Hjeeeelp:)

TheValley87

Første møte med forumet
Hei:)
Jeg er så heldig å har et bonusbarn på 4,5.. Han bruker ikke bleie men går alltid på do.. Han har heller ikke hatt noen uhell så lenge jeg har kjent han! Meeeeen, han nekter plent å bæsje på do! Og forlanger rett og slett å få bleie, så han kan stå å gjøre fra seg.. Vi øver å sitte på do, noe han sjeldent har gjort siden han sluttet med bleie.. Men nekter å bæsje.. Vi har prøvd klistremerker, premier gud vet hva ikke vi har prøvd.. Har tom prøvd å ha bleia på mens han sitter på do.. Han klarte å bæsje EN gang sittende på do med bleie på.. Men da fikk han premie.. Men vil ikke gjøre det lenger og vil ikke på do. Han får bleie men må stå på inne på badet, han er 4,5 er greit å holde seg på badet da syns vi.. Men nekter plent å gjøre noe i bleia da også... Noen som har noen gode tips?

Jeg har ikke så mye erfaring i den avdelingen, men hva med å få kjøpt et skikkelig tøfft dolokk som han liker slik at det kanskje blir litt mer spennende å gå på do?

Hvis han er mye hos dere, tror jeg at jeg ville prøvd å gjøre noe med det, hvis ikke, la det bli håndtert det stedet han er mesteparten av tida. Grunnen er at dette kan være så vanskelige problemstillinger at jeg tror de best håndteres over lengre tid og svært forsiktig.

Datteren min hadde også rare 'do aversjoner' i flere år. Hadde fått det for seg at hun ikke overhodet skulle bæsje når hun var på skolen. Fordi hun hadde opplevd det som vanskelig en gang. Ville derfor ikke spise noe særlig om morgenen eller lunch av 'redsel' for at det skulle hende at hun måtte på do iløpet av skoledagen. Vi snakket et par ganger veldig naturlig om det, og etter lang tid løsnet dette av seg selv. Men jeg tror at slike ting kan sitte langt inne. og utifra personlig erfaring så tror jeg ikke så mye på å prøve å presse fram en løsning. Barn må nesten få finne ut av det selv, med litt 'lettere rådgivning' fra oss voksne.

Har dere prøvd potte? Vil han bæsje der?
Eller ha en høy krakk ved do så han får beina opp, og det kan bli lettere for ham å presse? Evnt. med et barnedolokk som er mindre. Kanskje han er "redd" for å falle ned i do?

Kan jo hende dere allerede har prøvd dette, men om ikke, så kan det kanskje være verdt å prøve.

Er han sånn hjemme hos moren sin også???

Back
Topp