Hipp hurra for kiwi dame:)

Du skriver at du blir provosert over at folk ikke kan kommentere andre ærlig og kalle en spade for en spade.

Synes du det er rart jeg reagerer på det?

Du glemmer at det er ikke det du sier og mener som er poenget her. Det er hvordan mottakeren tolker det du sier. Og da spiller det ingen rolle at du egentlig ikke mente noe med det. Mottakeren tolket det sånn og likte ikke det du sa. For vi er alle forskjellige og selv om du synes det er topp å bli kalt fødeklar to måneder før termin så er det ikke alle som liker det. Og derfor bør man være forsiktig med å kommentere folk. Særlig fremmede som i dette tilfellet.

Og virkelig? Vi som mener at man ikke skal kommentere negativt om folks utseende vi har mye sterkere negative meninger om folks utseende enn deg? Og går å rynker på nesa bak ryggen på folk?

Aner ikke hva slags erfaringer du har, men jeg tviler på at det er som du beskriver.

Dette ble plutselig om å 'tolerere' at andre er annerledes. Det er ikke det saken handler om. Det handler om at man bør tenke seg om to ganger før man buser ut med oppfatningen sin om utseende til andre. I dette svært relevante temaet, gravidmager. Meningen kan være så god som bare det, men bli oppfattet sårende og altfor personlig.

Vi er ikke uenig i annet enn at jeg synes man fint kan droppe å kommentere folks utseende mens du blir provosert av at man ikke kan kommentere ærlig og kalle en spade for en spade. Det er bare det :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ehm.. Aner ikke hva som skjedde. :-P Var ikke meningen å quote dette. Haha. Teknikk og meg.... :-P

Jeg må innrømme at ja, i dagens samfunn er vi mer hårsåre enn noen gang, men jeg synes ikke det er greit av en servicearbeider å opptre slik likevel. Skal man jobbe med mennesker daglig, bør man ha evnen til å sette seg inn i andres følelser også. Hvis jeg som resepsjonist skulle sagt til en besøkende at han eller hun bør gå og pusse tenna sine fordi det lukter vondt av munnen til personen (uten å vite at personen kanskje har en tannkjøttsykdom eller noe liknende) ville jeg blitt sett på som frekk og udugelig til jobben min. Det fins kanskje personer som hadde syntes det var ok å få beskjeden fordi personen selv ikke var klar over det, men man kan aldri vite på forhånd hvordan et menneske vil reagere. Kanskje blir personen sint, eller lei seg, og selv om det ikke var hensikten, kan det være utfallet, og da er det faktisk bedre å la være å si noe. og spesielt hvis det er andre til stede sånn som det var i denne situasjonen med kiwidamen. Og trår man en gang over streken, så merker man vel på mottakeren når nok er nok? Hvis man eier empatiske evner da riktignok.

Hmm, jeg tror jeg er skrudd sammen feil, jeg. Er vanligvis så sinnsykt sensitiv for alt som blir sagt, tar alt kjempepersonlig og går og er såret lenge etterpå. Men kommentarer om magen og graviditeten bryr meg ikke. Har fått utrolig lite, ska sies, så er nesten litt skuffa, fordi det ikke virker som om folk bryr seg. Ingen som har lyst til å ta på magen eller noe. Så når jeg leser sånne innlegg skjønner jeg ikke at folk blir så opprørt av at folk som ikke er gravide kommenterer. De har jo ikke peiling. Ser ikke noe problem med å kommentere størrelsen til gravide, eller behovet for å skrike at det ikke er greit...

Altså, jeg sier ingenting til hun ene gravide jeg kjenner som også er blitt temmelig pløsete i ansiktet og sånn, ser ikke poenget. Men herlighet, om du hadde kjent noen som vanligvis hadde helt flatt hår, hadde du sagt noe om hun plutselig hadde skikkelig afro. Om noen du kjenner bruker 36 i sko, hadde du kommentert det om hun kom i str 46. Det er naturlig å reagere på forandringer hos folk, og gravidmage er en stor, om imidlertidig forandring.

Så om noen mot formodning sier noe om at jeg er stor, himler jeg med øya og bifaller, at; "ja, kjære tid, og han skal til og med bli dobbelt så stor som han er nå!!!". Det er jo sant, så hvorfor skal det ikke være lov til å si det.

Jeg blir faktisk litt provosert av at folk ikke skal få lov til å kommentere ærlig lenger, men at vi liksom skal gå og late som om vi ikke ser at folk er store, små, har langt eller kort hår, har farga håret eller har hull i buksa, er gravide, har skifta kjønn eller noe. Særiøst, kall en spade for en spade, en gravid for gravid og en mislykka permanent for "litt uheldig, kanskje?". Er det virkelig så farlig?

Nei det er kansje ikke så farlig, men som jeg sa er jeg utrolig følsom når det gjelder vekt og att alle skal bemerke det..
Vi er alle forskjellige og vi må få lov til å si det,men som jeg skrev litt lengre opp her så må jeg jo bare ta det til meg og prøve og drite i det..for sannheten er jo att jeg har fått stor mage og det ser jeg jo selv også..Ikke noe jeg får gjort med det.
Jeg er ikke typen til og skrike ut om andres utseende osv for jeg vet selv att man kan ta seg nær av det..så jeg passer på hva jeg sier.
Jeg tenker att det jeg ikke vil att noen andre skal si til meg sier jeg heller ikke til andre.Det handler vel litt om att alle er ikke lik, noen tåler kansje litt mer sånn direktehet enn andre?
Å gå fra og være normal til og ese ut sånn som jeg har gjort og omtrent alle jeg møter kommenterer det,så føler jeg meg ikke akkurat veldig lekker.Men som sagt det er jo mitt problem.

Ville bare lufte en normal dag for meg jeg, da en kiwi dame ville bemerke åssen jeg så ut.
Ikke noe gøy for meg, men all ære til deg\andre som hadde tålt og fått kommentarer om utseende omtrent hver dag:)

Back
Topp