Hjelp!! Flere pumpemammaer her?

Ivf90

Blir kjent med forumet
Hei alle sammen!

jeg har en liten jente på snart 6 uker - vi har prøvd alt ifm amming fra bryst men ikke kommet i mål. For å beholde min mentale helse har vi gitt opp dette - og hverdagen føles bedre nå.

jeg ønsker fremdeles å gi morsmelk og pumper derfor melk til henne, men jeg har langt ifra nok melk!

Har noen her magiske tips for å øke melkeproduksjonen min??

Jeg har prøvd:

- pumpe hver 2-3 time
- powerpumping
- havre
- ammete fra helsekost
- masse vann
- godt kosthold
- og sikkert et par ting ting jeg ikke kommer på i ammetåka.

har noen erfaring med noe annet som fungerer? Lest litt på nettet om bukkehornkløver..?

utrolig takknemlig for hjelp!
 
Problemet er gjerne ikke melkeproduksjonen din, men at puppene dine går dårlig sammen med pumping.

Mine er sånn. Selv om det var helt tydelig masse melk igjen i puppen, fikk ikke pumpen det ut. Klarte kaaaanskje 50 ml på godpuppen, men så var det bom stopp, selv om puppen var god og full. Merket enorm forskjell på når babyen spiste, og når jeg pumpet - etter amming var puppen helt tom og myk, mens etter pumping var det masse igjen.

Så å øke produksjonen er gjerne ikke det du ønsker. Er du sikker på at det er lite melk som er problemet, og ikke "bare" at puppene dine ikke funker til pumping?

Forøvrig er delamming, altså mme i tillegg til morsmelk, akkurat like godt for babyen som å kun få morsmelk. Babyen får i seg akkurat like mye antistoffer (som er det positive morsmelk har i forhold til mme), de blir bare mer konsentrert i morsmelken om du gir mindre av den. Så det er ikke noe i veien for å bare pumpe det du får ut, og så supplere med mme. Bedre det enn å slite seg helt ut med pumping (for det ER noe dritt....).
 
Du har ikke holdt på så lenge, selv om det garantert føles sånn. Hvis du har en pumpe og/eller trakter som ikke passer puppene dine, vil du ikke få ut så mye.
Har du forsøkt å gi pumpemelk på hjelpebryst samtidig mens du ammer et bryst og pumper et annet, og har du fått skikkelig hjelp til ammingen/pumpingen?

Det er ingenting i veien med å pumpe eller gi mme, men amming er jo unektelig mye mer praktisk når det funker, og ofte kan kyndig hjelp fra en ammehjelper være det som skal til. :)

En ting som dessverre ofte kommer langt ned på listen over det som anbefales, er nok mat og hvile til den ammende. De slites ut med tips om alt som skal gjøres av ekstra ting, når løsningen ofte kan være å få lov til å gjøre mindre. Det er lettere sagt enn gjort, men å blåse i alt som heter husarbeid, sove/hvile når babyen sover (selv korte lurer), ta et langt varmt bad, få laget alle måltider osv. kan gjøre underverker. (Og sånn bør det strengt tatt være i barseltiden uansett.)
 
Når jeg pumpet så hjalp det for min del lite å ha babyen i nærheten, da ble jeg bare stresset og det kom mindre melk. Som det ble nevnt over her så er nok mat og hvile viktig, i tillegg hjalp det meg under selve pumpingen å få litt massasje og bli strøket på ryggen, det hjalp meg å slappe av og da så jeg en tydelig forskjell på hvor mye melk jeg fikk ut i forhold til hvis jeg ikke ble strøket på :)
 
I feel ya!
Jeg drakk varm havresuppe ti min før jeg startet power pumping en gang daglig. Ungen var gjerne et helt annet sted. For min del så hjalp det å se på babyen eller video av babyen for å starte slipprefleksen. Så hørte jeg på en pustemeditasjon hvis jeg var superstressa eller bare lydbok eller noe dumt på Netflix. Målet var nemlig å sove og pumpe samtidig. Hadde forhåndsprogrammert alarm på telefonen.

Jeg holdt på slik i nesten et halvt år for å opprettholde. Det tar sykt mye tid og krefter. Orker du å stå i det så kjør på, men det er lov å kutte helt også. Du har virkelig gitt jernet!
 
Vært der du er og jeg måtte også kaste inn håndkle etterhvert og godta at mine pupper ikke er laget for verken amming eller pumping. Og min helse ikke har godt av pumping 24/7. Det å være pumpemamma er utrolig slitsomt! Man er liksom bare en «melkeku». Husker jeg var så misunnelige på de som kunne amme og få kos og hygge samtidig som de gav mat.
 
Du kan leie sykehuspumpe. De vanlige pumpene er ikke bra nok ofte for helpumping. Finnes masse info på YouTube ang exsclusive pumping som er en greie i USA :)
 
Back
Topp