Hijab i barneskolen?

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Jeg vet at for noen er det det; Dvs de må skjule håret sitt slik at mannen ikke blir fristet, siden håret er en kvinnes skjønnhet.

Jepp.
Ironisk nok går noen med åletrange klær som viser hver eneste kurve på kroppen, gjerne med push-up bh. Så lenge klærne dekker hud så er det greit. Sminke kan de også ha masse av. Og hijab som liksom gjør at det hele ikke er sexy [emoji849]

Jeg er nok av to tredjedelene som mener at vi skal forby hijab i norske skoler, og for øvrig over alt ellers. Jeg forstår ikke hvorfor disse plaggene (hijab, niqab og burka) skal brukes i Norge. De er ikke en del av den norske kulturen eller en del av den tradisjonelle norske troen.

Når nordmenn flest reiser til utlandet, innretter vi oss etter de normer og regler som finnes der. Vi kler oss i dekkende klær der dette er påkrevd, vi holder ikke hender med våre kjære av likt eller ulikt kjønn, vi forsøker å innrette oss det respektives lands skikker.
Hvorfor skal vi godta noe annet her hjemme? Hvorfor skal ikke tilreisende respektere våre skikker?

Norge er i ferd med å miste sine egne tradisjoner og skikker, fordi vi er «for snille», har religionsfrihet og åpne grenser. Helt ærlig, jeg syntes det er synd.

Hvorfor mot hijab? Det er som å være i mot skaut på hode som mange norske bruker til bunad. Så lenge det er frivillig og noe man vil bruke selv så ser ikke jeg helt problemet med å bruke et skaut på hode[emoji57]

Jeg er ikke i mot å ha noe på hodet, enten det er skaut eller lue. Det er grunnen til hvorfor de velger å ha på hijab.

Hijab er et religiøst plagg med en betydning. Og kan også ses på historisk som et politisk plagg.

Jeg er nok av to tredjedelene som mener at vi skal forby hijab i norske skoler, og for øvrig over alt ellers. Jeg forstår ikke hvorfor disse plaggene (hijab, niqab og burka) skal brukes i Norge. De er ikke en del av den norske kulturen eller en del av den tradisjonelle norske troen.

Når nordmenn flest reiser til utlandet, innretter vi oss etter de normer og regler som finnes der. Vi kler oss i dekkende klær der dette er påkrevd, vi holder ikke hender med våre kjære av likt eller ulikt kjønn, vi forsøker å innrette oss det respektives lands skikker.
Hvorfor skal vi godta noe annet her hjemme? Hvorfor skal ikke tilreisende respektere våre skikker?

Norge er i ferd med å miste sine egne tradisjoner og skikker, fordi vi er «for snille», har religionsfrihet og åpne grenser. Helt ærlig, jeg syntes det er synd.
Nei vettu hva. Nordmenn er vel en av de mest respektløse folkene man får tak i. Nordmenn gir faen i å respektere skikker og kulturer i andre land. Du kan ikke ha reist mye rundt om du mener vi respekterer kulturene i landene vi drar til.

Eh nei når nordmenn flest reiser til utlandet så wr ikke de veldig kjent for å innrette seg etter normer og regler

Jeg mener det ikke har noe på små jenter å gjøre, de skulle selv få velge å bruke det når de er store nok.

Jeg liker ikke relegiøse skikker ( som feks hodeplagg) der det går utover uskyldige barn,
Det samme gjelder strenge religiøse menigheter som smiths venner der jenter må ha langt skjørt og la håret gro , eller Jehovas vitner der barn blir ekskludert fra jul og bursdager. Jeg mener at relegiøse standpunkt , normer og regler burde det være 16 års grense på..minst!

Lykke_liten og Kengu:

Jeg har reist mine reiser, også i muslimske land. Jeg snakker ut i fra min erfaring.

Dere hang dere kun opp i mine ord om nordmenn på reise. Innlegget mitt handlet om mer enn det.

Dette var min mening, og den står jeg ved. Vi har heldigvis lov til å ha ulike meninger :)

Lykke_liten og Kengu:

Jeg har reist mine reiser, og har min erfaring, og i muslimske land.

Dette var min mening, og den står jeg ved. Vi har heldigvis lov til å ha ulike meninger :)
Sign. Helt enig med deg. Har inntrykk av at når noen sier de har vært ute og reist så er det oftest spania og sett en klynge nordmenn der. Har man vært andre steder så oppfører de aller fleste nordmenn seg ordentlig; De som ikke gjør det blir uglesett av sine egne også i utlandet.

Sign. Helt enig med deg. Har inntrykk av at når noen sier de har vært ute og reist så er det oftest spania og sett en klynge nordmenn der. Har man vært andre steder så oppfører de aller fleste nordmenn seg ordentlig; De som ikke gjør det blir uglesett av sine egne også i utlandet.
Jeg har vært i uttallige land og sett hvordan nordmenn oppfører seg. Ikke noe å være stolt av! Faktisk veldig flau av å være norsk :)

Lykke_liten og Kengu:

Jeg har reist mine reiser, også i muslimske land. Jeg snakker ut i fra min erfaring.

Dere hang dere kun opp i mine ord om nordmenn på reise. Innlegget mitt handlet om mer enn det.

Klart man har, men det må også være lov p si noe på det du skriver.
Jeg snakker også ut fra erfaring ;)

Jeg har knapt nok vært i Spania så ikke ser jeg har mine inntrykk fra hvertfall

Spiller vel liten rolle om man er norsk eller ikke. Noen innretter seg etter sosiale koder og opptrer respektfullt i andre land, andre ikke. Og det finnes begge typer i alle nasjonaliteter tror jeg. Poenget er vel at det er å foretrekke at folk integrerer seg etter samfunnet de bor i, uansett land de bor i eller kommer fra.

Jeg har vært i uttallige land og sett hvordan nordmenn oppfører seg. Ikke noe å være stolt av! Faktisk veldig flau av å være norsk :)
Har vært i endel land jeg også, og de aller fleste har oppført seg ordentlig. Det finnes alltid noen unntak, uavhengig av hvor de kommer fra.

Spiller vel liten rolle om man er norsk eller ikke. Noen innretter seg etter sosiale koder og opptrer respektfullt i andre land, andre ikke. Og det finnes begge typer i alle nasjonaliteter tror jeg. Poenget er vel at det er å foretrekke at folk integrerer seg etter samfunnet de bor i, uansett land de bor i eller kommer fra.
Man kan fint integrere seg i det landet man bor i, selv om man har sin egen religion og bruker religiøse/kulturelle plagg :)

Man kan fint integrere seg i det landet man bor i, selv om man har sin egen religion og bruker religiøse/kulturelle plagg :)

Det kommer helt an på om holdningene og verdiene i religionen/kulturen er det samme som i landet du bor i. Hvis ikke, vil ikke jeg kalle det å være integrert.

Jeg er ikke i mot å ha noe på hodet, enten det er skaut eller lue. Det er grunnen til hvorfor de velger å ha på hijab.

Hijab er et religiøst plagg med en betydning. Og kan også ses på historisk som et politisk plagg.

Men vi har da religionsfrihet i Norge? Er ikke det viktig da?

Det kommer helt an på om holdningene og verdiene i religionen/kulturen er det samme som i landet du bor i. Hvis ikke, vil ikke jeg kalle det å være integrert.
Nei, der er jeg ikke enig. At de tar del I samfunnet. Får seg jobb, en omgangskrets, barna går på skolen, lærer seg språket, osv. At de tror på julenissen, Jesus eller Allah spiller ingen rolle.
Og Norge har ingen religion, selv om mange ser ut til å mene at vi er kristne. Stat og kirke har vært separert i mange mange år.

Back
Topp