Hipp hurra for legen!

Kal-El

Forumet er livet
Etter å ha vært syk i 2 1/2, snart 3 mnd. Stort sett hele familien her, med reinfeksjon av antageligvis samme dritt annenhver uke, kanskje huset eller at vi smitter hverandre hele tiden grunnet dårlig inneluft, så var jeg hos legen i dag:

Legen (han lukter det sikkert fra jakka mi): Røyker du?
Jeg: Ja
Legen: Hvor mye om dagen? 20? 30? Svar ærlig (???).
Jeg: I underkant av 20.
*lege sjekker lunger*
Lege: Ok, lungene er helt fine.
*lege sjekker halsen*
Lege: Her var det rødt ja, har du mye slim/betennelse?

Jeg: Ja, mye slim, så mye, så grønt og så selvlysende at det kunne kommet fra mars. Jeg tror hele familien har det samme (forteller historien om huset, hvor syke vi har vært siste 2 mnd.) Vi har barnehagebarn, men nå har vi vært abnormalt mye syke, kontinuerlig. Jeg tviler på at det er virus, for det blir det sjeldent så mye betennelse og betent slim av. Jeg er ganske sikker på at det er streptokokker, stafylokokker, pneumokokker eller mycoplasma. Jeg vil heller ikke bare få Apocilin , Erymax eller lignende, jeg må få vite nøyaktig hva det er jeg har, det gjør ikke noe om du sender bort blodprøver og om det tar en uke, for jeg er garantert ikke frisk om en uke heller , vil gjerne bli kvitt det her, og må jeg ha en type penicillin så må antageligvis hele familien få det også for å bli kvitt det.

*lege tar en halsprøve for streptokokker, finner ingenting*
*helsesøster tar blodprøve for hvite legemer og CRP, hun vasker selvfølgelig ikke fingrene, bruker ikke hansker, og trykker gjentatte ganger på stikkstedet med skitne fingre før hun setter stikket*

Lege: Crp på 12, sikkert virus, men du kan jo få Erymax en uke eller to og se om det hjelper?
*jeg rister oppgitt på hodet* (hørte han ikke hva jeg nettopp sa tidligere?)

Jeg: Ok, men lav Crp og lite feber er typisk for Mycoplasma, kan vi ikke ta en test på det da?
Lege: Joda, men vil gjerne se det ann en uke eller to, så kan vi ta en test på det...

Hvorfor i all verden vente en uke eller to? Jeg har jo allerede fortalt at jeg har vært syk i 2 1/2 mnd. Er en/to uker fra/til viktig da?
Så nå er jeg like langt, og nok en gang fått bekreftet at de fleste allmennleger er initiativløse stokkmaur, og i tillegg et skittent stikksår som jeg kan kose meg med.

Jeg har skifta fastlege en god del ganger de siste årene og har enda til gode å finne en lege som er oppriktig interressert i å finne ut hva som er galt og hva man kan gjøre for å rette på det.

Flest mulig pasienter på et samlebånd, et hundretalls ulike "diagnoser" = penger..

[:@]

Er ikke det flott?? Sjokkerer meg faktisk ikke i det hele tatt... Vært borti flere sånne leger, så har nesten ikke lyst til å dra til legen når jeg er syk lenger, for du vet hva du møter når du kommer dit...

*God bedring*

ble plutselig veldig glad i fastlegen min[:)] tror seriøst han er den mest dyktige og omsorgfulle legen jeg har vært borti!!!
*god bedring*

Bytt lege og bytt hus [:)]

God bedring, synes oppriktig synd på dere!

Velkommen til legeverden[;)]

Jeg har vært syk siden 8 klasse, med masse fravær, legen fant ikke noe, kalte meg faktisk hypokonder

fikk meg nu fastlege når jeg ble 22, og nå har jeg fått diagnose på så og si alt[;)] og dem TROR på det jeg sier ikke minst[;)]

ORIGINAL: Goolle

Det er ikke vanlig prosedyre å vaske med sprit før prøvetaking nå lenger.
Det er bevist at det ikke spiller noen rolle om stikkstedet er renset først.

Men bortsett fra det er jeg enig med deg! Hvorfor ikke bare ta alle prøvene nå, i stedet for å vente og se..?

Bytt lege?

Jeg er fullt klar over at det er lite skitt på arm/albuens innerside/overarmen, men fingre er skitne - og når hun tar direkte på stikkstedet gjentatte ganger med fingrene sine, fingre som er skitne/ikke vasket blir det noe helt annet.

Så typsik allemennleger!
Du burde bytte lege.

Jeg hadde en som bare ga meg en resept før jeg så vidt hadde sagt ferdig hva som feilte meg.
Min sønn hadde kikhoste, noe jeg var sikker på, men hun trodde ikke meg[&:]
Byttet lege, fikk påvist kihoste hos både meg og min sønn på blodprøve og fikk også henvisning til gastroskopi etter å ha gått med lignende magesår i over ett år.

Datteren min hadde mycoplasma for noen år siden..

Hun ble syk i midten av desember. Var hos legen, men lite utslag på CRP. "Vent å se det ann"..   Dette hørte vi mange ganger..  I julen lå hun helt slakk..  orket ik spise,drikke,gikk ik på do,snørrete, hoste, feber.. ble bare tynnere og tynnere.  var hos lege to ganger til og det samme som første gangen gjentok seg..

En kveld ble hun så slakk at vi tok henne med til legevakten. Inne hos legen begynte hun å hoste og legen sa før vi i det hele tatt fikk sagt noe, at han trodde han viste hva som feilte henne..
Hosten var ganske spesiell, og lett å kjenne igjen sa han.
Prøver ble tatt her og, og CRP lå på ca 15.. som den hadde gjordt i lang tid..
Men legen mente bestemt at det var mycoplasma hun hadde.

Husker ik nå om hva slags medisin hun fikk...  Hmm..  Men husker at legen sa at det kunne være vanskelig å behandle det.   Men hos henne hjalp den første medisinen hun fikk.  var det noe antibiotika da?.  Hun har brukt så mye medisiner pencillin og antibiotika så klarer ik holde de ørten gangene fra hverandre lenger...

men, lykke til videre da!!  Og tropp opp om en knapp uke, og forlang at nå må hele familien bli sjekket!!

bytt lege til du blir fornøyd!

min er helt utrolig, uansett hvor jeg nevner at jeg har han sier alle (helsesøstre, leger på sykehus etc) at jeg virkelig er heldig. og det er jeg, han er super. ikke så mange pasienter heller. holder til i follo[:)]

Da jeg lå på barsel hostet jeg gøgge som var mørkebrunt, bronkitthoste fra helvete (jepp og det med et stort operasjonssår på magen etter KS) - legen lyttet på meg, mistenkte lungebetennelse og rekvirerte røntgen av lungene og krysset av på samtlige mulige infeksjoner på blodprøveskjemaet.
Til tross for at jeg har hostet stygt siden august (hostet til jeg kaster opp)  - sammenhengende - så har jeg ingen bakteriell infeksjon - det er virus selv om det var både brun og grønn gugge som kom opp.

MEN i ditt tilfelle som ikke har fått enn grundig utredning enda, så hadde jeg ikke gått ut fra legekontoret før jeg hadde blodprøveskjema i hånden hvor det var krysset av i rubrikken for mycoplasma - da er det iallfall utelukket om ikke annet, og du slipper å gå å lure.

ORIGINAL: MammaOkt

Da jeg lå på barsel hostet jeg gøgge som var mørkebrunt, bronkitthoste fra helvete (jepp og det med et stort operasjonssår på magen etter KS) - legen lyttet på meg, mistenkte lungebetennelse og rekvirerte røntgen av lungene og krysset av på samtlige mulige infeksjoner på blodprøveskjemaet.
Til tross for at jeg har hostet stygt siden august (hostet til jeg kaster opp)  - sammenhengende - så har jeg ingen bakteriell infeksjon - det er virus selv om det var både brun og grønn gugge som kom opp.

MEN i ditt tilfelle som ikke har fått enn grundig utredning enda, så hadde jeg ikke gått ut fra legekontoret før jeg hadde blodprøveskjema i hånden hvor det var krysset av i rubrikken for mycoplasma - da er det iallfall utelukket om ikke annet, og du slipper å gå å lure.

Når jeg har kraftig virusinfeksjon med virusbetennelse får jeg mørkt/brunt/blodig slim slik du nevner.
Når jeg har bakteriell infeksjon får jeg lysegrønt selvlysende slim som formerer seg før jeg rekker å si "former". (slik jeg har nå).

Godt mulig det er virus uansett (da skal i såfall en influensa A-test tas), men ja - neste uke skal div. tester fra skjema tas, og skal bytte fastlege, den fastlegen skal få et brev av meg hvor jeg beskriver nøyaktig hvor tidkrevende og komplisert jeg kan være som pasient i forhold til rullebåndtrenden de er vant til med pasienter som holder stort sett kjeft, og at hvis det ikke passer legen så skal hun/han gi beskjed så skal jeg bytte igjen.

ORIGINAL: Kal-El

Etter å ha vært syk i 2 1/2, snart 3 mnd. Stort sett hele familien her, med reinfeksjon av antageligvis samme dritt annenhver uke, kanskje huset eller at vi smitter hverandre hele tiden grunnet dårlig inneluft, så var jeg hos legen i dag:

*lege sjekker lunger*
*lege sjekker halsen*

Jeg: Ja, mye slim, så mye, så grønt og så selvlysende at det kunne kommet fra mars. Jeg tror hele familien har det samme (forteller historien om huset, hvor syke vi har vært siste 2 mnd.) Vi har barnehagebarn, men nå har vi vært abnormalt mye syke, kontinuerlig. Jeg tviler på at det er virus, for det blir det sjeldent så mye betennelse og betent slim av. Jeg er ganske sikker på at det er streptokokker, stafylokokker, pneumokokker eller mycoplasma. Jeg vil heller ikke bare få Apocilin , Erymax eller lignende, jeg må få vite nøyaktig hva det er jeg har, det gjør ikke noe om du sender bort blodprøver og om det tar en uke, for jeg er garantert ikke frisk om en uke heller , vil gjerne bli kvitt det her, og må jeg ha en type penicillin så må antageligvis hele familien få det også for å bli kvitt det.

*helsesøster tar blodprøve for hvite legemer og CRP, hun vasker selvfølgelig ikke fingrene, bruker ikke hansker, og trykker gjentatte ganger på stikkstedet med skitne fingre før hun setter stikket*

Lege: Crp på 12, sikkert virus, men du kan jo få Erymax en uke eller to og se om det hjelper?

Jeg: Ok, men lav Crp og lite feber er typisk for Mycoplasma, kan vi ikke ta en test på det da?
Lege: Joda, men vil gjerne se det ann en uke eller to, så kan vi ta en test på det...

Hvorfor i all verden vente en uke eller to? Jeg har jo allerede fortalt at jeg har vært syk i 2 1/2 mnd. Er en/to uker fra/til viktig da?
Så nå er jeg like langt, og nok en gang fått bekreftet at de fleste allmennleger er initiativløse stokkmaur, og i tillegg et skittent stikksår som jeg kan kose meg med.

Har dere fått sjekket for soppsporer i lufta? Har vært borti mange med slike problemer der det viser seg at det er sopp og sporer i lufta som er årsaken til alle problemene... Finnes mange firma som gjør slike undersøkelser...

*slår "legen" hardt i hodet*

ORIGINAL: MammaOkt

Når jeg har kraftig virusinfeksjon med virusbetennelse får jeg mørkt/brunt/blodig slim slik du nevner.
Når jeg har bakteriell infeksjon får jeg lysegrønt selvlysende slim som formerer seg før jeg rekker å si "former". (slik jeg har nå).

Godt mulig det er virus uansett (da skal i såfall en influensa A-test tas), men ja - neste uke skal div. tester fra skjema tas, og skal bytte fastlege, den fastlegen skal få et brev av meg hvor jeg beskriver nøyaktig hvor tidkrevende og komplisert jeg kan være som pasient i forhold til rullebåndtrenden de er vant til med pasienter som holder stort sett kjeft, og at hvis det ikke passer legen så skal hun/han gi beskjed så skal jeg bytte igjen.

Hehe tror vi er temmelig like på dette området jeg gitt. Jeg klarer av en eller annen merkelig grunn ofte å pisse på meg leger med at jeg ikke inntar en passiv "leger er Gud" rolle og sitter og nikker. Jeg stiller spørsmål, og krever utredning. Det de virker å bli mest provosert av er når vi som pasienter kommer med forslag selv og at vi fremstår som alt annet enn ydmyke. De føler kanskje at vi ikke viser de respekt når vi ikke tar alt de sier for god fisk?
Men jeg mener at en lege som er sikker på seg selv og som har praktisert i noen år og har lært at teori og praksis ikke alltid henger sammen, ikke vil bli provosert av en pasient som kjenner sin egen kropp og som engasjerer seg - men heller se på det som en ressurs. Lykke til i din leten etter en slik lege - jeg har lett og har nettopp byttet til en som virker å være mer den typen (eller så har jeg kanskje klart å bli mer taktisk i min fremtoning hehe).[;)][:D]

ORIGINAL: Pearl

*lege sjekker lunger*
*lege sjekker halsen*

Har dere fått sjekket for soppsporer i lufta? Har vært borti mange med slike problemer der det viser seg at det er sopp og sporer i lufta som er årsaken til alle problemene... Finnes mange firma som gjør slike undersøkelser...

Nei ikke kommet så langt ennå, hadde egentlig forhåpninger om å få et bra svar hos legen i dag, men den gang ei. Blir å kontakte et slikt firma nå ja. Er det ikke sopp/sporer, så er uansett luftingen her dårlig nok til å sørge for at noen som normalt skulle vært syk av noe i 3-4 dager blir syk i 3-4 uker glatt. På vinterstid har vi valget mellom A: Aldri lufte, eller B: Bli røykforgiftet av pipa som står 2 meter unna vinduene våres fra underetasjen (huseier som fyrer hele tiden, huset har to tak hvor det ene taket har en pipe på høyde med våre vinduer i 2 etg).

Back
Topp