Hjeeeelp!!

cs7

Forumet er livet
Skal man kontakte jordmor selv, eller dette noe som skjer gjennom fastlegen?

Jeg er i en litt kinkig situasjon, der jeg egentlig har havnet mellom to stoler.. Pga dårlig oppfølging og kommunikasjon i mitt forige svangerskap (som gikk galt), har jeg byttet fastlege. Dette gjorde jeg den dagen jeg fant ut jeg var gravid. Ny fastlege er fungerende fra 1.august (jeei), men gjeldende lege er på ferie til 1.september (neeeii!!). Med andre ord er det egentlig ingen som har ansvar for meg på en god stund enda.

Har fått time hos turnuslege 8.august, og får bare klamre meg til det enn så lenge.

Ellers har jeg en gyn jeg gjerne vil skal følge meg i svangerskapet, har snakket med han på telefon, men han er selvsgt også på ferie, så jeg får ikke komme til han før han er tilbake igjen (noe jeg ikke vet når er).

Jeg ser at mange av dere andre alt har vært til 1.kontroll osv. Skulle så gjerne ha vært det selv!! Har jo også blitt lovd tett oppfølging i kommende svangerskap (men dette var fra St. Olavs som koniserte meg i januar), og sikkert med beskjed til tidligere fastlege som jeg ikke vil ha noe med å gjøre... Prøvde å fortelle dette til sekretæren i telefonen da jeg ringte, men hun mente det ikke var vits i å komme før i uke12... Blir så oppgitt og frustrert!!!

Pga alt dette får jeg jo heller ikke søkt om tidlig UL.... Noen tips til hva jeg kan/bør gjøre??

Her må man kontakte selv. Jeg har ingen oppfølging før 20.august. heller ikke vært på kontroll enda.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Første kontroll er mellom uke 8 og uke 12, så du har fortsatt tid. Legen vil ofte ikke ha gravide før i uke 12, for det er først da blodprøvene taes.

Første kontroll er mellom uke 8 og uke 12, så du har fortsatt tid. Legen vil ofte ikke ha gravide før i uke 12, for det er først da blodprøvene taes.

Klar over dette, men har mistet før og i tillegg har jeg veldig kort livmorhals pga det ble oppdaget grove celleforandringer som viste seg å være kreft på svangerskapskontroll i desember 12. Har blitt lovd TETT oppfølging, men har som nevnt byttet fastlege pga jeg er misfornøyd med måten hun "fulgte oss opp" da det gikk galt sist (lekket bla fostervæske i uke 14/15, noe hun mente bare var utflod, som resulterte i MA). Har derfor ingen lege å kontakte foreløbig, og heller ingen lege som "føler ansvar" for meg før 1.september.

Kan du ikke ta kontakt med kvinneklinikken på sykehuset? Skader jo ikke å prøve. Skjønner frustrasjonen din! Du vil jo ha oppfølging pga alt som har skjedd. Håper det ordner seg :)

Kan du ikke ta kontakt med kvinneklinikken på sykehuset? Skader jo ikke å prøve. Skjønner frustrasjonen din! Du vil jo ha oppfølging pga alt som har skjedd. Håper det ordner seg :)

Enig :-)

Vår førstefødte kommer mars 2014, lykkelige <3

Jordmor time må du fikse selv.
Men når det kommer til tidlig oppfølging pga din historie så ville jeg ringt st. Olavs og snakket med noen der, har ikke de en fertilitetsklinikk eller noe sånn, mener å huske Noe sånn, Eller bare snakk med de på kvinneklinikken. Ellers så maser du på turnuslegen når du skal dit, h*n kan henvise til tidlig ul.

Jordmor kan også henvise til ul, men da må du få deg en time først og det vet jeg ikke om du får så tidlig...

Takk for svar, jenter! :)
Venter på innkalling fra gyn. Kommer den ikke i løpet av uka får jeg vel kontakte sykehuset for å spørre litt..:)

Ville fått turnuslegen du skal til den 8. Aug til å henvise til UL, skal ikke være noe problem å få det siden du har mista før. Evt. ringt å forklart situasjonen og fått turnuslegen til å sende henvisning med en gang.

Selv har jeg ikke bestillt 1 svangerskapskontroll en gang enda. Skjer ikke så mye spennende og viktig der allikevel, men får vel ringe de en dag. Men har fått time til UL den 20.Aug da pga. prøverør, det var det en turnuslege som henviste til:)

Jeg har vært hos turnuslegen på mitt legekontor. Har fått kjempegod oppfølging både nå, og ved MA i juni. Han har sendt henvisninger pga tett oppfølging dette svangerskapet. Skal tilbake til han på mandag for utfylling av papirer og prøver, det var ikke nødvendig ennå, men han ville se meg en gang til før turnustiden hans var over.

Enig her og, ta kontakt med kvinneklinikken.
Første samtale hos jordmor pleier være rundt uke 14-16.

Jeg hadde ringt til sykehuset. Jeg hadde en MA sist og mistet i uke 13. Da jeg ble gravid nå ringte jeg til sykehuset og snakket med gyn. Da satt de opp en time til UL uten at jeg trengte å gå gjennom fastlegen min.
Her kan man komme til jordmor ved behov og man ringer å bestiller time selv. men jeg bor på et lite sted så det er kanskje litt bedre kapasitet.
Prøv sykehuset først du, om det ikke går hadde jeg ringt jordmor :)

Her oppfordrer jordmødrene (til og med i lokalavisen) alle gravide til å ta kontakt med en gang de finner ut de er gravide. Jeg har time hos jordmor i morgen men kunne faktisk få time på dagen når jeg ringte for noen uker siden.

Back
Topp