .. da hadde ho spist 150ml flaske siden 3 mnd .. ho har alltid sovet natten rundt, vokser bra og trives som berre det. For 2 uker siden begynte ho å våkne meir , å vart rasende når flaska va tom, så vi økte da til 180 flaske.. men ho våkna fortsatt om natta og måtte ha meir mat så da kom vi oss opp i 6 -7 flasker i døgnet,.. så e har begynt å gi ho grøt på kvelden , og no sover ho fint igjen og er fornøgd.. men no har jo vekta stege med nesten 1 kilo.. kjenne e grue meg til ny kontroll om 1 uke, da HS mest trulig ikkje blir fornøgd .. ho er jo en stor og lang baby, ho var 64 cm og 9 kilo på 4 mnd kontrollen.. skal e kutte ut grøten å gi banan , avokado blanding eller ka skal e gjør ? Ho får ikkje full porsjon grøt heller .. spiser 60ml vann blanding med pulver .. er de flere som har store barn ? Min sønn var helt lik , 10.5 kilo på 5 mnd kontroll.. er no 6 år og tynn som en strek.. egentlig syns e at ho treng de ho får , spiser no kun 5 flasker i døgnet pluss en halv porsjon grøt ca ..

Bare stol på deg selv - om det er slik babyene dine vokser og du kjenner til mønsteret fra før, så tenker jeg at det er normalt for dere :)
Min forrige var 3,4kg da han ble født og 9,9kg på 5månederskontrollen. Så med andre ord ganske heftig vektøkning på de månedene. Nå er han snart 3 og fortsatt litt stor for alderen, men ikke på samme måte som i babytiden. Han ble ammet, så kanskje det var derfor de ikke stressa så mye med det. Fikk fast føde fra 6/7 mnd.
Høres ut som at fast føde var riktig for dere på dette tidspunktet :) for oss hadde det 0 å si for søvn, sov fortsatt dårlig. Men barn er jo så forksjellige.
Om du får kommentarer på neste kontroll, ville jeg bare vist til at storebroren var lik og at det jevnet seg ut etterhvert som han ble eldre.

Du spør om hva du skal gjøre.
Du skal gi babyen din den maten den trenger og "ber" om.
Ikke bry deg så mye om hva HS sier, i den alderen er det ekstremt store variasjoner, og det å være stor er bare bra :)

Heisann! Fikk ei jente 29 juli, rund og god . 13 dager på overtid vart e satt igang, å ut kom ei tutte på 4190. ho spiser godt , veldig godt. Ho får kun mme da amminga gjekk helt skeis.. på 4 mnd kontrollen var ho akkurat 9 kg blank, og HS Mente da at ho ikkje skulle få noke form for fast føde før 6 mnd .. da hadde ho spist 150ml flaske siden 3 mnd .. ho har alltid sovet natten rundt, vokser bra og trives som berre det. For 2 uker siden begynte ho å våkne meir , å vart rasende når flaska va tom, så vi økte da til 180 flaske.. men ho våkna fortsatt om natta og måtte ha meir mat så da kom vi oss opp i 6 -7 flasker i døgnet,.. så e har begynt å gi ho grøt på kvelden , og no sover ho fint igjen og er fornøgd.. men no har jo vekta stege med nesten 1 kilo.. kjenne e grue meg til ny kontroll om 1 uke, da HS mest trulig ikkje blir fornøgd .. ho er jo en stor og lang baby, ho var 64 cm og 9 kilo på 4 mnd kontrollen.. skal e kutte ut grøten å gi banan , avokado blanding eller ka skal e gjør ? Ho får ikkje full porsjon grøt heller .. spiser 60ml vann blanding med pulver .. er de flere som har store barn ? Min sønn var helt lik , 10.5 kilo på 5 mnd kontroll.. er no 6 år og tynn som en strek.. egentlig syns e at ho treng de ho får , spiser no kun 5 flasker i døgnet pluss en halv porsjon grøt ca ..
Gi faen i hva helsesøster sier, mener nå jeg. Hadde også en helsesøster som omtrent mente jeg skulle slanke min på 5-6 mnd. Han er tre nå, fortsatt stor men ikke tjukk. Be a ta seg en bolle. Sulten baby får mat.

Jeg husker ikke vekta på min på samme alder, men han var stor og vi fikk høre det på hver kontroll. Hs mente nok også at vi skulle slanke han, selv om hun pakket det litt inn. Hadde jeg vært i litt bedre form skulle jeg meldt det videre i systemet. Man sulter/slanker ikke babyer og småbarn. Og om ikke jeg tar helt feil er det anbefalt å begynne å introdusere fast føde ved 4 mnd alder til barn som kun får mme?

Be hs ta seg en bolle, og gi barnet ditt den maten det trenger! At babyen er god og rund nå, betyr absolutt ikke overvekt senere!

Er babyen sulten, så gi ungen mat. Du kjenner din baby best:Heartred Babyer skal IKKE slankes:eek: Drit i hva HS sier. Babyer vokser i rykk og napp, og det er store individuelle forskjeller:)

Ut i fra hva jeg har forstått så spiser små babyer det de trenger og man skal ikke slanke dem eller begrense inntak på noen måte. Det jeg reagerer litt på er at det høres ikke ut som hun spiser så mye. Anbefalingene for 2-4 mnd er 180ml og 5 måltider. Så det høres jo ikke ut som hun spiser for mye heller. Hvis du er bekymret for vekt så ville jeg ha lest litt om det som hetter baby led weaning. Det går ut på at man starter med fast føde som ikke er pureer. Kok mørt harde grønnsaker og frukter slik at de enkelt kan gommes igjel av tannløse småtroll:p det skal visstnok fremme et sunt forhold til mat fordi de små selv bestemmer når de er mette, for med pureer så får man ofte inn litt mer enn de hadde spist om de fikk velge selv. Be om hjelp av ernæringsfysiologen på helsestasjonen, eller be om å bli henvist til ernæringsfysiolog på sykehuset, så kan ernæringsfysiologen hjelpe med å regne ut hvor mye hun faktisk spiser og gi råd om hva dere kan gjøre videre.
Man skal ikke slanke små babyer, noen spiser mye i starten og finner senere en vekt de stabiliserer seg rundt og følger kurven til. Det viktigste er at de følger sin egen kurve. Så ikke føl på noen måte at du gjør noe feil.

Jeg hadde også en skikkelig Michelin-baby, som lå helt øverst i 100-percentilen på vekt. Barnepleier på sykehus sa det så fint; «hva så om han blir en god og rund baby? Da blir han det da. Det forsvinner når han begynner å gå uansett». Da han var cirka 10 måneder fikk han omgangssykevirus to ganger på under en mnd, og herlighet så godt det var at han hadde litt å tære på, for overskuddet hans forsvant jammen fort. Sultne babyer skal få mat, og de vokser i rykk og napp - helsesykepleiere som fatshamer babyer kan ta seg en bolle :mad:

Bare stol på deg selv. Vår hs sa ingenting med nr 1 som var ganske tykk. Ikke samme vekt på samme alder men samme vekt i forhold til lengden som din. Hu gikk det av seg når hu begynte å gå. Men en vikar hs beskyldte oss for å gi Hu masse godteri og brus siden Hu var så stor. Men mellom 1-2 år så gikk Hu opp kun 200 gram. Så lenge babyen er fornøyd så er det ingenting å bekymre seg for. Ei ve inne av meg fikk baby på 4460 og Hu fikk beskjed om å gi vann i stedet for mme når det ble oftere enn hver 3 time. Den babyen var ganske sur og slukte alt av fast føde. Man skal ikke slanke babyer. Tykke babyer er veldig søte. Vi har ei som var veldig tykk og to gutter som er tynne. Nr 2 var veldig tynn og er det enda, men synes tykke babyer er søtest. Veninnen min sin neste baby var 4,1 kg og ingen har sagt noe på vekten. Hu ble født 16 juli( på min eldste sin bursdag). Bare følg det du mener er best og overse hs hvis de sier du skal gi babyen mindre mat. Det kan gå begge veier å slanke så små

Helseøster kan ta seg en bolle, och alla andra som säger: "Oj, vad stor hen är!" Min lille vägde 9,1 kg vid 6 månader. Han är väldigt fin och kramgo med alla valkar. Han älskar mat och följer sin kurva. (Även om helsesøster kommenterade att han vägde mycket). Jag var själv väldigt blubbig som bebis, men tunn som en pinne när jag var 6 år, så jag är inte orolig.

Gi barnet den maten ho trenger. Stol på deg selv. Hadde der hent likt ned guttungen, han spiste dog veldig mye mer en din, men 9,6 kg ved 5 mnd.
Nå er han 6 år, tynn og lang og ligger på 40 percentilen :p han lå langt over fra 6 mnd

Back
Topp