Hjelp! Hva skjer med kroppen min etter MA?

H

Håpefullprøver024

Guest
Jeg opplevde dessverre en MA (missed abortion) i starten av august. Snart et par måneder etterpå har jeg ikke fått tilbake menstruasjonen.

Clearblue monitor viste derimot at jeg hadde eggløsning (altså maksimal) 20. og 21. august. Dersom det faktisk hadde funnet sted en eggløsning disse dagene skulle jeg jo hatt mens 2 uker etter.

Nå har Clearblue monitoren vist høy i hele 13(!!) dager (som vil si at den har oppdaget økning av hormoner østrogen, men fortsatt ingen økning av LH.

Hva i alle dager er det som skjer? Før MAen hadde jeg normale og regelmessige sykluser. Er det vanlig at en medisinsk abort setter kropp og hormoner så ut av spill?

PS! Skal også sies at jeg nok har hatt rester lenge pga brun spotting med noen små klumper helt frem til for en uke siden. Jeg var på gynekologisk undersøkelse på sykehuset et par dager etter at jeg sluttet å blø, og fikk der beskjed om at det ikke var mer rester igjen.
 
Tilleggsspørsmål: Finnes det noen medikamenter som kan trigge eggløsning?
 
Hei, jeg gikk gjennom det samme i starten av august. Alle mine eggløsningstester var positive frem til hcg var ute av kroppen. EL testene reagerer også på hcg og vil slå ut. Jeg testet med graviditetstester hele veien inntil testene var negative, deretter begynte jeg med EL tester.

Jeg fikk mensen tilbake 28 dager etter påbegynt abort grunnet MA og havnet med andre ord tilbake i samme syklus. Syklusen min denne måneden derimot er plutselig på 34 dager men har hørt det kan bli litt kluss med syklus etter MA/SA.

fikk du tabletter eller utskrapning?
Dersom du fremdeles tester positivt på G-tester ville jeg nok hørt med megen/sykehuset vedrørende rester. Har hørt om andre her som har blødd lenge eller ikke får mensen tilbake pga det. Hvis du ikke har noen rester så tar det vanligvis 4-6 uker før mensen kommer tilbake, men har også lest her på forumet om andre som har opplevd at mensen har uteblitt i flere måneder og at dette er veldig individuelt.
 
Tilleggsspørsmål: Finnes det noen medikamenter som kan trigge eggløsning?
Jeg vet ikke om noen medikamenter som kan trigge det, tror det finnes noe men da må du slite med å bli gravid samt henvises for utredning. For å få hjelp eller henvisning må man gjerne oppleve MA/SA minimum 3 ganger først eller ha prøvd å bli gravid over lang tid uten hell.
 
Tilleggsspørsmål: Finnes det noen medikamenter som kan trigge eggløsning?
Letrozol/Klomifen kan trigge EL.

Ville tatt en tur til privat gyn og fått en sjekk i stede for å gå rundt å gruble altfor lenge
 
Jeg vet ikke om noen medikamenter som kan trigge det, tror det finnes noe men da må du slite med å bli gravid samt henvises for utredning. For å få hjelp eller henvisning må man gjerne oppleve MA/SA minimum 3 ganger først eller ha prøvd å bli gravid over lang tid uten hell.
Det stemmer ikke at man må miste minimum tre ganger før man kan få hjelp. Det gjelder kun for utredning for hvorfor man mister, men dette virker også å være i endring.

Ts:
hvis du har mulighet til det, se om du kan få deg en time hos en privat gynekolog evt. fertilitetsklinikk. Da kan du få deg en sjekk med UL og evt. blodprøver, og kanskje får du en resept på Primolut som kan kick-starte en ny syklus.
 
Hei, jeg gikk gjennom det samme i starten av august. Alle mine eggløsningstester var positive frem til hcg var ute av kroppen. EL testene reagerer også på hcg og vil slå ut. Jeg testet med graviditetstester hele veien inntil testene var negative, deretter begynte jeg med EL tester.

Jeg fikk mensen tilbake 28 dager etter påbegynt abort grunnet MA og havnet med andre ord tilbake i samme syklus. Syklusen min denne måneden derimot er plutselig på 34 dager men har hørt det kan bli litt kluss med syklus etter MA/SA.

fikk du tabletter eller utskrapning?
Dersom du fremdeles tester positivt på G-tester ville jeg nok hørt med megen/sykehuset vedrørende rester. Har hørt om andre her som har blødd lenge eller ikke får mensen tilbake pga det. Hvis du ikke har noen rester så tar det vanligvis 4-6 uker før mensen kommer tilbake, men har også lest her på forumet om andre som har opplevd at mensen har uteblitt i flere måneder og at dette er veldig individuelt.
Hei! Kjipt at du har gått gjennom det samme ❤️ Samtidig godt å høre du er i syklus igjen, og kan fortsette prøvingen!

Det kan hende at jeg begynte med monitoren før Hcg var 0. Jeg mener dog å huske at jeg fikk negativ graviditetstest før jeg startet med monitor, men er ikke 100% sikker. Ellers kan det jo hende at det var Hcg-rester, men lave nok til å fange opp.

Jeg tok en medisinsk abort, og måtte inn en ukes tid etter pga klumpete styrtblødning. Fjernet da rester med vakuum, men det var fremdeles noe rester igjen på dette tidspunktet. Jeg fortsatte å blø (brunlig blod, ikke friskt) til nå nylig.

Heldigvis har blødningen stoppet opp, og jeg har vært på gyn. sjekk og fått utelukket at det er mer rester igjen nå. Der jeg står nå er 14 dager med "høy" på monitoren, og jeg blir gal av å vente på eggløsning
 
Det stemmer ikke at man må miste minimum tre ganger før man kan få hjelp. Det gjelder kun for utredning for hvorfor man mister, men dette virker også å være i endring.

Ts:
hvis du har mulighet til det, se om du kan få deg en time hos en privat gynekolog evt. fertilitetsklinikk. Da kan du få deg en sjekk med UL og evt. blodprøver, og kanskje får du en resept på Primolut som kan kick-starte en ny syklus.
Tusen takk for hjelp❤️ Jeg har booket time hos privat gynekolog for en gyn. undersøkelse. Skal også spørre om blodprøver for å få et helhetlig bilde av hormoner også.
 
Jeg opplevde dessverre en MA (missed abortion) i starten av august. Snart et par måneder etterpå har jeg ikke fått tilbake menstruasjonen.

Clearblue monitor viste derimot at jeg hadde eggløsning (altså maksimal) 20. og 21. august. Dersom det faktisk hadde funnet sted en eggløsning disse dagene skulle jeg jo hatt mens 2 uker etter.

Nå har Clearblue monitoren vist høy i hele 13(!!) dager (som vil si at den har oppdaget økning av hormoner østrogen, men fortsatt ingen økning av LH.

Hva i alle dager er det som skjer? Før MAen hadde jeg normale og regelmessige sykluser. Er det vanlig at en medisinsk abort setter kropp og hormoner så ut av spill?

PS! Skal også sies at jeg nok har hatt rester lenge pga brun spotting med noen små klumper helt frem til for en uke siden. Jeg var på gynekologisk undersøkelse på sykehuset et par dager etter at jeg sluttet å blø, og fikk der beskjed om at det ikke var mer rester igjen.
Ta en kontroll til. Jeg blødde i nesten fem uker og måtte ha ei utskrapning for å få ut rester. Det var ikke så mye igjen (hadde hcg på 45), men følte meg umiddelbart så mye bedre, og alt var i rute syklusen etter utskrapninga.
 
Ta en kontroll til. Jeg blødde i nesten fem uker og måtte ha ei utskrapning for å få ut rester. Det var ikke så mye igjen (hadde hcg på 45), men følte meg umiddelbart så mye bedre, og alt var i rute syklusen etter utskrapninga.
Fikk du positiv graviditetstest da du hadde rester igjen?
Jeg fikk negativ graviditetstest 6. september (muligens før dette også, men testen fra 6. sept har jeg bilde av)
 
Anbefaler også ta en ny sjekk for rester selv on den du var hos mente det var tomt. Noe kan ha blitt oversett. Her ser jeg i journalene at det er skrevet ned i 6 mm slimhinne rester på en kontroll som de da regner med kommer ut med neste mens, men en annen mange uker etter på så står det oppimot 2 cm lenger bak.
Og har det da vært littebitt rester igjen er det helt umulig å stole på el tester :(
Håper du snart er i rute igjen ❤️
 
Fikk du positiv graviditetstest da du hadde rester igjen?
Jeg fikk negativ graviditetstest 6. september (muligens før dette også, men testen fra 6. sept har jeg bilde av)
Svak strek på tidligtest, bare, men sykehuset målte hcg til 43 den dagen jeg fikk utskrapning.
 
Hadde du negativ graviditetstest før du fikk positiv EL test?
Det er det jeg er veldig usikker på. Jeg mener egentlig å huske at jeg hadde en negativ graviditetstest før positiv EL- test. Men det kan hende jeg husker feil.. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg hadde svak strek på graviditetstest 18. august, hadde følgende resultat på CB monitor:
20.- 22. august: høy
23. og 24. august: maksimal
25. august: høy
26. august: lav
6. og 7. sept: negativ graviditetstest
13. sept: negativ graviditetstest

Om det sier deg noe:)
 
Kroppen blir veldig tullete etter ma. Jeg måtte ta abort i uke 16. Ungen va død. Abort gikk greit på sykehus. Blødde i minst 7 uker. Og tok ny ul. For å sjekke etterpå at alt va greit. Jeg prøvde å finne syklus etterpå. Det gikk på huet uansett. Jeg sa til meg selv. Jeg gir meg noen måneder. Begynte på letrozol. Tok noen omganger.slutta. Starta monitor. Og den fant ikke max. Og mensen kom for tidlig. Har også begynt å småblø. Ikke noe skikkelig mensen. Som varer flere dager. Nå er jeg på letrozol igjen. Og har monitor. Jeg jakter på max som er el
 
En liten oppdatering etter time hos privat gynekolog.
Alt så i følge gynekologen greit ut, bortsatt fra at hun ikke kunne se noen tegn til eggløsning eller menstruasjon (slimhinnen var 6 mm).
Jeg har 14 egg i hver eggstokk.
Siden det ikke er noe tegn til hverken mens eller EL, skal jeg sannsynligvis prøve Letrozol og/eller tabletter for å trigge menstruasjon. Har noen erfaringer med Letrozol og/eller Primolut/Provera etter MA/SA?

-Ts
 
Skal ta ulike målinger før evt oppstart på tablettene. Har tatt blodprøve for å måle blant annet Hcg, AMH, østrogen, progesteron, Lh osv.

-Ts
 
En liten oppdatering etter time hos privat gynekolog.
Alt så i følge gynekologen greit ut, bortsatt fra at hun ikke kunne se noen tegn til eggløsning eller menstruasjon (slimhinnen var 6 mm).
Jeg har 14 egg i hver eggstokk.
Siden det ikke er noe tegn til hverken mens eller EL, skal jeg sannsynligvis prøve Letrozol og/eller tabletter for å trigge menstruasjon. Har noen erfaringer med Letrozol og/eller Primolut/Provera etter MA/SA?

-Ts
Har gått på letrozol i 3 år, og trippel dose for og få EL mistet 2 i SA og 1 EXU som måtte opereres og fjernet da 1 eggleder, ble gravid ca 1/2 år etterpå og den spira satt i morgen er baby 1 månede gammel alt :Heartred

Hadde provera for og starte mensen så oppstart på leteozol, også på 4 forsøket fikk jeg i tillegg progesteron støtte!
 
Har gått på letrozol i 3 år, og trippel dose for og få EL mistet 2 i SA og 1 EXU som måtte opereres og fjernet da 1 eggleder, ble gravid ca 1/2 år etterpå og den spira satt i morgen er baby 1 månede gammel alt :Heartred

Hadde provera for og starte mensen så oppstart på leteozol, også på 4 forsøket fikk jeg i tillegg progesteron støtte!
Godt å høre at den etterlengta spiren satt til slutt ❤️
Kan jeg spørre om du alltid har hatt litt "tull" med eggløsning/syklus? Eller kom den i ubalanse etter SA/Exu?
Min syklus har tilsynelatende vært normal frem til etter MA i starten av august.. Tror kanskje jeg bare har behov for en kickstart(?)

-Ts
 
Back
Topp