hjelp ang blomster og solforhold

linhara

Andre møte med forumet
Jeg kan ingenting om planter og planting. jeg har funnet planter jeg ønsker meg og som har riktig hardhetsgrad i forholt til der jeg bor. Det jeg lurer på er plantenes krav til sol. på noen planter står det at de krever full sol, andre tåler litt skygge. hva menes egentlig med dette. full sol er det sol fra tidlig om morgenen til solen går ned om kvelden? hvor mange timer og når på dagen kan solen være borte for at det er litt skygge og ike mye? jeg kan virkelig ingenting om dette så håper noen kan hjelpe meg:)

ORIGINAL: linhara

Jeg kan ingenting om planter og planting. jeg har funnet planter jeg ønsker meg og som har riktig hardhetsgrad i forholt til der jeg bor. Det jeg lurer på er plantenes krav til sol. på noen planter står det at de krever full sol, andre tåler litt skygge. hva menes egentlig med dette. full sol er det sol fra tidlig om morgenen til solen går ned om kvelden? hvor mange timer og når på dagen kan solen være borte for at det er litt skygge og ike mye? jeg kan virkelig ingenting om dette så håper noen kan hjelpe meg:)

Det har vel egentlig ikke så mye med antall timer sol etc, mener jeg.
En plante som trives best i skyggen bør plantes der det er mer skygge enn sol iløpet av dagen- noe sol tåler de nok alle sammen. Men ikke plasser den i sol-veggen- der det blir varmest iløpet av dagen når sola står rett på.
En plante som tåler sol kan du plante hvorsom helst, der det er mer sol enn skygge- gjerne i solveggen og på solrike plasser ellers. Planter som står i solveggen trenger gjerne endel vann, som man bør særlig huske på om det er noe tak over f.eks. Ellers står jo regnet for en del av vanningen, om det regner med jevne mellomrom [:)]
Og vanning bør vel helst gjøres i kveldingen, når sola er på tur ned eller har gått ned- så plantene får natten på seg til å trekke i seg den fuktigheten de trenger uten at sola tørker opp fuktigheten når du vanner i solsteiken...

Eier ikke grønne fingre så her er det null planter[:)]

Back
Topp