Hijab/nonnehabitt-Kan det sammenlignes?

Sannheten

Forumet er livet
Hijab/nonnehabitt-Kan det sammenlignes?

Sitter og reflekterer litt over dette, noen som har noen innspill? 

Vel. Nonnedrakter (da det fortsatt ble brukt) dekket jo det samme som en hijab gjør nå. Finnes det nonner i norge fortsatt?

Jeg ville no ha trodd det,men no er ikke jeg så opplyst på det område:-(

Ser jo ikke hvorfor det IKKE skulle være det samme? Er jo noe vi på lik linje med nonner, bruker for Guds skyld. 

Og jada, her i Bergen er det vel to klostre, i alle fall. Og de dekker håret alle i det ene klosteret i alle fall, men vet ikke om de i det andre gjør det hele tiden. 

Knøttebærer skrev:
Vel. Nonnedrakter (da det fortsatt ble brukt) dekket jo det samme som en hijab gjør nå. Finnes det nonner i norge fortsatt?

Ja, kom en del nonner med full bekledning innom jobben i dag og ser at folk reagerer helt annerledes mot de enn mot en kvinne med hijab/burka selv om det stort sett bare er hudfargen som avslører hvem som bærer hva...

Knøttebærer skrev:

12 klostre, faktisk. De som er her, Birgittasøstrene, dekker håret.

Sannheten skrev:

Knøttebærer skrev:

Ja, kom en del nonner med full bekledning innom jobben i dag og ser at folk reagerer helt annerledes mot de enn mot en kvinne med hijab/burka selv om det stort sett bare er hudfargen som avslører hvem som bærer hva...

Jeg ville vel reagert. Ikke positivt eller negativt, men blitt litt overrasket i alle fall. Blir jo ikke det om det dukker opp noen i hijab for det er jo ganske vanlig. Trodde ikke det var nonner i norge lenger, men burde vel ikke gått ut i fra det bare fordi det siste klosteret her ble lagt ned på 70 tallet en gang.

Jeg har ikke sett noen nonner, men rundt her er det mange buddhistmunker. Vi har mage buddhistklostre i nærheten. Det syns jeg er rart å se. De kan jo ikke betale for noenting, så de har alltid en liten gjeng damer rundt seg som betaler mat o.l. for dem. 

Jeg gjorde en stor blemme en gang, jeg serverte en av damene som var med før munken. De ble forstyrra og pekte i hans retning. Godt jeg har lært noe.

Noe sier meg at det å være buddhistmunk i Norge og leve i askese ikke er det samme som å gjøre det i Asia, uten at jeg har hold for den påstanden.

FancyPants skrev:
Jeg har ikke sett noen nonner, men rundt her er det mange buddhistmunker. Vi har mage buddhistklostre i nærheten. Det syns jeg er rart å se. De kan jo ikke betale for noenting, så de har alltid en liten gjeng damer rundt seg som betaler mat o.l. for dem. 

Jeg gjorde en stor blemme en gang, jeg serverte en av damene som var med før munken. De ble forstyrra og pekte i hans retning. Godt jeg har lært noe.

Noe sier meg at det å være buddhistmunk i Norge og leve i askese ikke er det samme som å gjøre det i Asia, uten at jeg har hold for den påstanden.

Neppe....

Skjønner ikke hvorfor det skal være noen forskjell?
Er det ikke noe de gjør for gud da?

Løsa skrev:
Skjønner ikke hvorfor det skal være noen forskjell?
Er det ikke noe de gjør for gud da?

Virker ikke som det er oppfatningen til den "gjengse" nordmannen.
Nonnene fikk en "Oi, DET er ikke ofte man ser" "Så flott" og muslimene fikk "Uff, stakkar" "Også i 2012 da"... 
Nå kan det hende jeg har litt spesielle kunder hos meg, men var ingen der akkurat da som tenkte at det kunne kanskje hende at muslimene hadde på seg hijabben frivillig...

Det kommer jo av det medieskapte, og det eneste synet, vi har på muslimske kvinner. De er undertrykte og liker ikke å leve sånn.
Det er i mange tilfeller feil, men vi vet jo ingenting om verken religion eller hvorfor de gjør det. For mange her i landet er det jo helt utenkelig at en kvinne bærer hijab fordi hun vil det selv. Og det er feil.

FancyPants skrev:
Det kommer jo av det medieskapte, og det eneste synet, vi har på muslimske kvinner. De er undertrykte og liker ikke å leve sånn.
Det er i mange tilfeller feil, men vi vet jo ingenting om verken religion eller hvorfor de gjør det. For mange her i landet er det jo helt utenkelig at en kvinne bærer hijab fordi hun vil det selv. Og det er feil.

Og påstår vi noe annet, så er vi hjernevasket....

Back
Topp