hjelp ang lapraskopi??

scrappegirl

Forelsket i forumet
noen spm ang dette:)
*får jeg narkose?
*noen som har blitt gravide etter dette?
*er det dyrt (egenandel isåfall)?
*blir du sykemeldt (eventuelt hvor lenge?)
*hadde du mye vondt etter på?
*kan du gjøre husarbeid ol som før etter du har tatt det eller må man slappe av en uke?

håper noen orker å svare

* full narkose
*ble gravid bare 3 mnd etter det
*kun vanlig egenandel 280kr
*blir sjukemeldt ei uke
*samme dag er det en del smerter men det går raskt øver

ORIGINAL: anonymprøver

noen spm ang dette:)
*får jeg narkose?         JA
*noen som har blitt gravide etter dette?         JA
*er det dyrt (egenandel isåfall)?         VANLIG
*blir du sykemeldt (eventuelt hvor lenge?)             JA, 3dager, men forbud mot visse ting i en uke
*hadde du mye vondt etter på?                    1-2 døgn, så akseptable smerter
*kan du gjøre husarbeid ol som før etter du har tatt det eller må man slappe av en uke?     Tror ikke du vil klare husarbeid de første dagene nei, men er jo forskjellig hvor fort en kommer seg.

håper noen orker å svare

Hva er lapraskopi? *føler meg dum her nå*

*får jeg narkose? Ja!

*noen som har blitt gravide etter dette? Nei, men ikke min feil. Mannen sine løpere er årsaken til at vi fortsatt er barnløse. Men mange har faktisk blitt gravide etter LAP ja

*er det dyrt (egenandel isåfall)? Nei ikke dyrt, tror jeg betalte en egenanndel på 2-300 kr

*blir du sykemeldt (eventuelt hvor lenge?) Tok det på en onsdag, sykemeldt ut uken

*hadde du mye vondt etter på? Synes det værste var narkosen siden jeg ble så kvalm av den. Bare samme dagen da. Og så innmari trøtt, var vanskelig å dra hjem når sykesøstrene ville ha meg opp av sengen. Ville bare sove (det også pga narkosen. Men den reagerer man veldig forskjellig på!
Litt luftsmerter i skuldrene 2-3 dager etter, siden de blåser masse luft inn i magen din for å få bedre plass. De smertene får man smertestillende for, og det hjelper bra. Men litt ubehagelig.

*kan du gjøre husarbeid ol som før etter du har tatt det eller må man slappe av en uke? Fikk beskjed om å ta det med ro de første dagene, men skulle så absolutt røre på meg. Gå en liten tur osv. Det skulle hjelpe for luftsmertene.

Håper jeg var litt til hjelp nå! [:)] Helhetlig var det ikke ille altså[;)]

ORIGINAL: MammaMia98

En kikkhulls operasjon der de går inn i magen ved hjelp av et lite instrument og kikker innvendig på eggledere og underlivet generelt. Sjekker bl.annet om du har tette eggledere ved å helle kontrastvæske gjennom egglederne for å se om det renner ut igjen (ved hjelp av ul også så klart).
Får også sjekket endemetriose, cyster osv...
Går inn gjennom navlen og et lite snitt lengre ned på magen.

ORIGINAL: kate

En kikkhulls operasjon der de går inn i magen ved hjelp av et lite instrument og kikker innvendig på eggledere og underlivet generelt. Sjekker bl.annet om du har tette eggledere ved å helle kontrastvæske gjennom egglederne for å se om det renner ut igjen (ved hjelp av ul også så klart).

Makan! Det hørtes veldig vondt ut! Takk for utfyllende svar [:)]

ORIGINAL: kate

Makan! Det hørtes veldig vondt ut! Takk for utfyllende svar [:)]

Man får heldigvis FULL narkose under selve operasjonen da, så merker jo INGENTING da... men etterpå er det litt ubehagelig [;)]

Back
Topp