Hjelp! Ekstrem smerte i rumpa?!

Ninus1

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Septemberlykke 2021
Hjelp! Har siden i går hatt ekstrem smerte i «rumpa». Siden onsdag når jeg gikk en lang tur her jeg følt meg stiv i setet og hoftene, men i går når jeg skulle snu meg i sofaen for å skru av en lampe skøyt det en smerte inn på venstre side av rumpa. Kjennes stivt ut nederst i ryggen, men selve smerten sitter altså i rumpa og stråler nedover i låret. Noen som har erfaring med dette og smertelindring? Nå gjør det vondt å gå, sitte og ligge så holder på å bli smågal:arghh:

Hjelp! Har siden i går hatt ekstrem smerte i «rumpa». Siden onsdag når jeg gikk en lang tur her jeg følt meg stiv i setet og hoftene, men i går når jeg skulle snu meg i sofaen for å skru av en lampe skøyt det en smerte inn på venstre side av rumpa. Kjennes stivt ut nederst i ryggen, men selve smerten sitter altså i rumpa og stråler nedover i låret. Noen som har erfaring med dette og smertelindring? Nå gjør det vondt å gå, sitte og ligge så holder på å bli smågal:arghh:
Synes dette høres ut som bekkenplager, kanskje? Jeg har ikke noen erfaring med det selv, men det er det sikkert mange andre her inne som har og som kan svare deg bedre. Tror feks kiropraktor kan hjelpe på plagene. Håper det blir bedre for deg snart!

Jeg har d samme. Er skikkelig pain. Eneste som hjelper meg er å få behandling hos kiropraktoren min. En manuellterapeut kan gjøre samme nytten da. Men d jeg gjør som hjelper litt på smerter er varme, og sitte på ball å få bevegelser i bekkenet slik at det ikke stivner skikkelig.
Masse god bedring.

Noe lignende jeg har også. Stammer fra nedre del av bekkenet pga bevegelser mellom leddene. Er vel det som er bekkenløsningsplager, men jeg har ingen diagnose på det. Jeg klarer å fungere nogen lunde, men er sykemeldt fra den mest aktive og fysisk krevende jobben

Dette høres ut som bekkenplager ja. Du må skru ned aktivitetsnivået ditt med en gang. Målet er at du ved aktivitet ikke skal bli verre og verre,men holde det mer stabilt. Akkurat må høres ut som du må ta det helt med ro noen dager og bli bra. Bekkenplager går egentlig ikke over før ungen er født,men kan bli verre i løpet av svangerskapet og ved for stor belastning. Noen opplever bedring når babyen er så stor og synker ned i bekkenet,men jeg ble ikke noe bedre av det sist gang i alle fall.

Høres ut som hvordan bekkenleddsmertene artet seg for meg i første svangerskap. For meg hjalp det med varmepute (på helsekosten har de en avlang en som kan legges fra hofte til hofte) prøve å lirke og lure litt med småbevegelser, og lett tøyning.. Og også passe på å sitte i gode hvilestillinger i sofaen - puter under knærne og god støtte i korsryggen :) Dette fikser ingenting, men kan lette litt, noen ganger fungerte det, andre ganger ikke.. Det er først og fremst aktivitetstilpasning som fungerer, i den forstand at man prøver å unngå forverring og enda mer nedsatt funksjonsnivå :happy:
Denne fra Folkehelseinstituttet synes jeg er fin:
https://www.fhi.no/fp/gravide-og-fo...ilm-med-kunnskap-og-rad-om-bekkenleddsmerter/

Vondt inni rumpemuskelen og stråling nedover beinet tyder på at det er noko som klemmer på isjasnerven. Det er ganske vanlig, og sikkert relatert til bekkenløsning som dei andre skriver. Alt blir meir lealaust, og det kan irritere musklene rundt. Så blir det ei lita hevelse som presser på isjasnerven. Varme hjelper og så må du berre ta det med to til det går over og prøve å regulere aktiviteten så du unngår at det skjer igjen:Heartred

Høres ut som bekkenplager av noe slag, det er jo vanlig å ha når man er gravid. Varme pleier å hjelpe mot sperter. Legg en varmeflaske på f. eks, også kan du kanskje prøve å masere lett. Hvis du ikke greies selv med hendene kan du ta en tennisball mot veggen og lenne rompa/hofta mot den og rulle den rundt. Det er også kanskje lurt å dra til en fysioteraput eller noe hvis det ikke blir bedre. God bdering!

Siterer de over.. Varme kan lindre, jeg har god nytte av litt massasje, og gjerne med tennisball/massasjeball.
Ville tatt det på alvor med en gang, det er lenge igjen av svangerskapet.. Hadde en del problemer med det samme sist svangerskap, og i etterkant. Kiropraktor og akupunktur hadde jeg god nytte av.. Da får du nok noen gode øvelser du kan bruke hjemme også. God bedring :Heartpink

Back
Topp