Hirsegrøt

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
I går kjøpte jeg økologisk hirsemel på helsekosten for å lage grøt til minstemann. Prøvde d for første gang i går kveld og han likte d veldig godt!:) Han fikk selvfølgelig bare en smaksprøve og d var velling og ikke grøt;) han er 3,5 mnd og var tydelig moden for å få d,da han smattet og begynte å gråte når d ikke gikk fort nok:D
 
Du er nok litt tidligere ute enn oss andre ;)

Begynte litt før 4 mnd med storesøstera, men hun hadde for lengst mista interessen for pupp og var klar for MAT! Mistenker at lillebror ikke har like dårlig tid, han liker pupp! Ammer jo et utall ganger i døgnet. Sikkert over 15 ganger! Kanskje 20 i dag, faktisk. Slutta å telle da han hadde fått pupp 7 ganger mellom kl. 9.30 og 14.00...
 
Du er nok litt tidligere ute enn oss andre ;)

Begynte litt før 4 mnd med storesøstera, men hun hadde for lengst mista interessen for pupp og var klar for MAT! Mistenker at lillebror ikke har like dårlig tid, han liker pupp! Ammer jo et utall ganger i døgnet. Sikkert over 15 ganger! Kanskje 20 i dag, faktisk. Slutta å telle da han hadde fått pupp 7 ganger mellom kl. 9.30 og 14.00...
Er nok helst d ja ;)

Han er veldig glad i puppen her også, fikk ikke gjort annet enn å sitte me puppen ut,spesielt på kveldene..og med fem barn til og et stort hus som har blitt nedprioritert de siste mnd,så var d deilig når han endelig kunne begynne med bittelitt fast føde :p nå gleder jeg meg til å finne en rutine som passer oss og er best for han,siden de to siste kveldene har vært prøving og ikke vært optimal:) men d blir :D
 
Til dere som ønsker å lage grøt selv,så anbefaler jeg hirseflak fremfor hirsemel,ihvertfall i starten da hirsemelet er grovere enn flakene. Her går grøten ned på høykant nå:)
 
Lille knøttet mitt sover allerede 12 timer på natta uten mat, og jeg fullammer. Regner med å måtte begynne med litt grøt noe før enn jeg gjorde med de første 2 slik at han fortsetter å sove leeeeenge på natta! Blir jo fort godt vant.. :p
Gutten er 2 mnd i morgen, og er hjemme fra ferie når han nærmer seg 3 mnd så kanskje et par uker etter det! Nå er det veldig kjekt med bare pupp;) :)
 
Lille knøttet mitt sover allerede 12 timer på natta uten mat, og jeg fullammer. Regner med å måtte begynne med litt grøt noe før enn jeg gjorde med de første 2 slik at han fortsetter å sove leeeeenge på natta! Blir jo fort godt vant.. :p
Gutten er 2 mnd i morgen, og er hjemme fra ferie når han nærmer seg 3 mnd så kanskje et par uker etter det! Nå er det veldig kjekt med bare pupp;) :)
Heldig du da!:D Etter han begynte med grøt sover han mellom 6-8 timer,så pupp og etter d sover han kanskje tre timer:p synes d er helt supert jeg:)) er nok som du sier,man blir vant;p
 
Min er kun 5 uker, så er vel 4-5 mnd til jeg begynner å tenke på grøt :)
 
3,5 mnd er for tidlig i følge helsedirektoratets hjemmesider.

https://helsedirektoratet.no/folkeh...edbarnsernering-mat-og-drikke-det-forste-aret

0416d9f7bf4dbd06890bbdc7ed8b49ea


Mi er 3 mnd og ei uke, kunne ikke falle meg inn å starte enda, spesielt siden hun er prematur. De to helsestasjonene jeg har hørt til med henne sier at hun som for tidlig født har godt av å vente til hun skulle vært fire mnd korrigert, noe som er nesten en mnd etter at hun er det.
Hun er fire mnd den 7 august, og jeg ser for meg smaksprøvestart i september.
 
3,5 mnd er for tidlig i følge helsedirektoratets hjemmesider.

https://helsedirektoratet.no/folkeh...edbarnsernering-mat-og-drikke-det-forste-aret

0416d9f7bf4dbd06890bbdc7ed8b49ea


Mi er 3 mnd og ei uke, kunne ikke falle meg inn å starte enda, spesielt siden hun er prematur. De to helsestasjonene jeg har hørt til med henne sier at hun som for tidlig født har godt av å vente til hun skulle vært fire mnd korrigert, noe som er nesten en mnd etter at hun er det.
Hun er fire mnd den 7 august, og jeg ser for meg smaksprøvestart i september.
Jeg tenker at man ser an sitt eget barn og dens behov for når man introduserer hva:)
Mine gutter er store og trenger mat fra rundt 4 mnd, dattera mi er ikke stor, men var ikke spesielt interessert i puppen. Begge de eldste begynte vi så smått med mat på 4 mnd. Begynner jeg litt før nå er det fordi gutten min er klar for det;)
Han er jo da også født 14 dager etter termin og er stor, så 3,5 mnd teller jo nesten som 4! ;) :p
 
Jeg tenker at man ser an sitt eget barn og dens behov for når man introduserer hva:)
Mine gutter er store og trenger mat fra rundt 4 mnd, dattera mi er ikke stor, men var ikke spesielt interessert i puppen. Begge de eldste begynte vi så smått med mat på 4 mnd. Begynner jeg litt før nå er det fordi gutten min er klar for det;)
Han er jo da også født 14 dager etter termin og er stor, så 3,5 mnd teller jo nesten som 4! ;) :p

Jeg tenker at helsemyndighetene i utgangspunktet vet bedre enn meg, og iallefall bedre enn min tre måneder gamle baby, om hva som er bra for barnet og ikke ;-)
En tre - fire - fem måneder gammel baby har ingen forutsetning for å vite hva han eller hun har godt av mtp blant annet tarmutvikling.

(Edit; ser dog hva du mener mtp 3,5 vs 4 når han er født godt over termin i forhold til min som er født nesten en mnd før)
 
3,5 mnd er for tidlig i følge helsedirektoratets hjemmesider.

https://helsedirektoratet.no/folkeh...edbarnsernering-mat-og-drikke-det-forste-aret

0416d9f7bf4dbd06890bbdc7ed8b49ea


Mi er 3 mnd og ei uke, kunne ikke falle meg inn å starte enda, spesielt siden hun er prematur. De to helsestasjonene jeg har hørt til med henne sier at hun som for tidlig født har godt av å vente til hun skulle vært fire mnd korrigert, noe som er nesten en mnd etter at hun er det.
Hun er fire mnd den 7 august, og jeg ser for meg smaksprøvestart i september.
På sykehuset sa de at jeg kunne begynne når han var fire mnd,ikke korrigert. Men uansett så gjør man d som føles rett for seg og sine :)
 
På sykehuset sa de at jeg kunne begynne når han var fire mnd,ikke korrigert. Men uansett så gjør man d som føles rett for seg og sine :)

Det er rart at samme sykehus anbefaler ulikt i grunn.
Men ja, hver og en velger selv, men håper da virkelig folk velger ut fra fakta fremfor følelser når det gjelder ernæringen til barna sine :)
 
Det er rart at samme sykehus anbefaler ulikt i grunn.
Men ja, hver og en velger selv, men håper da virkelig folk velger ut fra fakta fremfor følelser når det gjelder ernæringen til barna sine :)
Veldig rart. Faktaene er faktisk forskjellige også..i Sverige er noe anbefalt fra 4 mnd,mens her i Norge fra 6 mnd. Men d er en annen diskusjon;)
Hadde B reagert på grøten,hadde vi selvfølgelig kuttet d me en gang,men han elsker d og så absolutt klar for d.. og hirseflak er glutenfritt og økologisk.
 
Veldig rart. Faktaene er faktisk forskjellige også..i Sverige er noe anbefalt fra 4 mnd,mens her i Norge fra 6 mnd. Men d er en annen diskusjon;)
Hadde B reagert på grøten,hadde vi selvfølgelig kuttet d me en gang,men han elsker d og så absolutt klar for d.. og hirseflak er glutenfritt og økologisk.

Ja, man kan lure på hvorfor det er ulike anbefalinger i land som er så tette og så like i grunn. Som nevnt velger jeg å forholde meg til det som blir gitt av anbefalinger fra norske myndigheter, rett og slett fordi det ikke hører til mitt fagfelt og noen kan det mye bedre enn meg :)

Jeg tror L og hadde spist nå om hun hadde fått, utfra hvordan hun for tiden skal ha alt i munnen, men det betyr jo ikke at hun og systemet hennes nødvendigvis er fysisk klar for det enda :)
 
Back
Topp