Hjelp! Brystbetennelse...:(

Mininr3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Oktoberlykke2020❤
Kom kastet på meg igår kveld med feber og en forferdelig vond pupp. Jeg har stått i dusjen i timesvis, prøvd å pumpe (kommer bare noen få dråper), legger han til på den puppen hele tiden, men det blir jo ikke bedre.. Er det noen andre tips eller kun lege? Legen min er forsåvidt helt grønn når det kommer til graviditet og baby.. Ikke får jeg reist til legen med det første heller, kjøre selv er uaktuelt så svimmel som jeg er..

Har du massert samtidig som du ammer/pumper? Varme omslag, hyppig tømming osv er liksom det man anbefaler og så legekontakt selvfølgelig..

Ringt ammepoliklinikken, men det er jo en time unna.. De skulle ringe meg tilbake da. Masserer når han spiser ja. Pumpinga ga jeg opp her.. Får pakke inn puppa litt mer og prøve igjen om litt:)

Uff.. Stakkar.. Håper ammeklinikken ringer deg opp igjen snart og at du får den hjelpen du trenger!

Fant dette på ammehjelpen.no :

Hvordan behandles brystbetennelse?
Hyppig tømming av brystet i ett døgn er alltid førstevalg som behandlingsform. Dersom du er veldig dårlig, har høy feber og sterkt nedsatt allmenntilstand, oppsøk lege med det samme.

Barnet er den beste til å få ut melken, så la barnet die minst hver andre time på dagen og minst to ganger om natten, eller oftere etter behov.
Er det for vondt å amme, eller om barnet ikke vil die så ofte, kan du pumpe eller håndmelke varsomt i stedet. God håndhygiene er veldig viktig!

Smertelindring
Uttømming vil vanligvis gi umiddelbar smertelindring. Varme, for eksempel en varm dusj, kan gi god lindring og fremmer utdriving av melken. Ved ødem kan en kald ispose lindre, men dette skal ikke gjøres rett før amming fordi det kan hemme melkeutdrivingen. Noen ganger kan det være nødvendig med bruk av smertestillende medikamenter. Sørg for at legen skriver ut smertestillende medisin som er forenlig med amming.

Hvis du ikke blir bedre og brystet er blitt mykt etter ett døgn med hyppig uttømming, søk lege. Dette gjelder også hvis allmenntilstanden din forverres mye eller feberen blir veldig høy innen det har gått ett døgn.

Håper du får tømt brystet! Masse god bedring!! <3

Uff føler med deg og håper du blir kvitt det snart <3 jeg fikk feber og frost"anfall" og endte opp med antibiotika. Her måtte jeg amme hyppig og pompe omhverandre for å holde igang produksjonen selv om det ble steika tett. Masserte, brukte varmevatt og holdt puppene dekt med ull. Det løsnet til slutt. Hvis du går inn på ammehjelpen.no sine sider så skal de selge slike varmeputer som du kan legge på brystene som er kjempegode! Lykke til <3

Takk for gode ord, tips og råd<3
Jeg dreiv på i nesten to dager før jeg kastet inn håndkle, tok med mini og reiste på føden. Var helt ødelagt i absolutt hele kroppen.. Kanskje ikke så rart, de målte feberen til 40,6:p
Fikk omsider tømt den vondeste puppen, og etter noen prøver av melka fikk jeg medisiner. Nå, etter 3 dager, er formen nesten tilbake:D

Takk for gode ord, tips og råd<3
Jeg dreiv på i nesten to dager før jeg kastet inn håndkle, tok med mini og reiste på føden. Var helt ødelagt i absolutt hele kroppen.. Kanskje ikke så rart, de målte feberen til 40,6:p
Fikk omsider tømt den vondeste puppen, og etter noen prøver av melka fikk jeg medisiner. Nå, etter 3 dager, er formen nesten tilbake:D
Kjempe bra å høre du er på bedringens vei!:) unner virkelig ingen å ha det slik! Klem

Back
Topp