HJEEELP vil slutte på jobben.

elyzem

Blir kjent med forumet
Hei dere. jeg har ikke noe andre å spørre om.men den må bare ut. Jeg er på 14uker svangerskap snart,og jobber 6 timer om dagen. Jeg er driiiiit lei av jobben på grunn av sjefen min,for vær gang jeg er på jobb tenker jeg at jeg håper han ikke kommer innom engang,og når jeg er ferdig på jobb, gruer jeg meg alltid morgen etter.han er rett og slett sleip, tjener så dårlig,vi sliter oss i hjel på grunn at vi jobber for han. Jeg har så lyst til å bytte jobb, men så tenkte jeg at det er vanskelig å finne jobb når man er gravid. og da mister jeg rettigheten min for mamma permesjon,gjør jeg ikke når jeg slutter? når jeg slutter på jobben og ikke har fått noe andre jobb?
kan jeg eventuelt søke om dagpenger? hvordan blir det med mammapermesjon da?

Er det noe andre alternativ jeg kan gjøre for at jeg slutter på jobben?
Må ha uansett penger på grunn av all regning vær månedlig som må betales.

Kan noen pliiis gi meg svar.
Jeg er så lei meg at jeg griner vær dag, men det medvirker kanskje for at jeg er gravid? 

IKKE slutt i jobben! Ihvertfall ikke nå mens du er gravid. Er jo mye dere selv kan gjøre for å bedre deres egen arbeidssituasjon. For eksempel organisere dere i LO og kreve tariffavtale for å få opp lønna. De kan også hjelpe dere med at sjefen forsurer arbeidsmiljøet deres. 6 timers arbeidsdag er jo under normalen, da. Det vanlige er 8-timers dag, så akkurat der synes jeg ikke du har noe å klage på. Nå er også LO's Sommerpatrulje på veien. Hvis du syns din arbeidsplass trenger et besøk, ring 8 100 1999. 

Det fins også mulighet for å søke svangerskapspenger på psykososialt grunnlag. Da beholder du alle rettigheter som arbeidstaker, samtidig som du slipper å dra på jobb mens du er gravid. 
Snakk med NAV om dette. 

Hvis du sier opp jobben din har du en karantenetid på 8(?) uker hvor du ikke får støtte fra nav, men du kan melde deg arbeidsledig og dermed motta dagpenger etter karantenetiden hvis ikke jeg tar helt feil.

Sannheten skrev:
For 2 uker siden så gledet du deg til å jobbe...har det skjedd noe siden sist?

jeg har gledet meg på grunn å komme i arbeid igjen,men når jeg kom til bake så var det ikke det jeg forventet,min faste daglig leder kolega har tatt da ferie,og jeg har fått alle ansvare, vi har en vikar,hun er veldig flink,men sjefen mener at begge kan jobbe kun 6timer om dagen. men egentlig er det 1 som skal jobbe 100% og andre 80% og jeg har 80% og skal stå for ansvare for alt, synes det blir helt feil, har en fast jobb,men noen ganger jobber jeg forskjellig, jobber når ting passer for jobben min, vill jo helst at jeg jobber faste timer værdag. jeg tjener under det jeg skal egentlig ha,kan heller ikke organisere meg på grunn at han ikke er organisert, så fagforbundet for ikke hjelpe meg å øke lønna mi som jeg egentlig jeg burde ha.

Jeg har vært i fagforbundet ifjor og har snakket med dem om det at sjefen ikke følger tariffen, dem sa til meg at jeg kan melde meg på,men ikke kunne hjelpe meg med å forhøyde lønna mi på grunn at han ikke var organisert, men det gadd jeg ikke,det var derfor jeg ville organisere meg på grunn jeg ville ha hjelp. Jeg vill helst jobbe fult så at jeg jobber 8 timer værdag. men det går ikke for at det er ikke jeg som bestemmer, det er sjefen. før han tok over bedriften var det to 100% som jobber der, og når jeg begynte der så ble det en daglig leder som er 100% og 80%. vi stresser oss på grunn vi skal rekke alt å bli ferdig med det vi må bli ferdig med, 
har vært sykemeld i 6 uker på grunn av kvalming og oppkast vær eneste minutt. 
Og nå som jeg har kommet til bake,ble jeg fort sliten,merker har blitt tregere, og på jobben har vi en stor tempo, så jeg vet ikke lenger jeg 

Dere ansatte bør ta en prat med sjefen din, du kan ikke bare slutte i jobben. Du har jo snart en familie å forsørge, så jeg ville gjort alt jeg kan for å få arb.situasjonen bedre.

jeg vet det, men ingen tør, vi er ikke så mange,vi er bare 9 alle sammen. har jobbet der i over 2 år nå, men har aldri hatt medarbeider samtale.

Det ER faktisk mulig å få jobb som gravid, selv om det ikke er enkelt.
Uansett bør du prøve å holde ut til du kommer deg i permisjon, og så heller legge opp til jobbsøk i permisjonstiden slik at du har en ny jobb å gå til etterpå. :)

ja det var det jeg tenke på, å bare holde meg ut, bare få håpe at det ikke skader babyn min mens jeg er på jobb,da er det en anet sak assa.

elyzem skrev:
jeg vet det, men ingen tør, vi er ikke så mange,vi er bare 9 alle sammen. har jobbet der i over 2 år nå, men har aldri hatt medarbeider samtale.

Med bare 9 ansatte bør det jo ikke være noe problem å få i gang tariffavtale? Organiser dere hele gjengen og krev tariffavtale. 

elyzem skrev:
ja det var det jeg tenke på, å bare holde meg ut, bare få håpe at det ikke skader babyn min mens jeg er på jobb,da er det en anet sak assa.

Er det fare for barnet og jobben ikke kan tilrettelegge, kan du ha krav på svnagerskapspenger. 

jeg har snakket med LO. vi kan bare organisere oss alle sammen,hvem som helst, men så lenge sjefen ikke er organisert for dem ikke hjulpet meg å øke lønnet mitt, siden sjefen ikke er organisert. 

som jeg har lest en del om graviditeten og jobb, stress og mye løfting er vell ikke bra? og det har vi mye av.

elyzem skrev:
jeg har snakket med LO. vi kan bare organisere oss alle sammen,hvem som helst, men så lenge sjefen ikke er organisert for dem ikke hjulpet meg å øke lønnet mitt, siden sjefen ikke er organisert. 

*sukk* Hvis dere krever tariffavtale kan han ikke nekte å organisere seg og da får dere økt lønnen. Dere har tydeligvis snakket med feil person eller misforstått.. Jeg jobber i LO..

Sicily skrev:

elyzem skrev:

*sukk* Hvis dere krever tariffavtale kan han ikke nekte å organisere seg og da får dere økt lønnen. Dere har tydeligvis snakket med feil person eller misforstått.. Jeg jobber i LO..

da er det sikkert en av det ja, så da må han å være organisert når alle er det, men vis kun 4 av oss vill det, får vi ikke tariffavtalen? men hvor kan jeg egentlig vite hvor mye lønn jeg har krav på? 

elyzem skrev:

Sicily skrev:

elyzem skrev:

da er det sikkert en av det ja, så da må han å være organisert når alle er det, men vis kun 4 av oss vill det, får vi ikke tariffavtalen? men hvor kan jeg egentlig vite hvor mye lønn jeg har krav på? 

Minst halvparten eller fler av arbeidstakerne må være organisert før organisasjonen vil fremme et krav. Du har ikke krav på noe som helst utn tariffavtale. I norsk lov fins ingen minstelønn, det står ikke engang at du har krav på lønn i kroner og øre, så hvis arbeidsgiver vil lønne deg med sauer, så kan han i prinsippet det.. 

Sicily skrev:
IKKE slutt i jobben! Ihvertfall ikke nå mens du er gravid. Er jo mye dere selv kan gjøre for å bedre deres egen arbeidssituasjon. For eksempel organisere dere i LO og kreve tariffavtale for å få opp lønna. De kan også hjelpe dere med at sjefen forsurer arbeidsmiljøet deres. 6 timers arbeidsdag er jo under normalen, da. Det vanlige er 8-timers dag, så akkurat der synes jeg ikke du har noe å klage på. Nå er også LO's Sommerpatrulje på veien. Hvis du syns din arbeidsplass trenger et besøk, ring 8 100 1999. 

Det fins også mulighet for å søke svangerskapspenger på psykososialt grunnlag. Da beholder du alle rettigheter som arbeidstaker, samtidig som du slipper å dra på jobb mens du er gravid
Snakk med NAV om dette. 

Så du mener Nav skal gi henne penger fordi hun ikke trives i jobben!?! Fy... sånne holdninger som gjør rmeg irritert!!!

heidu skrev:

Sicily skrev:

Det fins også mulighet for å søke svangerskapspenger på psykososialt grunnlag. Da beholder du alle rettigheter som arbeidstaker, samtidig som du slipper å dra på jobb mens du er gravid
Snakk med NAV om dette. 

Så du mener Nav skal gi henne penger fordi hun ikke trives i jobben!?! Fy... sånne holdninger som gjør rmeg irritert!!!

Dersom mistrivselen er i en slik grad at det tilfredsstiller kravene for svangerskapspenger, så hvorfor ikke? Det må fortsatt søkes om, og jeg ser ikke helt problemet? Hva er det som irriterer sånn med det? 

Back
Topp