Hjelp! Baby vil ikke sove i senga si!

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Jakob er nå 1 uke gammel og vi sliter sånn med å få han til å sove i senga om natta. Han begynner å gråte etter kanskje 15-30 min og vil heller sove på mammas eller pappas bryst. Der kan han sove i 3-4 timer. Dette gjør jo til at vi knapt får sove selv. Noen tips til hvordan vi skal gå frem her? Vi lar han ikke gråte mer enn kanskje 1 min, så tar vi han opp. Burde vi være tøffere? Sengen hans er en Bedside crib med babynest og lammeskinn oppi der. Ligger med lett dundyne.
 
Sliter med akkurat det samme :( uansett hvor godt han sover i fanget vårt så våkner han når vi legger han i senga.. snakket med jordmor om det idag på avslutningssamtale og hun mente vi burde la han sove med oss i et nest e.l. Hun mente det ikke var vits i å legge rutiner enda og at det var bedre at vi fikk sove litt. Så inatt skal vi prøve babynestet mellom oss [emoji4]
 
Jeg er litt motstander av å skulle «tvinge» dem til å sove alene om de åpenbart viser utrygghet ved det. Men hva med å bruke feks skinnet og dyna på dagtid og i sengen deres en periode, så blir luktene kjente, og kanskje luktene deres setter seg i det også? Med eldste hadde vi ikke nest, men en ammemadrass som vi kunne kneppe ned sidene på når vi ammet. Den ble raskt luktende trygt! :)
 
Smart tips fra asil. Er nedtet forresten kaldt oppi? Reagerer han på varmeendringen? Ellers la han sove oppå dere, selv om det er slitsomt og bytt på så en av dere sover mens den andre har ungen. Prøv å venn han til senga gradvis. Det går seg til etterhvert. Stikkordet er etterhvert... Husk at baby er vant til å bo inni magen med konstant nærhet og varme osv. De første ukene er tøffe og utforende, så mitt motto er å tilpasse seg helt til babyens døgnrytme og behov, sånn ca, også kan man innføre rutiner og "sånn man vil ha det" etterhvert.
 
Prøvd å svøpe? Babyer er vant til nærhet og trange plasser. Ved å svøpe de «stramt» i et teppe gir det trygghet. Men en uke gammel baby skal ha kos og nærhet, de kjenner hjerteslagene dine fra magen. Tror ikke du får en så liten baby i rutine hvis ikke den velger det selv.
 
Greier han å sove ved siden av deg i senga di, ikke bare direkte oppå en av dere?
For det er jo en start...
 
*sniker*

Les om fjerde trimester. Man kan rett og slett ikke forvente at et barn som nettopp kom til verden skal "finne seg i" å bli lagt alene. Verden er stor og utrygg, og mamma og pappa representerer det som er kjent og trygt.

Finn metoder som fungerer slik at alle får søvn (vi har praktisert samsoving, baby får trygghet - mor og far får søvn).
 
Skriver under på svøping, det hjalp gutten vår å få sove. Og så er jeg enige med alle de som sier at en så liten baby skal få det han trenger av nærhet og kos. Ammer du til han har sovnet? Da kan du kanskje ligge på siden og amme, på senga deres. På den måte kan du enten sove litt selv eller prøve å snike deg ut?
 
Her så varmet jeg opp ett pledd og når jeg la han oppå det i senga så gikk det bra. Å legge han i kald seng da var det garantert at han kom til å våkne :)
 
9c226c2423f4211cfaa3327c6993f1c1.jpg

Dette «babynestet» hjelper oss en hel del [emoji4]
 
En t-skjorte som lukter av deg sammen med ham.I hans seng. Og så introduserte helsesøsteren min et begrep med trappetrøst eller noe i den duren. Vinprver først å snakke til barnet, deretter holde en hånd og stryke på brystkassen eller lignende før vi evt plukker ham opp. Kan det fungere for å roe ned?
 
kjenner jeg blir stresset jeg :p
Kan ikke huske at jeg slet så mye med frøkna på 7... men kanskje fortrengt det..?
Håper at det ikke blir alt for mye stress og slit med den sovingen. Det jeg husker er at jeg måtte vugge/rugge henne i søvn.... men da sov hun også
 
Sniker fra november. Vi hadde det på samme måte med frøkna født i 2014. Det tok en god stund etter fødsel før hun sov godt i egen seng, selv rett ved siden av meg. Vi vekslet på å ha henne på brystet om natten. Etterhvert la jeg henne rett oppå en liten dundyne i vår seng, så begynte jeg å forflytte dundyna med henne oppå over i hennes seng.

Men problemstillingen er ganske vanlig, de vil jo helst ha trygg og god hudkontakt den første tiden etter ni mnd i magen, så det er bare sånn at det blir lite søvn i starten. Dere må bare bytte litt på. Jeg sov også halvveis sittende i sofaen med babyen i armene de første nettene. Bygde opp med dyner og puter. Da sov vi ganske greit alle sammen :) bare hold ut, det blir bedre og lettere etterhvert [emoji173]️
 
Back
Topp