Hjelp! 2-åringen min våkner hver eneste natt..

Azyria *3barns mamma*

Forelsket i forumet
Han hadde en lang periode der han sov hele natten, så plutselig begynte han å våkne hver eneste natt. Det er kanskje kun 1 natt i uken han sover hele natten. Han sovner som oftest ikke før tidligst halv 9. Legger han mellom 7-halv 8 om kvelden. Jeg har kuttet ned på sovingen om dagen fra 2,5 timer til 1,5 time. Men dette hjelper ikke.. Bør jeg kutte enda mer ned? Problemet er at han er kjempetrøtt på dagen, og ser jo ut som han har veldig behov for dagsoving enda..

Min blir 2 i oktober og sover ikke lenger på dagtid..Han sov lenge hele natten,men nå den siste måneden har han våknet hver natt.(begynte da bhg startet igjen) Her håper jeg det bare er en periode han er inne i og at det snart gir seg.Han sovner kl 7 da,er våken 1 gang på natt og sover til 7-7.30.

Når sover han på dagtid da?
Kanskje du legger han for sent på kvelden og at dermed er overtrøtt. Og da tar det gjerne litt tid før de sovner og kan sove dårlig på natten.

esilenot skrev:
Min blir 2 i oktober og sover ikke lenger på dagtid..Han sov lenge hele natten,men nå den siste måneden har han våknet hver natt.(begynte da bhg startet igjen) Her håper jeg det bare er en periode han er inne i og at det snart gir seg.Han sovner kl 7 da,er våken 1 gang på natt og sover til 7-7.30.

Når sover han på dagtid da?
Kanskje du legger han for sent på kvelden og at dermed er overtrøtt. Og da tar det gjerne litt tid før de sovner og kan sove dårlig på natten.

Han sover fra ca 11.30. (i barnehagen) får prøve en kombinasjon av å sove mindre og legge seg tidligere kanskje.. Blir ganske utslitt siden jeg har en 3 mnd gammel jente som også våkner om natten for å få mat.

Jeg tror du legger ham for sent jeg!
Jenta mi er 20 mnd og hun sover gjerne 1-1.5 t på dagen enda og hun må være i seng mellom 18.30-18.45 for å ikke bli overtrøtt! Da sovner hun til kl 19. Men er hun overtrøtt kan hun holde det gående lenge og er urolig hele natta. Våkner tidligere også.
Jeg hadde lagt ham før kl 19. spesielt når en kutter søvn på dagtid også.
De sa jo på nyhetene for ikke lenge siden at barn sover mye mindre nå enn før, og siden vi må opp tidlig så får vi bare legge de tidligere sånn at de får nok søvn selv om det blir lite tid sammen på ettermiddagen.

samme problemet her men vi har nesten aldri hatt en natte sover.... 
Hva skjer når han våkner,? Sovner han igjen raskt?? 
Kan det være at han bearbeider dagens inntrykk??? 
Vår får sove så lenge han trenger på dagen i bhg og oftest sover han ca 1t men de første 2 ukene i  bhg sov han 1 1/2t. 

Vi har det de kaller ett veldig tenkende barn og i å med at han nå er i den alderen hvor han lærer masse hver dag, opplever konflikt situasjoner i form av hvem som skal ha hvem leke og hva som er mitt og ditt så har han også urolige netter de dagene det har vært værst med inntrykk. 
Han sover også dårligere de dagene jeg jobber fordi han er så vandt til at jeg alltid har vært der. 

De vokser jo også en del nå, så kan jo være vokse smerter...Har dere prøvd med massasje før sengetid??? 

Om dette vedvarer ville jeg tatt kontakt med Hs, de kjenner dere best... Også tror jeg nok det bare er en fase.. 

Jeg har ingen tips, dessverre. Synes bare det er nesten litt "godt" å høre om flere i samme situasjon. Her har han hatt perioder på 1-2 uker som han har sovet natten igjennom uten å høre et pip. Men i en periode nå, har han vært våken alt fra 2-10 ganger hver natt. 

Men *bank i bordet* han sov natten gjennom i natt!! Hurra!

Så..alt jeg har å si er at.. Jeg tror dette går i perioder. Så jeg ønsker deg bare lykke til! :) 

Froni skrev:
samme problemet her men vi har nesten aldri hatt en natte sover.... 
Hva skjer når han våkner,? Sovner han igjen raskt?? 
Kan det være at han bearbeider dagens inntrykk??? 
Vår får sove så lenge han trenger på dagen i bhg og oftest sover han ca 1t men de første 2 ukene i  bhg sov han 1 1/2t. 

Vi har det de kaller ett veldig tenkende barn og i å med at han nå er i den alderen hvor han lærer masse hver dag, opplever konflikt situasjoner i form av hvem som skal ha hvem leke og hva som er mitt og ditt så har han også urolige netter de dagene det har vært værst med inntrykk. 
Han sover også dårligere de dagene jeg jobber fordi han er så vandt til at jeg alltid har vært der. 

De vokser jo også en del nå, så kan jo være vokse smerter...Har dere prøvd med massasje før sengetid??? 

Om dette vedvarer ville jeg tatt kontakt med Hs, de kjenner dere best... Også tror jeg nok det bare er en fase.. 

Vanligvis trenger han bare et raskt bleieskift, så legger han seg fint igjen. Kan ligge opptil en halvtime før han sovner, men ligger vertfall rolig i senga. Ligger i juniorseng, så går ut av senga selv..
Men inatt holdt han det gående i nesten 2 timer..litt skriking og roping, så lå han fint lenge, så var det påan igjen..

Aravis skrev:
Jeg har ingen tips, dessverre. Synes bare det er nesten litt "godt" å høre om flere i samme situasjon. Her har han hatt perioder på 1-2 uker som han har sovet natten igjennom uten å høre et pip. Men i en periode nå, har han vært våken alt fra 2-10 ganger hver natt. 

Men *bank i bordet* han sov natten gjennom i natt!! Hurra!

Så..alt jeg har å si er at.. Jeg tror dette går i perioder. Så jeg ønsker deg bare lykke til! :) 

Takk!
Håper virkelig det bare er en periode ja.. Håper det bedrer seg for deg også!! Slitsomt å ha det sånn..

Prøv å legg han tidligere på kvelden istedet for å kutte enda mer ned på dagsoving når det virker som han trenger den enda en stund.
Om dere pleier legge han 7,prøv å legg han mellom 6-6.30. De skal vel egentlig ikke trenge bleieskift på natten nå med mindre de har bæsjet. Her har jeg ikke skiftet bleie på natten siden han var 5-6mnd. Et bleieskift kan gjøre han mer våken også.

Back
Topp