Hjelp! Babyen min hoster og hoster

Engstelig_mamma

Første møte med forumet
Hei,
jeg har en baby på snart 6 mnd. Han har slimhostet siden han var 2-3 mnd gammel. Han har vært kraftig forkjølet et par ganger da storbror kom hjem med alle slags sykdom fra bhg:( Men i de dagene han ikke var forkjølet hoster han allikevel, bare i mindre grad. Har tatt opp med fastlege, ble tatt blodprøve og fant ingenting. Mistenker på astma, derfor prøver vi med forstøvingsappart nå for å se om det hjelper. Men vi ser ingen forandring foreløpig. Det skjærer jo mamma hjerte når jeg hører han hoster døgnerundt og blir vekket av hosting mange ganger ila natta. og det går også ut på hans trivsel og motorisk utvikling fordi han surkler mye når han ligger på magen og tungpust stakkar:( Jeg kjenner at jeg begynner å bli engstelig siden han ikke blir bedre. Er det noen som har tips eller forslag hva jeg kan gjøre for å hjelpe han eller opplevde noe lignende? Har hørt at det er uvanlig at så små baby hoster langvarig!

På forhåndstakk fra en engstelig mamma

Begynte sånn med frøkna her og.
Fra hun var ca 3 mnd.

Hosta og surkla så fort hun rørte på seg.
Førte også til ammetrøbbel fordi hun ikke fikk puste ordentlig.

Hun fikk i tillegg rs-viruset da hun var 6.5 mnd..
Ble enda verre etter det...

Hun fikk flutide og ventoline på vanlig pustemaske, og ble merkbart bedre med en gang.

Fikk henvisning til barnelege og var der et par mnd senere. Fikk diagnosen astma med en gang på bakgrunn av lydopptak og film jeg hadde tatt av henne under hosting osv.

Hun går fortsatt på medisiner, er 3.5 år nå.

Hva slags medisiner har dere fått??
Jeg ville mast meg til henvisning til barnelege, de kan mye mer enn fastlege på sånt dessverre...

Høyres veldig ut så astma, så ville kjempa igjennom å få henvisning :)

Her e historien vår veldig lik så Klatremus, berre at minien her fekk RS-viruset når han va 4 mnd.
Blei henvist på 1 års kontrollen og kom t 1,5 mnd seinare og fekk diagnosen samme dag. Merka forskjell på nattesøvnen allerede fysta natto med Flutide :) No har han gått på astmamedisin 1,5 veka, og han har betydelig bedre søvn :)

Last edited:
Var hos barnelege for noe uker siden og barnelegen skrev ut astma medisin til han selv om hun ikke var sikkert på om det dreier seg om astma, ville bare prøve for p se effekt. Han bruker pulmicort fast og ventoline ved behov. Men ingen av de to har gjort han bedre synes jeg:(

Var hos barnelege for noe uker siden og barnelegen skrev ut astma medisin til han selv om hun ikke var sikkert på om det dreier seg om astma, ville bare prøve for p se effekt. Han bruker pulmicort fast og ventoline ved behov. Men ingen av de to har gjort han bedre synes jeg:(
Då ville eg gått tilbake til legen og forlangt henvisning t spesialist og utredning :)

Lungebetennelse kan dei kurera med antibiotika, astma blir du ikkje kvitt ;)
Ta turen tebake t legen, så får me håpa dei finne fort ut av da :)
Det er jo sant! Kryss finger på de finner ut snart hva det er iallfall. Ikke godt å høre ungen surkler og hoster til han blekker seg:(

Høres ut som astma ja.. min eldste fikk diagnosen som 1 åring. Ble først "frisk" da han fikk flutide morgen og kveld fast, har ventoline også ved behov. Så nå er han nesten aldri syk lengre:) (blir straks 6 år) men må ha medisiner fast hvis ikke er det på ann igjen..

Back
Topp