Snuppa her har melkeallergi og hadde egg allergi. Egg allergien er vel minst sannsynlig at går over, fikk vi vite.. Idag er snuppa snart 3 og hun har delvis vokst av seg begge allergiene. Vi fikk vite at 90% vokser det av seg innen de er 4 år.
Thuva kan idag spise behandlet egg, rått egg reagerer hun på enda. Melk har vi ikke helt turt å prøve inntil nå, for hun hadde så veldig kraftig reaksjon da hun var 5 mnd, da hun fikk pustebesvær og det hele var ganske dramatisk.
Jeg synes utvalget på middagsglass er blitt betydelig bedret det siste året.
Her i huset lager vi mat til alle med soyamelk (den røde, for den inneholder ikke sukker).
Men når snuppa var mindre, lagde vi ofte pasta, potet eller ris sammen med noe rent kjøtt (kylling, skinke, kjøttdeig) med litt grønnsaker ved siden av som vi moste og blanda ut med litt sojamelk for at det ikke skulle bli så tørt.
Det blir en litt endret livsstil, men man venner seg fort til det. Se på ingrediensene på alt du kjøper og etterhvert så blir du godt kjent med hva du kan kjøpe og ikke. Er flere gryteretter som er melkefri bl.a. Go og mager produktene er melkefrie. Selv om det står at de kan inneholde spor.. Vi sjekka ut dette pga av at Thuva hadde så kraftig allergi, men de er pålagt å skrive det på så lenge det er produsert i samme rom som andre produkter som inneholder melk. Tross kraftig allergi har det aldri vært noe problem med det som KAN inneholde spor av melk.
Når du skal lage kaker, finnes det egg erstatninger på meny og man kan også bruke en teskjed bakepulver pr egg i en oppskrift. Bytt ut evt melk med sojamelk eller en melk dere synes er ålreit å bruke. Vi bruker sojamelk fordi ernæringsfysiologen vår sa at den er best i forhold til vitaminer og mineral innhold.
Lykke til, det går helt supert, bare litt kjipt i starten. Send meg gjerne en pm hvis du lurer på no mer.

Send en mail til toro, så kan du få liste over alle produktene som ikke inneholder melk... det fikk jeg hvertfall, veldig kjekk!