Hjelp ang søvn

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Helsesøster er håpløs, så spør om råd her!

Leah er klistremerkebaby, ekstrem variant. Skal sove på oss hele tiden, må tvinges i søvn med bæresele 90 prosent av tiden og nekter bilstol/vogn. Krevende med stor K. Sover gjerne 5-6 dupper på mellom 20 min til 2 timer (det siste er sjeldent, oftest 40-50 min) på dagtid. Våken 1-1,5 time.

MEN så kommer natten. Når hun først sovner mellom 21-22 som oftest (da gjennom bæring i bæresele først og så amming) er hun verdens enkleste. Våkner for mat 2-3 ganger, men er bare å legge på puppen. Sovner tvert. Samme med bleieskift. Sånn har det vært fra starten med få unntak.

Har nå bestemt at prosjekt sove-selv må starte opp. Men ja, jeg er litt i villrede angående enkelte ting. Planen er å ta opp ved gråt, legge ned, opp etc. Ingen gråtekur og lignende ;) Har laget klar plass til henne i sprinkelsengen (rommet hennes er vegg i vegg med stuen) som ligner på sovemiljøet i bedsiden ved sengen vår. Lettere å ha henne der da soverommet vårt er rett ved kjøkkenet = bråk.
  1. Bør vi starte med slik rutine til HVER dupp/soving i starten? Eller bare noen få? Hvilke?
  2. Hun kan til slutt bli veldig overtrøtt og skrike/gråte lenge uten at noe hjelper - så hvor lenge bør jeg prøve metoden før jeg gir meg? Eller bør jeg fortsetter leggingen når hun har roet seg ned igjen? Hvor lenge er liksom maks man bør prøve før man kaster inn håndkleet?
  3. Hva gjør jeg med soving når vi ikke er hjemme ("heldigvis" sjeldent)?
  4. Ødelegger en tur i bæreselen (for eksempel når vi skal ut) noe i starten og bør unngås?
Kom gjerne med flere tips! Kjenner jeg er helt blank på dette :) Eneste jeg er bestemt på er at det skal prøves ut i tråd med Leah sine behov. Fungerer det ikke går vi tilbake til bæring og "samsoving" på dagtid. Men jeg ser hun, til tross for et stort behov for nærhet, kan om hun vil ift hvordan natten går.
 
Jeg har begynt å lagt min i grindsenga når han skal sove dupp på dagtid å. Mindre bråk og rolig der. Og skulle jeg trenge en hvil kan vi duppe samtidig uten å tenke på babycall. Og så blir det lettere på legging om kvelden for da vet han at inne på soverommet er det sove tid.

Andre steder bruker vi vogn. Eller bilstol når vi kjører. Men han sover ikke så lenge der.
 
Soving i sele burde ikke ødelegge noe, ulike søvnassosiasjoner = ulikt resultat.

Ville prøvd å starte leggetid vesentlig tidligere, typ 6-7, og få inn rutinen på at da er det natta.
Så gjennomføre stell, lese bok feks, si natta og så legge. Amm gjerne i søvn og legg over i egen seng om mulig.

Fordelen med rutinen er at om dere er borte, så etteraper du så mye av rutinen som mulig, og da funker fortsatt legginga.

Personlig orker jeg ikke å drive med sånn opp-ned teknikk for lenge, men så kaver mitt barn seg veldig opp av det. Jeg har heller brukt å ta opp, kose i senga med meg til ungen sovner igjen, så over i egen seng.
 
Sniker..

Så forferdelig slitsomt for dere :-/ Dette høres ut som våres første, bare at hun sov ikke annet om vi trillet henne eller bar henne i bæresele. Og da kun av og til. Annen situasjon da kun hadde kolikk, men "følgene" av dette, etter kolikken var over, er jo at hun aldri fant søvnen selv. Hun er snart 5, og har akkurat begynt å sovne uten vi sitter sammen med henne...

Vi har akkuratt hatt samme "prosjekt" med lillebror, da han har vært mye syk og sovet relativt dårlig. I tillegt prematur og litt "småfølger" av det, som har gjort soveaituasjonene utfordrende. Regner med dere har utelukket somatiske ting, og at det ikke er noe som gjør at hun har vondt el.l.

Vi var nylig hos en søvnekspert/barnelege som hadde div råd (regner med dere har prøvd en del selv)

Han sover kun i vogn ute om dagen , så vi har prøvd at han finner roen selv de gangene. Da fordi han er enklere å legge på dagtid enn for natta. Prøver å ikke trille han i søvn, men legge han i vogna og kun "gynge"litt. Ikke alltid det lykkes, men tenker at det kan være en fin måte å øve seg på da han er veldig trygg i vogna.

I håp om dette skal bedre kveldslegginga... så gjør vi følgende på kveld: vi har samme rutine hver gang, og legges før man blir overtrøtt. Hos oss har det variert mellom 17:45 og 18:30. Er han overtrøtt el overstimulert tar det lengre tid, men holder samme rutine.

Vi leser en kort bok på sofaen, går på rommet, legges i sengen, og så sitter vi en stol ved siden av og synger. Skrur ikke lyset fult av før vi er ferdig å synge (har nattlampe). Så holder vi i handa, til han er rolig. Gråter han trøster vi til han roer seg; men prøver å ikke ta han opp dersom det er kun "syt". Om det er gråt, tar vi han opp jfr opp-og-ned metod. Men han her syter og klager en del før det blir "sikkelig" gråt, tror han prøver oss ut -hvor langt kan jeg strekke grensen? Ofte ler han når vi tar han opp.....

Når han er rolig; prøver vi å trekke oss mer og mer ut av syne. Enkelte dager sitter jeg ved døren, andre dager i gangen utenfor rommet, og noen ganger må jeg sitte ved sengen helt til han sovner. Viktig at de føler seg trygge....

Nå har vi gjort dette en god stund, og det tar ca 1 time (kan ta opp til 3 timer....) bommer vi på tiden, så tar det lengre tid. Er han overstimulert eller i et utviklingssprang kan det ta veldig lang tid. Men prinsippet om å gjøre ting likt, er vist vesentlig... Søveksperten mente det ville ta tid å "omjustere" han fra å bli bært / bysset / trillet i søvn, til å klare å finne roen selv. Prøver å gjøre det samme når han våkner på natta (kan være en gang i timen).

Har ikke noen andre råd enn å ikke "gi" seg når en først har begynt, selv når det står på. En vil være tjent med det når de er eldre (håper jeg ). :)

Vi flyttet han på eget rom når han var 4 mnd, uten det hadde betydning ift kvalitet på søvn, men rutinene har vært de samme.

Vil ikke tro ar en tur i bæresele påvirker noe, så lenge det ikke er vane. Når vi ikke er hjemme (sjeldent) og han skal sove, så har vi ikke fulgt denne rutinen....
 
Har ikke så mange tips for lille her er veldig enkel på legging. Vi starta når ho var 6 uker, med bading/dusjing/ skylle i vask og langt koselig kveldsstell. Amming i stua før ho ble lagt i nestet sitt i stua. Nå blir ho lagt i nestet sitt på soverommet, men fremdeles i senga mi. Tenker å bruke nestet i hennes egen seng når den tid kommer. Når jeg legger ho er rommet mørkt med en liten nattlampe, jeg synger natta sang sier ag jeg er glad i ho og god natt. Da får ho smokk og bamsen sin. Noen ganger må jeg gi ho smokk noen ganger, men ho pleier å ligge å skravle til jo sovner.
Vet ikke om dette var til noe hjelp.

Med eldste hadde vi ca samme rutinen men ho var avhengig av en sånn uro som spilte musikk og lagde lysbilder i taket.

På dagtid prøver jeg holde lik sove rutine hver dag, selv om vi er borte. Sover mye i vogn da hi går mye tur. Ellers sover ho på en dyne på sofaen
 
Er heldigvis ingen sykdom, plager eller lignende inni bildet. Er nok enkelt oh greit at hun har hatt (og fortsatt har) et stort nærhetsbehov som alltid har blitt møtt allerede fra NFI. Der lå hun jo på oss hele tiden på dagtid, men alene på natten (med mindre sykepleierene koste med henne, noe som skjedde ofte :p).

Ville dere begynt med denne rutinen hele døgnet? Altså - til hver legging? Redd hun skal bli for overtrøtt (som er ensbetydende nærmest med full skrik). Planen er sprinkelsengen på rommet hennes dagtid med nest (eventuelt vogn/bæresele om vi er borte) og bedside på siste legging for natten.

Nå begynner vi legging for kveld rundt 20:30-21:00 (alt etter når hun er trøtt). De gangene jeg har prøvd legge henne før dette har hun sovet maks 1 time og så vært lys våken. Slik har det alltid vært.
 
Jeg har ikke så mange gode råd, men selv ville jeg nok startet med bare en lur per dag med ny rutine. Gjerne den letteste, hvis du merker at hun sovner lettere f.eks. på formiddagen. Siden hun er vant til å få mye nærhet når hun skal sove tenker jeg at det er litt voldsomt å bare plutselig kutte ut alt.
Jeg tror ikke det ødelegger noe at hun fortsatt får sove i bæreselen til noen lurer eller når dere skal ut. Hun skal lære en ny måte å sove på i tillegg til den/de måtene hun kan fra før, det er ikke nødvendig å avlære det hun kan fra før.
 
Det med soving er veldig vanskelig og hvert barn har egne behov. Men her skiller jeg veldig på dag og nattsoving. Ved nattsoving er det en rutine som starter med bading hver kveld, før han får på nattpysj. Deretter får han mat i stua før vi går opp på soverommet. Er han våken da så tilbys han mere mat. Så legges han og jeg går. Sier god natt og synger en sang. Dette har blitt fast rutine og han vet det er natt når dette skjer. Jeg starter bading i 19-19.30 tiden. Ofte så sovner han etter å ha pludrer litt for seg selv. Ca halvparten av kveldene våkner han etter ca 1 time og får da mere mat på soverommet, før han igjen blir lagt rett i senga. Bikker han og skriker mye så er jeg mye inn og ut. Tar han opp og koser med han. Trygger han ved at han kjenner jeg er der. Tilbyr ofte mat. Plutselig så sovner han. Han har kun en liten nattlampe på rommet og det er helt mørkt da vi legger oss. Vi har ingen uro eller noe underholdning for han på soverommet og det har fungert bra.

På dagtid sover han i vogn enten inne eller ute. Så for han er dag og natt et stort skille.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å få på plass noen gode rutiner som er gjentagende og skjer hver kveld da hun skal legge seg. Etterhvert vil du kunne legge henne og gå. Hva slags rutiner som fungerer for dere og når hun legger seg må jo dere finne ut av. Da dere har gode rutiner på plass er det også lettere og flytte leggetidspunktet noen min hver dag i den retningen dere ønsker for det er rutinen som forteller henne at det er natt uavhengig tidspunkt.
 
jeg har ikke mer erfaring enn deg, siden dette også er vårt første barn, men vi gjør et poeng utav å skille mellom dag og nattsoving. på dagen sover han i kurv i stua eller i vogn, alt ettersom hva som funker. på kvelden har vi samme rutinen hver dag. tar på pysj og steller mellom 18 og 19. så spiser han siste gang for natta rundt 19 og etter han er ferdigrapet og slikt så går vi inn på soverommet og legger han. har bedside med nest oppi og soverommet er kjølig og helt mørkt. en av oss sitter der til han har sovnet, men det pleier å gå ganske kjapt, for han skjønner hva som skjer der inne når det er mørkt og dyna er på :) har ingen uro eller nattlys eller noe slikt. begynner han å kave så stryker vi på han og legger en hånd på brystet. tar han ikke opp hvis han ikke gråter.

dagen er mye vanskeligere enn natta her, da han bare tuller med duppene og sover maks 3x30 min iløpet av en dag.
alle barn har jo også ulike behov, så søvn er tricky. håper dere finner utav det<3
 
Er heldigvis ingen sykdom, plager eller lignende inni bildet. Er nok enkelt oh greit at hun har hatt (og fortsatt har) et stort nærhetsbehov som alltid har blitt møtt allerede fra NFI. Der lå hun jo på oss hele tiden på dagtid, men alene på natten (med mindre sykepleierene koste med henne, noe som skjedde ofte :p).

Ville dere begynt med denne rutinen hele døgnet? Altså - til hver legging? Redd hun skal bli for overtrøtt (som er ensbetydende nærmest med full skrik). Planen er sprinkelsengen på rommet hennes dagtid med nest (eventuelt vogn/bæresele om vi er borte) og bedside på siste legging for natten.

Nå begynner vi legging for kveld rundt 20:30-21:00 (alt etter når hun er trøtt). De gangene jeg har prøvd legge henne før dette har hun sovet maks 1 time og så vært lys våken. Slik har det alltid vært.
Ikke begynn med nytt regime til hver lur med en gang. Blir bare overveldende for dere begge. Prøv å etabler en ny god nattrutine før du endrer på dagen (eller omvendt, men jeg tenker natta er best å begynne med).

Jeg hadde prøvd ei ukes tid med tidligere leggetid selv om det ikke funker nå, men med den nye rutinen og nye sovemiljøet.
 
OPPDATERING:

Leah har nå sovet 2 av 3 ganger i egen seng på rommet sitt etter å ha blitt bysset i søvn. Problemet har jo både vært å få henne til å sovne; men også sove alene når hun først sover. Har derfor bestemt å ta en ting om gangen.

Begge gangene sovnet hun raskt i armene mine og sov videre i egen seng rett etterpå. 20 minutter første gangen og foreløpig 30 minutter nå (sover godt ennå). Virker ut som at mørkt rom med nestet og t-skjorten min var greien. Håper det fortsetter :)

F755A0EC-04C6-4F7D-A8B4-3F1383AD1A97.jpeg 5F820684-BBEC-44CD-A71B-6DBD1A6CCFC6.jpeg

Et helt annet resultat en når vi prøvde for noen uker siden, antar at hun er ferdig med utviklingstrinn 4.


(Sover forøvrig siste lur før natten rundt kl 18-19)
 
Sov 50 min i sengen i sted, noe som er en normal hvil for Leah. 45 av de alene i sengen.
 
Sniker fra juni, men det vet du jo ;) Liker hun ikke å ligge i vogn? Vi har, som mange poengterer her, skilt veldig mellom dag og natt. Om dagen sover hun bare i vogn. Det har hun gjort siden hun var ca 1 mnd, men da måtte hun puppes/bysses i søvn først. Mener jeg begynte med første lur og utvidet etterhvert som det gikk (de andre sov hun oppå meg). Når hun var 3 mnd sov hun alle lurer i vogna. Vi har alltid måttet trille, men stort sett ikke mer enn 10 minutt (maks).

Om kvelden har hun blitt lagt i sprinkelsenga fra hun var 2 mnd, og hun tok kvelden tidligere og tidligere av seg selv. De første månedene brukte hun ofte 1-2 timer på å sovne, og måtte ofte bysses. Det avtok gradvis og fra rundt 4 mnd har vi ikke trengt å bysse henne mer. Men vi måtte sitte og holde henne i hånda en stund, men når hun var ca 5 mnd sluttet jeg med det og, og gikk kun inn for å gi smokk.

Nå hyler hun om jeg prøver å legge henne i senga om dagen, tror hun er redd for at det «allerede» er natta igjen, haha! Men sovner alltid fint i vogna på dagen, og sovner av seg selv i senga på kvelden og sover hele natta. Hun er 6,5 mnd.

Så vi har tatt alt veldig gradvis, etterhvert som hun har vært klar for det :) håper det blir sånn for Leah nå og!
 
Høres nesten likt ut som hos oss, men lille kan sove i bilstol og vogn, og kan da sove en stund.

Problemet våres er hjemme på dagtid. Da skal han BARE sove på meg, ikke i senga på stua, nestet i sofaen, eller vogna.
Han våkner så fort vi legger han ned og er lys våken, men hvis vi ikke flytter på han kan han sove 1,5 time.

På kvelden er han skikkelig vanedyr. Nå er rutinen: bad, pyjamas og bleieskift før jeg og han sitter i senga vår og ammer til han sovner og så legges han i egen seng våkner alltid litt men sovner fort igjen selv. Pappa prøvde å legge i går og det var tydeligvis ikke godkjent, og det spiller heller ingen rolle når vi begynner leggingen. Han sover aldri før etter 21 uansett.
 
Dette er nok et utradisjonelt råd, men jeg gjør bare akkurat det som føles best for oss. Nå for tiden legger jeg meg med lillebror på kvelden. Sovner stort sett med puppen, men innimellom synger jeg og koser han i søvn om han våkner litt til. Jeg passer på at han har en koseklut og tilbyr smokk som skal avlaste puppen når den er klar for å pensjoneres.

På dagtid ligger han å sover i den samme senga. Bæres eller ammes i søvn ca. 2-3 timer etter han er våknet sist. Leggetid på kveld tar jeg etter nær han ser trøtt ut. Noen dager kan han fint sove alene på dagen, og i noen perioder har han trengt noen i rommet som koser og shhsher han tilbake til søvnen innimellom.

Storesøster her har vi brukt så mye tid og råd om søvn, men det har tatt evig tid. (Ikke aktuelt med såkalte skrikekurer - barna våre får nærhet når de trenger det.) Hun blir fortsatt lagt av en av oss på kvelden (blir snart 5) og vi snakker litt om dagen/synger og koser og blir der til hun har sovnet. (Og først som nesten 4-åring begynte hun å stort sett sove hele natten gjennom.)

Og vet dere hva? Det liker jeg. Vi skal ikke ha fler enn to barn, så det er noe vi har tid og lyst til. Det er noen fantastiske kosestunder og deilig avbrekk før kvelden for de voksne.

Jeg er sikker på at dere finner noe som fungerer for Lea og dere. Mitt råd er vel egentlig å akseptere situasjonen og finne glede i det dere gjør for å få henne til å sove.

Det kan jo også hende at hun egentlig kunne trengt litt mer våkentid mellom duppene og da sovnet lettere og sov lenger. Og at det igjen gjorde henne mer uthvilt og klar for lenger våkenstrekk.
 
Sniker fra juni, men det vet du jo ;) Liker hun ikke å ligge i vogn? Vi har, som mange poengterer her, skilt veldig mellom dag og natt. Om dagen sover hun bare i vogn. Det har hun gjort siden hun var ca 1 mnd, men da måtte hun puppes/bysses i søvn først. Mener jeg begynte med første lur og utvidet etterhvert som det gikk (de andre sov hun oppå meg). Når hun var 3 mnd sov hun alle lurer i vogna. Vi har alltid måttet trille, men stort sett ikke mer enn 10 minutt (maks).

Om kvelden har hun blitt lagt i sprinkelsenga fra hun var 2 mnd, og hun tok kvelden tidligere og tidligere av seg selv. De første månedene brukte hun ofte 1-2 timer på å sovne, og måtte ofte bysses. Det avtok gradvis og fra rundt 4 mnd har vi ikke trengt å bysse henne mer. Men vi måtte sitte og holde henne i hånda en stund, men når hun var ca 5 mnd sluttet jeg med det og, og gikk kun inn for å gi smokk.

Nå hyler hun om jeg prøver å legge henne i senga om dagen, tror hun er redd for at det «allerede» er natta igjen, haha! Men sovner alltid fint i vogna på dagen, og sovner av seg selv i senga på kvelden og sover hele natta. Hun er 6,5 mnd.

Så vi har tatt alt veldig gradvis, etterhvert som hun har vært klar for det :) håper det blir sånn for Leah nå og!

Nekter vognen.. Men vært mye lettere å legge igår og idag! 5 av 6 dupper sov hun delvis i egen seng igår og idag 3 av 5. De to siste hun ikke sov alene sov hun til gjengjeld 2:00 og 1:40. Så veldig fornøyd og overrasket over hvor bra hun plutselig takler det. Var krise bare noen uker siden..

Vi bysser foreløpig og legger ned sovende. Etterhvert får vi lære mer og mer å sovne selv. Skiller mellom dag og natt - foreløpig ved at det soves på hennes rom i sprinkelsengen på dagtid og vårt rom med bedside kvelden/natten.
 
Takk for mange fine innspill :)

Dagen igår var virkelig spennende! Alle duppene hvor vi lett bysset i søvn for å så legge i egen seng (sprinkelseng med nest på hennes rom) fungerte! Ble nesten litt målløs. Ikke mange ukene siden (slutten av november) det var HELT krise.

Idag har 3 av 5 dupper vært OK å gjøre i egen seng, de to lengste bare makket hun seg og sov 99 prosent av tiden på oss, men til gjengjeld sov hun 2:00 og 1:40!

Og det beste er at leggingen plutselig ikke er mas lenger. Maks 5 min UTEN SELE og det er magisk! Disse to dagene har gjort underverker for psyken ❤️
 
Dog har hun nektet sove alene på natten igår og (for øyeblikket) idag. Men det kan være tilfeldig, skjer innimellom. Lett å legge da i det minste :)
 
Oppsummering første dagene:

Mandag var hun fantastisk! Første dupp var i selen (jeg hos legen og så skulle vi til HS så mannen ville ikke tyvstarte prosjektet selv). Men resterende 4 dupper før kvelden var både UTEN sele og litt i egen seng (20 min første dupp, 45 min den andre - de to siste husker jeg ikke). Å legge for natten gikk også relativt raskt, men da var nok tålmodigheten nådd for hun nektet bedsiden og ville bare samsove. Men tar gjerne samsoving hver natt jeg om hun sover i egen seng fremover.

Tirsdag begynte bra med 3 første dupper i egen seng. Litt usikker på hvor lenge, men hun sov i hvertfall en god stund ene gangen samboer la henne og 25 min midt på dagen. Resten av dagen ville hun bare sove på oss, men sov i gjengjeld 2:00 og 1:40, var tydelig sliten. Kvelden gikk OK, måtte legges 2 ganger men sov til første amming i bedsiden.

Onsdag var ja, et tilbakeslag. Hun våknet veldig tidlig og da ble det 2 veldig korte dupper hvor hun nektet alt egentlig. Sov 10-15 min alene ene duppen, ellers ingenting. Prøvde hver runde. Kvelden sov hun først en time før det var full gråt og hyling. Mistenker reaksjon på pæremos hun fikk tidligere på dagen. Natten ble så som så, endte sovende på meg.

Torsdag var litt varierende. Sov første og siste dupp på oss (bråk hos naboen første og nektet siste). Ellers hhv 40, 30 og 10 minutter alene fordelt på 3 dupper - men ble mye opp og ned. Helt OK natt.

Fredag startet bra med 45 min alene første dupp, men neste dupp nektet hun. Den tredje sov hun kanskje totalt 15 min etter flere forsøk alene og siste før natten brukte vi 1,5 time på å få henne til å sove da hun var overstimulert (usikker hvorfor - ikke alltid lett å skjønne). Sovnet OK for natten; men måtte legge totalt 4 (!) ganger - 2 med vanlig rutine (sove på brystet før amming liggende - løftes deretter i bedsiden) og 2 hvor hun ble bysset lett og lagt rett i bedsiden. Etter siste sov hun OK, men våknet lenge før normalen for første amming.

Dagen idag har startet så som så - første dupp varte bare 30 min med flere forsøk på egen seng uten hell. Nå sover hun dupp 2 og har foreløpig sovet en halvtime for seg selv. Jeg er ikke helt i form idag (feber) og samboer er på jobb 9-21:30, så spent på dagen videre..
 
Back
Topp