Hjelp får ikke tak i legen, trenger fornyet sykemld!!

junibebi89

Gift med forumet
Jeg var først sykemeldt 100 pr i en mnd med ekstrem kvalme og div annet drit. Også tenkte vi å prøve med at jeg jobber 40 pr nå. Jobbet det forrige uke, og det var blodslit. Reising til jobb med bane og tog tok egentlig knekken på meg bare, så kunne jeg sitte en time kanskje og føle meg ok, også smeller det i hodet mitt og jeg blir dårlig. I tillegg er jeg seff drit trøtt og sliten.

Jeg ringte legekontoret og sekretæren la igjen beskjed til legen om å ringe meg. Hun ringte meg verken i går eller i dag. Og nå sitter jeg med skjegget i postkassen. Jeg vil helst høre på kroppen min og bli hjemme i morgen og ut uka , men kan jeg det uten å ha fått heelt grønt lys fra legen? Syns å huske hun sa jeg kunne trappe ned om det ble for mye og hun kunne fornye sykemld i ettertid. Er det noen som har gjort dette? Opplevd det? Hater å ikke vite ting! Og blir stressa av det her :( :(. Hva hadde du gjort?

Mener det er en regel som sier at legen kan datere en sykemelding tilbake til den dagen du først tok kontakt. Men er ikke helt sikker. Han skulle jo ja ringt opp igjen!!

Blir vanskelig det der, for du kan jo ikke være garantert at legen skriver ut 100 % sykemelding for de dagene du evt ikke går på jobb før du får ny sykemelding.

Og rett etter sykemelding har du ikke rett på å bruke egenmeldinger

Men jeg hadde blitt hjemme om jeg var så dårlig at jeg forventa å bli 100% sykemeldt, evt møtt opp på legekontoret til de åpner i morra og etterlyst noen form for respons på henvendelsen din for flere dager siden.

Mener det er en regel som sier at legen kan datere en sykemelding tilbake til den dagen du først tok kontakt. Men er ikke helt sikker. Han skulle jo ja ringt opp igjen!!

Ja, dokumenterbar kontakt. Dvs i realiteten er hun avhengig av at de på tlf har ført i journal at hun har tatt kontakt

Men i realiteten så tror jeg legene ser litt imellom fingrene på slikt og skriver fra den dagen pasienten ber om som første fraværsdag pga tilstanden

Nå er dette en sykemelding etter påfølgende vurdering og da tror jeg ikke det egentlig er krav om konsultasjon engang... Med mindre det er en viss lengde siden sist konsultasjon

Tusen takk for så raske svar, dere er herlige:). Hun ringte meg faktisk endelig nå kl 6 på kvelden!! Trodde hun hadde gått hjem for lengst. Hun ga meg 100 pr sykemld ut året heldghvis:).

Kanskje hun hørte at jeg var forbannet og stresset ;p.

Ah nå har jeg samme problemet igjen.. kan hende hun ringer snart men hva om ikke? Jeg tenker å forlenge 100pr sykemld min. Blir dårlig av å jobbe så synes ikke løsningen er å dra på jobb i mrg. Hun skulle egentlig ha ringt meg i går, men da det ikke skjedde hadde jeg en dag igjen i dag.. æsj! :(

Da må du ringe i morgen og få en akutt time ettersom sykemeldingen din går ut. Ihvertfall er det sånn det praktiseres på det legesenteret jeg tilhører.

Ja, dokumenterbar kontakt. Dvs i realiteten er hun avhengig av at de på tlf har ført i journal at hun har tatt kontakt

Men i realiteten så tror jeg legene ser litt imellom fingrene på slikt og skriver fra den dagen pasienten ber om som første fraværsdag pga tilstanden

Nå er dette en sykemelding etter påfølgende vurdering og da tror jeg ikke det egentlig er krav om konsultasjon engang... Med mindre det er en viss lengde siden sist konsultasjon
Det skal føres i journalen ;) Jeg er helsesekretær og vi må dokumentere alt. Om det gjøres er jo en annen sak... Men man skal helst til legen samme uka som man har ringt og da, og man må fortsatt være syk når man kommer til legen.

Ah nå har jeg samme problemet igjen.. kan hende hun ringer snart men hva om ikke? Jeg tenker å forlenge 100pr sykemld min. Blir dårlig av å jobbe så synes ikke løsningen er å dra på jobb i mrg. Hun skulle egentlig ha ringt meg i går, men da det ikke skjedde hadde jeg en dag igjen i dag.. æsj! :(
Det går nok bra denne gangen og. Du har tatt kontakt og er jo fortsatt syk, eller ikke arbeidsfør da.

Har du hatt samtale med arb giver? Tror det er kommet strengere regler for hvor lenge en arb taker kan være 100% sm. NAV må etterhvert ha mer dokumentasjon enn bare en sykemelding fra legen. Mener det er snakk om en samtale med arb giver som resulterer i beslutning om at det fortsatt er umulig for deg å jobbe

Men dette vet nok legen din
Skjønner forresten ikke hvorfor hun stadig vekk skal ringe deg opp igjen? Kan du ikke bare få en time da? Legene på vårt kontor har designerte "sykemeldingstimer" hver uke.

Har du hatt samtale med arb giver? Tror det er kommet strengere regler for hvor lenge en arb taker kan være 100% sm. NAV må etterhvert ha mer dokumentasjon enn bare en sykemelding fra legen. Mener det er snakk om en samtale med arb giver som resulterer i beslutning om at det fortsatt er umulig for deg å jobbe

Men dette vet nok legen din
Skjønner forresten ikke hvorfor hun stadig vekk skal ringe deg opp igjen? Kan du ikke bare få en time da? Legene på vårt kontor har designerte "sykemeldingstimer" hver uke.

Ja er egentlig bedre det nå.. hin ringte aldri i dag faktisk.. så føler meg litt stuck. Men ringer i morgen og sier jeg må snakke med en lege og få sykemld videre :( håper det går smooth.. og ikke masse krims krams

Og fra nå av,- aldri mer si ja til tlf kontakt piss.. hater å sitte å vente ved tlf i to dager også ringer hun søren meg ikke. Blir helt stressa av det. Så no more tlf. Bare piss !

Back
Topp