Men hvorfor i all verden har du så stort behov for å påpeke utseende til folk da? Tror du ikke folk er klar over det hvis de plutselig får afro? Eller 46 i sko? Eller er stor/gravid?
Det er noe som kalles folkeskikk og vanlig høflighet. Har man ikke noe fint å si så hold kjeft. HVORFOR skal man påpeke utseende til folk negativt? Hjelper det den som er gravid? Eller plutselig får 46 i sko? nei. Det eneste det er 'gøy' for er den som føler behovet for å påpeke sånne ting.
Man sier ikke til en lubben person at han/hun er blitt lubben. Han/hun har garantert sett det selv. Og uansett, er det din jobb å si ifra? Grave og spørre om hvorfor? Hvorfor har du fått afro liksom? Hvorfor har du fått strl 46 i sko? Hvorfor er du så mye større enn andre gravide??
Topp å være ærlig. Men jeg lærer barna mine iallefall at hvis de ikke har noe pent å si så ikke si noe. Det er mottakeren som bestemmer om det er høflig eller ikke, så hvorfor ta sjansen på at man ikke sårer?
Wow, det eskalerte fort. Mange ord som ble lagt i munnen min nå gitt, basert på dine (negative) forutinntagelser. Ro deg ned litt!
Har aldri sagt at jeg har stort behov for å påpeke folks utseende. Har heller aldri sagt at jeg, eller man, skal påpeke folks utseende negativt. At det er min jobb å si fra, eller spørre hvorfor. Så jeg vet ikke hvor du tar det fra... Jeg er faktisk under gjennomsnittet opptatt av hvordan folk ser ut, og vil nok si at jeg finner mye mer positivt å si om folk enn negativt. Tror jeg kan telle på en hånd folk jeg har tenkt, og sagt, at jeg synes er mindre pene.
For for meg må folk gjerne ha arr, deformiteter og rariteter, kle seg i striesekk på ball eller designerkjoler på dugnad, str 46 og gigantiske gravidmager, det er verken negativt eller mindre pent, det er dem. I mine øyne begynner vi å få et forvrengt syn på ting. I mine øyne er det ikke negativt å være stor når man er gravid. Afro, str 46 eller noen kilo for mye er ikke negativt heller, så det å ikke late som at det faktisk er sånn er ikke noe negativt heller. Det å påpeke det blir derfor ikke å kritisere eller være negativ, bare ærlig. Nei, det er ikke alltid man trenger å si noe, og svært sjeldent jeg gjør det, har ikke behov for å drive å fortelle masse folk hvordan jeg synes de ser ut. Fordi det betyr så lite for meg
Min erfaring er at de(re) som skriker opp om det å påpeke utseende, og bruker "si noe pent eller hold kjeft"-argumentet, er de(re) som faktisk er mye mer opptatt av utseendet til folk og har mye sterkere (negative) meninger om dem enn meg, de som har mye lavere terskel for hva som er stygt...og så går de og rynker på nesen bak ryggen til folk, fordi vi skal
ihvertfall ikke si noe om det, men
mene det...det kan vi... Sier ikke at du nødvendigvis er slik, men at det er min erfaring med andre jeg har hørt si det samme.
Jeg snakker om at jeg leser og hører stadig mer tendenser til at vi skal late som at alle er like og fornekte det som stikker seg ut. Vi skal ikke snakke om forskjellene. Og for meg virker det helt mot sin hensikt. At vi blir enda mindre tolerante, og at ALT blir tolket i verste mening. Mente kassadama det negativt da hun uttrykte at den gravide damen synes hun var stor? Mest sannsynlig ikke. Sa hun i det hele tatt at det var negativt? Ikke sånn jeg oppfattet det. Etter å ha lært en del om dialogisk samtale-perspektiv, tenker jeg også at det handler så utrolig mye om hvordan ting blir oppfattet, ikke bare hvordan det blir sagt. Og stadig mer blir oppfattet i verste mening, og tillagt negativ betydning, uten at det egentlig har det. Vi skal ikke få lov å bruke begreper som beskriver det vi har rett foran trynet vårt lenger, fordi "det kan såre". Så vi later som om at folk ikke er gravide, utenlandske, høye/lave, tykke/tynne, hadde rød genser og langt hår, eller piercing i begge kinnene. De kan bli lei seg hvis noen andre gir uttrykk for at de merker det...så hold heller kjeft... jeg skjønner ikke det, jeg.
. Og det skal sies at jeg så og si utelukkende kommer med komplimenter, og det gir jeg gjerne til fremmede også. Folk som blir like forfjamsa hver gang jeg sier "den jakka var utrolig fin" i butikk-køen. Og noen tar det negativt også. "Nei, det er bare noe gammal dritt"...eller så får jeg et stygt skråblikk før de går av gårde og tydelig tenker "
Hva mente hun egentlig med det?!?!". Så da er det egentlig ikke vits i å si noe pent heller da? Vi bør vel strengt tatt bare slutte å snakke sammen. Holde oss til forumene, der det er full åpning for å slenge hva man vil til hverandre....
Vet ikke om jeg klarer å forklare hva jeg mener egentlig, føler jeg bare skriver mer og mer og gir mindre og mindre mening
Det er ikke sikkert vi er enig uansett (mest sannsynlig ikke), og det er helt greit. Folk er forskjellig
Jeg trives godt med gigant-magen min, jeg, og vil gjerne at flere skal kommentere dem. Så man taper uansett. De som får kommentarer vil ikke ha dem, og de som ikke får dem føler seg oversett.