hjelp. bilsalg

turboquattro

Gift med forumet
vi har solgt en bil. skrev at den solgtes i den stand den står som et rep objekt i salgskontrakta. dem kjørte som et svin når dem prøvekjørte den før i dag. nå så har dem sprengt motoren på vei hjem og vi får skylda. det var ingen ulyder osv i motoren når dem reiste herifra. jeg vil ikke betale for en motor dem selv har ødelagt. noen som vet åssen kjøpsloven er her?

turboquattro skrev:
vi har solgt en bil. skrev at den solgtes i den stand den står som et rep objekt i salgskontrakta. dem kjørte som et svin når dem prøvekjørte den før i dag. nå så har dem sprengt motoren på vei hjem og vi får skylda. det var ingen ulyder osv i motoren når dem reiste herifra. jeg vil ikke betale for en motor dem selv har ødelagt. noen som vet åssen kjøpsloven er her?

Om du ikke ante at moteren var i dårlig stand så er det ikke ditt problem.
2 min så skal jeg finne paragrafen til deg

§ 19.
Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Lillezilje skrev:

turboquattro skrev:

Om du ikke ante at moteren var i dårlig stand så er det ikke ditt problem.
2 min så skal jeg finne paragrafen til deg

nei det var ingen feil med motoren da dem reiste herifra. ingen ulyder eller noe. eneste jeg vet var at dem kjørte som et svin når jeg satt på når dem prøvekjørte den. så hva dem har gjort etter dem reiste herifra aner jeg ikke.

de kjøpte varen som den var, varen er betalt og sånn er det med den saken...
vi solgte en bil i sommer, girkassa ble skifta i november i fjor... nå ringte kjøper og sa at den var gåen igjen...ikke vårt problem - men han fikk nummeret til fyren som utførte jobben og han skulle høre hva som var blitt gjort...
vi trenger jo ikke være vanskelige, så lenge vi slipper å betale

bilkjøp er alltid en risiko...

Vi kjøpte bil i år og ikke lenge etter at vi kjøpte den streiket starteren, slik at bilen måtte inn på verksted, men kunne aldri falt meg inn å ringe forrige eier å krevd å få penger til bake eller noe slikt, du sa selv at det ikke var ulyder før de kjørte, ergo deres egen feil, du har ikke noen som var med deg som evt. kan fortelle hvordan det stod til med bilen slik at det ikke blir deres ord mot ditt da?

MammaTilToSmå skrev:
Vi kjøpte bil i år og ikke lenge etter at vi kjøpte den streiket starteren, slik at bilen måtte inn på verksted, men kunne aldri falt meg inn å ringe forrige eier å krevd å få penger til bake eller noe slikt, du sa selv at det ikke var ulyder før de kjørte, ergo deres egen feil, du har ikke noen som var med deg som evt. kan fortelle hvordan det stod til med bilen slik at det ikke blir deres ord mot ditt da?

var kun jeg og min samboer her da vi solgte bilen. 2 timer etter de hadde reist herifra så fikk jeg melding om at oljelampa lyste. syntes det var rart for oljelampa lyste ikke da dem prøvekjørte bilen og reiste herifra (eller før det eller). over 2 timer etter det igjen så fikk jeg melding om at motoren var havarert. kjøper påstår at oljepumpa har røket. men lurer veldig på hvorfor kjøper ikke stoppet når oljelampa begynte å lyse istedefor å kjøre i over 2 timer til med en oljelampe som lyste og som igjen førte til at motoren havarerte. jeg ville stoppet når oljelampa begynte å lyse for å få det skjekket. ikke kjørt videre som dem gjorde. og det var ingen ulyder eller lamper som lyste i bilen da dem reiste herifra.

Spar på meldingene du har fått. Viser jo at de har vært kløner og påført det her selv 

Dersom oljelampa begynte å lyse pga. lavt oiljenivå og de IKKE stoppet å fyllte på så får de jaggu ta det på sin egen kappe. Når oljelampa begynner å lyse er det nesten for sent allerede..

Sjakkruta skrev:
Dersom oljelampa begynte å lyse pga. lavt oiljenivå og de IKKE stoppet å fyllte på så får de jaggu ta det på sin egen kappe. Når oljelampa begynner å lyse er det nesten for sent allerede..

det var nok olje på bilen. vi har skjekket nivået på olja ofte og det var ingen lamper som lyste i bilen eller ulyder i motoren da dem reiste. pick upen (aner ikke hvordan det staves) på oljepumpe har løsna og falt av ifølge kjøper noe som igjen har ført til motorhavari fordi motoren da ikke fikk smøring. men hvorfor stoppet de ikke da oljelampa begynte å lyse etter de hadde reist herifra skjønner jeg ikke. men å kjøre i 2,5 time med en oljelampe som lyser er ikke akkurat smart. jeg vil ikke betale 25000 kr eller mere for å rep en motor fordi kjøper ikke stoppet for å skjekke hva som var feil når lampa begynte å lyse.

Skrev dere ikke kontrakt på at den var solgt som den er ? Hvis alt er nedskrevet og skrevet under av begge parter har de ingenting å ta dere på.

MariSafari skrev:
Skrev dere ikke kontrakt på at den var solgt som den er ? Hvis alt er nedskrevet og skrevet under av begge parter har de ingenting å ta dere på.

jo skrev at den solgtes i den stand den stod som et rep objekt. har kontrakta her som han har signert.

turboquattro skrev:

Sjakkruta skrev:

det var nok olje på bilen. vi har skjekket nivået på olja ofte og det var ingen lamper som lyste i bilen eller ulyder i motoren da dem reiste. pick upen (aner ikke hvordan det staves) på oljepumpe har løsna og falt av ifølge kjøper noe som igjen har ført til motorhavari fordi motoren da ikke fikk smøring. men hvorfor stoppet de ikke da oljelampa begynte å lyse etter de hadde reist herifra skjønner jeg ikke. men å kjøre i 2,5 time med en oljelampe som lyser er ikke akkurat smart. jeg vil ikke betale 25000 kr eller mere for å rep en motor fordi kjøper ikke stoppet for å skjekke hva som var feil når lampa begynte å lyse.

Ok. Jeg mener at de måtte stoppe å sjekke hvorfor oljelampa lyste, og dermed kunnet de antagligvis forhindre motorhavari, så derfor er de dems egen feil.

(Jeg tror det er noen man kan ringe til å slike tilfeller, å spørre om råd og hva loven sier, men jeg kommer ikke i farten på hvem..)

Paragrafen og loven har jeg jo allerede skrevet her

D og den meldinga du fikk som tyder på at døm ikke stoppa når oljelampa begynte å lyse så kommer døm ikke langt med d her vil jeg tro! D er jo ren dumhet å ikke stoppen når den lampa lyser, skjønner jeg å som er jente :P

Cutie Funny Bubbles skrev:
Men må spørre jeg. hva mener han er den pickupen i oljepumpa?

stigrøret på oljepumpa.

Back
Topp