Hijab og muslim

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Så å vg.no at ei sa ifra om vold fordi hu var muslim og gikk med hijab. Er det bare jeg synes det er dumt at disse settes sammen? Ikke alle muslimer bruker hijab. Overskrifter var: jeg ble slått og kvalt fordi jeg er muslim.

Nei det er riktig å utføre vold uansett. Men setter ikke det muslimer litt i en bås ang hijab? Det burde jo stått: jeg ble slått og kvalt fordi jeg bruker hijab.
Kanskje jeg er litt rar som reagerer på det. Men er faktisk litt forskjell i forhold til de som er muslimer. Gjør ikke sånne ting også det verre for både muslimer og de som bruker hijab? Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke er for hijab, men det er Min personlige mening og hadde jeg vært muslim så hadde jeg ikke brukt det. Men å sette de to tingene i sammenheng synes jeg blir litt som å si at ingen kristne drikker og alle katolikker drikker hver dag. Eller den mest kjente for meg at alle kristne og spesielt pinsemenigheten er kjeltringer. Hvorfor skal folk settes i bås på denne måten? Jeg har lest om muslimer som synes det er feil å sette muslim og hijab mot hverandre. Hvorfor skal vi mennesker bli satt sånn i bås uansett hva det gjelder, og spesielt hvorfor gjør vi det mot oss selv?

Og for å få det på det rene. Jeg er absolutt ikke rasist. Jeg er mer av typen som mener at det ikke har noe å si hvor man kommer fra, men bryter man norsk lov eller snylter så er man dum ( i mangel på andre ord) uansett hvor man kommer fra. Og forresten min familie er i den "kriminelle pinsemenigheten banden" og kan nok også være derfor jeg reagerer litt på sånne ting.

Oldemor brukte hodeplagg hele livet, og hun var ikke religiøs... Skjønner hva du mener. Er enig med deg. Bestevenninnen jeg hadde for mange år siden var muslim og brukte ikke hodeplagg.

Oldemor brukte hodeplagg hele livet, og hun var ikke religiøs... Skjønner hva du mener. Er enig med deg. Bestevenninnen jeg hadde for mange år siden var muslim og brukte ikke hodeplagg.
Ja min bestemor også. Det hadde jeg glemt. Hu har slutta med det, men når jeg var liten så brukte hu altid tørkle på hodet. Finnes ikke noe religiøst med bestemor.

Nå er det enorm forskjell på din bestemor med skaut på hodet og en hijab, hijaben står for så mye mer enn skautet til bestemor ;)
Ikke poenget med tråden. Var jo snakk om å sette ett hodeplagg i forhold til religion. Muslim og hijab er ikke en og samme ting. Ikke alle muslimer bruker hodeplagg. Var en del husmødre som brukte skaut før i tiden. Må man bruke det når man er husmor? I så fall har jeg misforstått dom er husmor uten skaut.

Ikke poenget med tråden. Var jo snakk om å sette ett hodeplagg i forhold til religion. Muslim og hijab er ikke en og samme ting. Ikke alle muslimer bruker hodeplagg. Var en del husmødre som brukte skaut før i tiden. Må man bruke det når man er husmor? I så fall har jeg misforstått dom er husmor uten skaut.

Jeg skjønner hva du mente altså, men alikevel, selv om ikke alle muslimer bruker hijab så er det fortsatt slik at hijab brukes av muslimer, ikke biddhister, jøder og kristne, så det er en sammenheng. Selv om jeg er helt enig i at ikke alle skal bli tatt under en mening av den grunn

Syns hele greia er teit.
Å hjelp muslimske kvinner bruker skaut mens mennene slipper. Hva med denne likestillingen.
Hadde det vært så j*** viktig skulle de gått like hardt ut mor sikene, men selvfølgelig det er ikke så farlig. Der er det tross alt mennene og guttene som går med hodeplagg ikke kvinnene.
Hele hidjab debatten mener jeg er rasistisk og hører ikke hjemme noen sted.
La nå de som ønsker å bruke det gjøre det, vi har ingenting med det å gjøre

Syns hele greia er teit.
Å hjelp muslimske kvinner bruker skaut mens mennene slipper. Hva med denne likestillingen.
Hadde det vært så j*** viktig skulle de gått like hardt ut mor sikene, men selvfølgelig det er ikke så farlig. Der er det tross alt mennene og guttene som går med hodeplagg ikke kvinnene.
Hele hidjab debatten mener jeg er rasistisk og hører ikke hjemme noen sted.
La nå de som ønsker å bruke det gjøre det, vi har ingenting med det å gjøre
Poenget var at ikke alle muslimer bruker hijab og hvorfor det å være muslim blir satt i sammenheng med hijab. Heller ikke en debatt for eller imot hijab.

Poenget var at ikke alle muslimer bruker hijab og hvorfor det å være muslim blir satt i sammenheng med hijab. Heller ikke en debatt for eller imot hijab.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor man i det hele tatt trenger å diskutere det.
Jeg syns det er helt feil at hver eneste gang man diskuterer kultur/religion kommer hidjab og muslimer opp.
Er fullstendig klar over at alle ikke bruker det.

Da får jeg stille spm på en måte. Hvorfor skal det hele tiden skrives om muslimer hijab? Hvorfor er det kun det dom skrives om i media. Muslim slått ned, brukte hijab osv. Det burde da heller skriver hijab. Ikke alle muslimer synes det er morsomt å bli satt i bås som mennesker som bruker hijab. Men folk fra Trøndelag har vel alle bart og alle nordlendinger prater masse og banner osv.

Lurer på hvorfor nonner aldri blir nevnt? De går jo faktisk burka-lignende klær... Helt dekt med mørke klær fra topp til tå. Maaaange av de i Frankrike,Italia og Spania bl.a.. Men vi ser de ikke så ofte....

Da får jeg stille spm på en måte. Hvorfor skal det hele tiden skrives om muslimer hijab? Hvorfor er det kun det dom skrives om i media. Muslim slått ned, brukte hijab osv. Det burde da heller skriver hijab. Ikke alle muslimer synes det er morsomt å bli satt i bås som mennesker som bruker hijab. Men folk fra Trøndelag har vel alle bart og alle nordlendinger prater masse og banner osv.

Men kjære deg, det er jo muslimer som bruker hijab, ikke alle nei, men om en person med hijab blir slått ned så er sjansene store for at det faktisk er en muslim.

Jeg forstår fortsatt ikke hvor du vil. Mener du at ordet "muslim" skal utelukkes og at man kun skal skrive "kvinne med hijab" i omtale av kvinnelig muslim som bar hijab, og ble slått ned? Prøver bare å forstå hva du prøver å si.

Akkurat i denne sammenhengen syns jeg ikke det er noe vits å skille hijaben fra islam. For såvidt jeg vet kan man fint være muslim uten å bruke hijab, men det er vel ikke så vanlig å bruke hijab uten å være muslim? Og hvis denne aktuelle dama ble angrepet fordi hun gikk med hijab, som et synlig tegn på at hun er muslim, så syns jeg det blir hipp som happ hvordan overskriften formuleres, så lenge fornærmede selv syns det som står der er representativt for det hun sa og det som skjedde.

Enig med deg. Mange muslimer bruker ikke hijab. Noen bruker hodeplagg uten å være muslimer (feks indiske hinduer). Og hijab er ikke bare et muslimsk plagg.

Enig med deg. Mange muslimer bruker ikke hijab. Noen bruker hodeplagg uten å være muslimer (feks indiske hinduer). Og hijab er ikke bare et muslimsk plagg.
Takk. Ikke altid jeg får ut de riktige ordene så fint når noen skjønner det. Er sånn når jeg prater med noen face to face også. Hehe.

Gjorde et søk nå, og alle forklaringene på ordet hijab jeg fant på første side av google var at det var et muslimsk hodeplagg. Andre religioner eller trasisjoner har vel andre ord på sitt plagg, og gjerne et annet utseende.

Men når det faktisk stod i overskriften på nevnte artikkel både at hun brukte hijab og var muslim, så ser jeg ikke hvorfor det blir feil. Om hun ble utsatt for hatkriminalitet/rasisme, og at hun er muslim med hijab, så er jo dette fakta. Syns det blir feil å skulle ta vekk deler av fakta fra en nyhet for å "skjerme" en rase eller religion eller noe, når religionen var årsaken bak angrepet. Blir jo ikke helt det samme som når avisene påpeker at en kriminell handling ble utført av en muslim/innvandrer/asylsøker, hvor det forøvrig ikke har noe å gjøre med selve kriminaliteten i saken.

Jeg forstår ikke hvorfor alle er så imot hijab. Et hodeplagg som viser ansikt er helt i orden. Den eneste gangen jeg reagerer på hodeplagg, er når det ikke er en del av en offentlig uniform. En offentlig uniform bør etterstrebe å være så lik som mulig mellom kjønnene. Hva man gjør på fritiden er ens egen sak.

I Norge var det vanlig å bruke både skaut og hodelin. Flere steder i verden over, også under religioner som ikke er Islam, brukes det noe over håret. Og der bruker kvinner oftere kjoler/skjørt istedet for bukser. Er det også et problem da, at det ikke er normen å bruke bukser? Nonner bruker også lignende hodeplagg som hijab. Jeg bruker både lue og hette helt frivillig om vinteren. Ingen har noe problem med å gjenkjenne meg, snakke meg meg, se ansiktsuttrykkene mine. Og jeg er heller ikke hindret fra å gjøre noe så lenge jeg har på meg dette.
Det er jo tradisjon med konelin til flere bunader, er ette også forferdelig og burde avskaffes?

Så lenge en kvinne er gammel nok til å ta avgjørelsen selv om hun vil gå med hijab eller ikke, så lenge hun øsnker det, så er det helt opp til henne. Det er like forferdelig å tvinge en kvinne som ønsker å gå med hijab å ta den av seg, som det er å tvinge en kvinne til å gå med den. Det er to sider av samme sak.

Man skal være forsiktig med å undertrykke, i kampen mot undertrykkelse.

Heldekkende plagg er jeg imot.

Gjorde et søk nå, og alle forklaringene på ordet hijab jeg fant på første side av google var at det var et muslimsk hodeplagg. Andre religioner eller trasisjoner har vel andre ord på sitt plagg, og gjerne et annet utseende.

Men når det faktisk stod i overskriften på nevnte artikkel både at hun brukte hijab og var muslim, så ser jeg ikke hvorfor det blir feil. Om hun ble utsatt for hatkriminalitet/rasisme, og at hun er muslim med hijab, så er jo dette fakta. Syns det blir feil å skulle ta vekk deler av fakta fra en nyhet for å "skjerme" en rase eller religion eller noe, når religionen var årsaken bak angrepet. Blir jo ikke helt det samme som når avisene påpeker at en kriminell handling ble utført av en muslim/innvandrer/asylsøker, hvor det forøvrig ikke har noe å gjøre med selve kriminaliteten i saken.
Hijab er også et politisk plagg. Eller egentlig er vel riktigere å si. Å dekke seg til kom lenge før islam. Hijab kom som et politisk plagg på 70-tallet.

Har ikke lest denne saken. Så om det handlet om islam så kan det stå. Handlet det utelukkende om hijab så synes jeg det blir feil å dra inn islam som årsak.

Men jeg skjønner skillet til ts.

Back
Topp