HJELP!! Halsbrann!!

Skogsfrua

Forelsket i forumet
For to dager siden var jeg så dum at jeg spiste nachochips og tacosaus på kvelden, det resulterte i en grusom lang natt! Jeg har hatt litt halsbrann før men aldri som denne.
Sto opp om morran og begynte å spy, spydde opp alt jeg puttet inn i hele går. Det eneste som holdt seg inne var en brødskive seint i går kveld.

Jeg har spydd mye i begge mine svangerskap og det er fremdeles ting som gjør at jeg må spy, men jeg fungerer sånn tålig normalt.
Jeg kjøpte noe for halsbrann og sure oppstøt på apoteket i går, men de ble jeg kjempe kvalm av, så de kommer jeg ikke til å ta fler av.
Jeg sliter fremdeles med halsbrann og lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med tips/erfaringer??

Hva burde jeg IKKE spise?
Vet at jeg reagerer på taco, sterk mat og saft.

Hva burde jeg spise?

Hva funker greit for dere å spise?

Tips til andre ting som kan hjelpe??

Tusen takk for alle svar! :)

Jeg sliter også med at jeg blir kvalm av visse ting i svangerskapene mine.. Tyggetabeletter mot halsbrann spesiellt. Tok Link i forrige svangerskap, men ble fryktelig kvalm av de ekle tyggegreiene.. Har kjøpt noe flytende denne gangen.. husker ikke hva det het akkurat nå og har ikke prøvd det enda.. Spurte bare på apoteket etter noe mot halsbrann som ikke skulle tygges..Håper det fungerer.. Ellers så merker jeg at melk fungerer bra.

Prøv Novaluzid, kjøpes på apoteket, jeg takler ikke link eller gavison, blir dårlig av de, ekkle, men disse synes jeg er helt topp.. Har snart brukt 130 stk i dette svangerskapet...

Unngå sterk og fet mat..

Jeg spiste grandis i går kveld, vet jeg får halsbrann av det, men var så sjesken, og gurimalla for en halsbrann i natt, tok en novaluzid i går kveld og en i natt.. Merker ikke noe mer..

Jeg får halsbrann av taco, pizza, nøkkelost, potetgull, brus ++ alt mulig rett og slett..

Jeg har kjøpt en stor pose sjokoladepulver. Det gjør at det er mer fristende å drikke melk om kveldene. Melk hjelper, i allefall for meg.
Går i bølger, denne halsbrannen, og nå i det siste har den kommet tilbake.

Mi ( nr 2 på vei) skrev:
Prøv Novaluzid, kjøpes på apoteket, jeg takler ikke link eller gavison, blir dårlig av de, ekkle, men disse synes jeg er helt topp.. Har snart brukt 130 stk i dette svangerskapet...

Unngå sterk og fet mat..

Jeg spiste grandis i går kveld, vet jeg får halsbrann av det, men var så sjesken, og gurimalla for en halsbrann i natt, tok en novaluzid i går kveld og en i natt.. Merker ikke noe mer..

Jeg får halsbrann av taco, pizza, nøkkelost, potetgull, brus ++ alt mulig rett og slett..

Da skal jeg teste ut disse. Jeg fikk sånne Gavison i går. De smakte som dårlige lovehearts :( Så måtte jeg spy rett etterpå...

ChrisC og Angara: Melk funker bra hos meg også, men orker ikke store mengder av gangen :P

Har du prøvd lovehearts? Mange som sier de hjelper , eg har ikke hatt så veldig virkning av de da. Her holder eg meg unna feit og sterk mat for da blir det helt gale! Spiser mest frukt og brødmat på kvelden med ett glass melk, på dagen prøver egå holde meg til å drikke vann. Youghurt tåler eg også ganske greit så det går en del i det :) håper du kommer deg litt, er fælt når det står på som verst .

Skogsfrua skrev:

Mi ( nr 2 på vei) skrev:

Unngå sterk og fet mat..

Da skal jeg teste ut disse. Jeg fikk sånne Gavison i går. De smakte som dårlige lovehearts :( Så måtte jeg spy rett etterpå...

Ja jeg takler virkelig heller ikke gavison, skumma jo opp i hele munnen, fysj... Novaluzid fåes kjøpt som 30 pakning, og 100 pakning...

Jeg synes at melk, yoghurt og sjokomelk hjelper litt mot halsbrann.

Ved krise brukte jeg flytende Gaviscon i de forrige svangerskapene.
Takler ikke tyggepiller, så det må være flytende. :)

melkeprodukter,banan, mandler ska hjelpe. ungå sterk mat/drikke eller mat/drikke me mye syre
her suge eg på link når halsbrannen e værst

Jeg bruker gaviscon i mikstur... ja, den smaker ille, men det er vertfall bedre enn disse tygge/suge tablettene.. smaken blir liksom borte med en gang, og det hjelper. vertfall for min del. Halsbrannen forsvinner nesten med det samme jeg svelger en teskje med mikstur ;)

Tusen takk for svar jenter. Jeg har heldigvis vært mye bedre i går og i dag. Passet på å ikke spise sent på kvelden og ikke krydret og sterk mat. Det har hjulpet veldig! Hvis det blir verre skal jeg teste ut de andre merkene som er nevnt her. Halsbrann er i alle fall ikke noe en vet hva innebærer før man har prøvd

Sist svangerskap levde jeg på Gaviscon og tror ikke jeg hadde overlevd uten.. denne gangen er det ikke daglig halsbrann foreløpig, og det ser ut til at et glass med melk faktisk hjelper litt mot den når den kommer.
Brus og krydret mat trigger det hos meg.

Imogene skrev:
Sist svangerskap levde jeg på Gaviscon og tror ikke jeg hadde overlevd uten.. denne gangen er det ikke daglig halsbrann foreløpig, og det ser ut til at et glass med melk faktisk hjelper litt mot den når den kommer.
Brus og krydret mat trigger det hos meg.

Men synes du ikke de skummet veldig i munn? Måtte spy av tablettene jeg.. Nå har jeg ikke prøvd miksturen da :)

Prøv heller flytende Gaviscon, tablettene er kvalmende. Jeg har også forferdelig halsbrann og er vel oppe minimum 2 ganger per natt og kaster opp, samt at jeg brekker meg/kaster opp ofte etter måltider også. Ganske slitsomt, man får liksom aldri hvilt ordentlig ut

Mine triks:

- Som sagt, flytende Gaviscon
-Unngå fet mat
-Unngå for mye sukker
-Tygg mandler
-Knask rå potet, eventuelt revet potet
- Sov med mange puter under hodet for å ha hodet høyt
-Drikk melk om kvelden før du legger deg

Halsbrann er definitivt det mest plagsomme ved å være gravid.. På det verste klarte jeg ikke drikke vann engang fordi hele spiserøret var så sårt på innsiden. Har ikke helt oversikt over hva som utløser det, plutselig er det noe nytt. Link funker best for meg, så jeg er storforbruker :) Nei-mat: - pølser - spicy eller krydret mat - ferdigmat, pulverprodukter, halvfabrikat - drikker med mye syre og/eller kunstige tilsetninger (drikker bare ren fruktjuice, i små porsjoner) - paprika, løk og tomater Ja-mat: - melk og andre meieriprodukter - grønn te - ris, pasta, poteter - de fleste typer frukt og grønnsaker Lykke til :)

Er jeg den eneste som ikke synes gaviscon smaker så ille? :-/ De hjelper her ihvertfall, ble bare verre og verre sist svangerskap så jeg venter på det.

Gaviscon funka i og for seg helt greit, men de vokser jo litt i munnen, kjip konsistens.... Love Hearts funker veldig fint for meg - billig og lett tilgjengelig på nærbutikken :-)

Her går d i flytende gaviscon, bare å svelge rett nedklare bare ikke sa der tyggetablettan, noe så kvalmende...usjja...

Jeg lever på Gaviscon for tiden! Og ellers ligger jeg med hodet høyt, spsier mandler og har blitt hekta på melk! (aldri likt melk:p) Har funnet ut at brunost, leverpostei og sterk mat gjør halsbrannen ti ganger verre!

Back
Topp