Hjeeelp, baby 9 uker sover ikke!

Elliennenn

Første møte med forumet
De første ukene kunne det variere fra 2 til 5 timer, men de siste tre ukene har han fått et utrolig kjipt søvnmønster:arghh:
Han sover maks 2 timer sammenhengende, for det meste ikke mer enn 1,5, noen ganger ikke mer enn 20 min. Siste uka nesten ikke søvn på dagtid heller, kun i vogna på trilletur.
Han sovner på brystet eller på fanget, men bare vi tenker tanken å legge han ned så er han lysvåkeno_O
Jeg vet han er litt for liten enda til at vi kan regne med at han forstår forskjell på dag og natt osv, men er dette normalt? Han er veldig blid når han er våken så virker ikke som han er så preget selv av så lite søvn da.
Han har begynt å kave fælt ved brystet, og ligger også å kaver veldig lenge med armer og bein når han blir lagt ned i senga (ikke noe kaving i vogna).
Tenker at det kanskje er noe låsninger eller noe og at han bør til fysio?
Noen andre som har erfaring, tips og gode råd? Jeg får jo maks en time sammenhengende søvn og begynner å føle meg ganske desperat:(
 
Det er normalt ja. Ammer i skrivene stund min 9 MÅNEDER gamle baby. Hun sover som regel bare 1-2 timer sammenhengende hele natta :blackeye: rimelig utslitt kan du si. Hun har hatt bedre perioder med litt mer sammenhengende søvn. Men det er helt normalt.
Har babyen «natt» i en lenger perioder hvor han bare våkner for mat og bleier eller pleier han å være våken lenge om gangen ved hver oppvåkning på natta?

Skader ikke å sjekke babyen for låsninger hvertfall. :) jeg har vært til osteopat eller kiropraktor med begge mine babyer.

også normalt med babyer som bare sover på trilletur på dagtid, og veldig slitsomt for deg. Men noen babyer er bare sånn.. For de fleste blir dagsoving bedre rundt 6 måneder hvis ikke før. Men alt går i faser og nettene kan det feks ta laaang tid før blir bra. Første babyen min måtte jeg ut og trille, den andre måtte bæres i sjal/sele til hver lur og våknet hvis jeg la henne ned. Den eldste sov generelt bedre på nettene i perioder, men rundt 9 uker var det ofte amming hver til annenhver time hele natta, den yngste har til nå sovet markant dårligere både dag og natt.
Du er ikke alene og hold ut ❤️
 
Det er normalt ja. Ammer i skrivene stund min 9 MÅNEDER gamle baby. Hun sover som regel bare 1-2 timer sammenhengende hele natta :blackeye: rimelig utslitt kan du si. Hun har hatt bedre perioder med litt mer sammenhengende søvn. Men det er helt normalt.
Har babyen «natt» i en lenger perioder hvor han bare våkner for mat og bleier eller pleier han å være våken lenge om gangen ved hver oppvåkning på natta?

Skader ikke å sjekke babyen for låsninger hvertfall. :) jeg har vært til osteopat eller kiropraktor med begge mine babyer.

også normalt med babyer som bare sover på trilletur på dagtid, og veldig slitsomt for deg. Men noen babyer er bare sånn.. For de fleste blir dagsoving bedre rundt 6 måneder hvis ikke før. Men alt går i faser og nettene kan det feks ta laaang tid før blir bra. Første babyen min måtte jeg ut og trille, den andre måtte bæres i sjal/sele til hver lur og våknet hvis jeg la henne ned. Den eldste sov generelt bedre på nettene i perioder, men rundt 9 uker var det ofte amming hver til annenhver time hele natta, den yngste har til nå sovet markant dårligere både dag og natt.
Du er ikke alene og hold ut ❤️


Det er litt betryggende å høre at flere sliter med det samme:p
Han har veeeldig lange våkenperioder på natta, hjelper ikke hvor mye mat han får. Hele kvelden går med på å få han til å sove, og det varierer med alt fra kl 1 til 04.30 at han faktisk sovner og da våkner igjen etter halvannen time for mat og så direkte til søvn igjen. Så har på det verste sittet våken HELE natta uten pause. Er først etter at han har sovet en første runde på natta at jeg får han til å sovne sånn 10-20 min etter mat. Så når det ikke skjer før på morgenen så snur vi jo døgnet og blir liggende i senga til 11-12 fordi jeg er helt i koma og prøver å få sovet et par dupper når han sover.

Men da er det vel mest sannsynlig bare å bite tenna sammen litt til da :hungover:
 
Det er litt betryggende å høre at flere sliter med det samme:p
Han har veeeldig lange våkenperioder på natta, hjelper ikke hvor mye mat han får. Hele kvelden går med på å få han til å sove, og det varierer med alt fra kl 1 til 04.30 at han faktisk sovner og da våkner igjen etter halvannen time for mat og så direkte til søvn igjen. Så har på det verste sittet våken HELE natta uten pause. Er først etter at han har sovet en første runde på natta at jeg får han til å sovne sånn 10-20 min etter mat. Så når det ikke skjer før på morgenen så snur vi jo døgnet og blir liggende i senga til 11-12 fordi jeg er helt i koma og prøver å få sovet et par dupper når han sover.

Men da er det vel mest sannsynlig bare å bite tenna sammen litt til da :hungover:

Dette høres heftig ut ja ❤️
Da tenker jeg at produksjonen hans av søvnhormon på kvelden ikke har stabilisert seg helt enda :)
Kan være vanskelig å finne en oppskrift som funker uansett, og mine to babyer har vært ganske ulike. Men når de har bikka en måned eller litt mer har jeg begynt å gå opp på soverommet rundt 20-21 også jobbet for å få dem til å roe seg der inne. Enten ved puppen eller i armkroken min mens jeg sitter i senga og vugger. Akkurat det er vel det ene som har fungert på begge babyer :p (Men ikke hver kveld det gikk i starten og vi gikk ned i stua igjen)
Men den første var enkel å få til å «ta natta» selv med mye amming i løpet av natta og hun jeg har nå nektet å sove før 23:30 ganske lenge. Men så begynte jeg å bare gå opp med henne rundt 20:30 også ikke gå ut av soverommet. Tok ikke så mange ukene før hun begynte å ta kvelden rundt 18 fordi hun sov veldig lite på dagen. Våknet hyppig for amming, da, men sovnet oftest igjen etter melk og evt bleieskift.
En del små babyer liker også å bli svøpt i et helseteppe med armene inni eller utenfor teppet.

Håper uansett det går seg til snart! Er veldig slitsomt med lange våkenperioder og hyppig oppvåkning.
Tenker ikke det kan skade å sjekke babyen for eventuelle låsninger heller dersom han virker plaget.
 
Jeg har hatt en som ikke sov. Som bare kavet og var sint og misfornøyd. Måtte bruke bæresjal og være i konstant bevegelse. Etter hvert kunne vi bruke vogn, men han måtte være i konstant bevegelse. Fryktelig slitsomt, men det ble bedre. Bare tok litt lang tid.
 
Har du prøvd white-noise? Her fungerte det veldig bra med hårfønlyd. Finnes på Spotify og Apple Music.
 
Min har også hatt perioder der hun sover lite og dårlig.. da hun var 9uker sov hun kun på meg, i sele, kjøring i bil og trilletur..
Fant ut at min ikke tålte melk, å da hun fikk melkefritt endret mye seg og er per idag mye bedre!
Ingen tegn til MPA(melkeproteinallergi)
 
Hei! Jeg hadde med eldste store problemer med hvil på dagen. Sov om natten, med hyppige oppvåkninger. Sov særs lite på dagen. Gikk for sent til kiropraktor ( 7 mnd), der så kiropraktor låsning i nakke og hofte. Sov for første gang en hel natt etter første behandling. Sov og skikkelige hviler. Kan og sies at eldste hellet ikke klarte å få til amming, vendte seg vekk fra pupp / bananstilling. Jeg fullpumpet meg til eldste var 4 mnd før jeg ikke hadde energi mer ( alenemor). Trilling var eneste som funket litt her , gikk ned 36 kg ved å gå her og der :angelic:

Minste slet med å finne roen selv, sov for det meste på oss, i vogn og ved siden av oss i seng. Veldig mye oppvåkning hele tiden, typ 10 ganger fra h#n la seg. I tillegg er jeg veldig hønemor og har følt jeg har hatt kontroll/ ikke hatt særlig problem med at h#n ikke klarer å sovne selv/ sove alene.Har ennå ikke sovet en hel natt, er nå 2 år og 4 mnd. Kjenner selvfølgelig nå at det er litt kjipt å bruke lang tid hver kveld for at h#n sovner, tar tid fra andre. Minste har nok mer vært en kombinasjon av nærhetsbehov hos minste og meg som la til rette for at vi har vært tilgjengelig/ ikke lagd rutiner/grenser ved søvn.
Ble litt masse skriv her, ville bare vise fra egen erfaring at det er ulike grunner til at baby sover lite.

Jeg fikk tips med eldste om fast leggetid kl 7 selv om de var små. Husker ikke om det var fra 10 uker eller noe ? Funket gull her for at jeg fikk puste litt + søvn før neste oppvåkning.
 
Vil og legge til at søvn avler søvn. Kan være derfor baby sover mye mindre på dagtid nå og.

Og det med sammenhengende søvn har jeg nesten aldri opplevd med de små, veldig vanlig med hyppige oppvåkninger etter de første rolige ukene.

Er utrolig tøft for alle med lite søvn. :dummy:
 
Back
Topp